Rubriek: Webradio

Nieuws en wetenswaardigheden over webradio (radioprogramma’s via een ‘stream’ beluisterbaar maken via het internet)

Q-music’s Vlaamse kinderradio BemBem wordt 1 jaar

Het Vlaamse kidsstation Radio BemBem bestaat een jaar en dat werd gisteren gevierd met een feest in Hasselt, meldt Showbizzsite. BemBem is opgezet door Q-music en Studio 100 en is zoals bekend niet alleen in Vlaanderen, maar ook in Nederland actief onder de vlag van de Nederlandse Q-music. Het lijkt qua bereik goed te gaan

Lees verder...

Jonathan Marks: Radio in de huidge vorm is onhandig

De radio is honderd jaar oud. En nu? Die vraag stelde NRC Handelsblad aan diverse kenners van het medium. De toekomst is digitaal: overal en altijd luisteren, denkt Jonathan Marks, die 23 jaar werkte bij de Wereldomroep en nu zelfstandig adviseur is. "Ik geloof niet zo zeer alleen in radio, maar meer in audio, beeld

Lees verder...

Après-Ski Radio nieuwe doelgroep-testcase van Talpa

Pioniersgeest hebben ze genoeg bij Talpa Radio. De radiotak van John de Mols imperium lanceerde eerder al tijdelijke narrowcasting zenders rondom het WK Voetbal en de kerst en gisteren is Après-Ski Radio toegevoegd aan het rijtje seizoensgebonden themakanalen. Zoals de naam al doet vermoeden, wordt hier wintersport-feestmuziek gedraaid. Net als bij de andere internetstations kunnen

Lees verder...

Michiel Veenstra met gastoptreden op ActionRadio

3FM-dj Michiel Veenstra presenteert vanavond live de finale van de ActionRadio Top 100 op dit internet- station, meldt de zender in een persbericht. Tijdens Serious Request van 3FM doneerde het station 400 euro in ruil voor een gastoptreden en Michiel vond dat een leuk idee. ActionRadio draait verzoekplaten die luisteraars via de website kunnen aanvragen

Lees verder...

‘Personal DJ maakt radiopresentator overbodig’

De Universiteit van Edinburgh concludeert na een 3 miljoen pond kostend en 5 jaar durend onderzoek dat de dj zoals wij die kennen, intussen zijn beste tijd heeft gehad. Volgens de knappe koppen van de uni is het personaliseren van radio de toekomst. De onderzoekers hebben naar eigen zeggen de eerste Personal DJ ter wereld

Lees verder...

Radio Decibel en Radio 54 gaan online samenwerken

Radio Decibel, dat ooit begon als lokale omroep voor Nuenen en intussen edities door zowat heel Brabant en zelfs aan de Spaanse Costa heeft, gaat samenwerken met internetstation Radio 54. Radio Decibel verzorgt straks de webhosting en streaming van Radio 54 en krijgt in ruil hiervoor een nieuwe website. Volgens Decibel-directeur Bas Emons kan die

Lees verder...

Radio Mi Amigo gaat met kerst terug in de tijd

Leuk voor de liefhebbers van de zeezender Radio Mi Amigo: tijdens de kerstdagen leeft het station voort via maar liefst drie internetkanalen. Naast Radio Mi Amigo 192 is er Mi Amigo 259 met non-stop muziek, maar de radioliefhebber zal Mi Amigo 319 het leukst vinden. Die brengt de originele programma’s zoals ze in de jaren

Lees verder...

Publieke radiozenders komen met eigen audiospeler

Radiostations van de Publieke Omroep komen binnenkort met een zelfde soort radioplayer als de Vlaamse VRT onlangs introduceerde. Dat zegt zendercoördinator Jan Westerhof van Radio 1 en 5 in een artikel over de toekomst van de radio.  "Daarmee sla je twee vliegen in één klap. Je helpt mensen bij het selecteren van de belangrijkste zenders

Lees verder...

Kids Online lanceert radiostation op kids-community

Q-music's Radio BEMBEM krijgt vanaf morgen concurrentie, want dan gaat Nationale KidsRadio de lucht in. Het internetstation hoort bij Nationale KidsOnline, een crossmediaal platform met een KidsKrant, verspreid op duizend basisscholen én KidsTV op Jetix. Vaste deejay is Frank van 't Hof, assistent-coördinator bij de Veronica Radioschool, die een programma maakt met Kim-Lian van der

Lees verder...

Radioconsultant pleit voor verbreding businessmodel

'Radio moet zichzelf opnieuw uitvinden'. Dat is de premisse van Danny Moerkerke in zijn essay Radio Renaissance, een titel die mede geïnspireerd is door een uitspraak van auteur Douglass Rushkoff over de huidige revolutie in media en technologie. Massamedia zoals wij die kennen, staan op het punt van uitsterven – net als radio in zijn

Lees verder...

“Internet heeft radiobestedingen in 2009 ingehaald”

Internet haalt dit jaar op het gebied van reclame- bestedingen al outdooradvertenties in en in 2009 wordt ook radio gepasseerd, zo voorspelt het gerenommeerde internationale onderzoeksbureau ZenithOptimedia in een rapport dat eerder deze week openbaar is gemaakt. Niet verrassend, als het klopt wat men verder concludeert: online adverteren groeit volgend jaar zeven keer zo hard

Lees verder...

Mercora-audiospeler maakt radio via p2p mogelijk

Een radioprogramma uitzenden via internet zonder veel dataverkeer en helemaal zonder betaling van auteursrechten. Volgens De Digitale Revolutie kan dit met Mercora, een nieuw stukje software dat de problemen van traditionele muziekuitwisselings- diensten als Kazaa en eMule omzeilt. De oplossing ligt voor de hand: programma's niet aanbieden als download, maar als audiostream. Mercora doet dit

Lees verder...

Freakzender van Stenders presenteert Lijstenparade

In deze tijd van lijstjesdominantie is het leuk dat er een alternatief antwoord komt van KXradio. Vrijdag start het internetradiostation van Rob Stenders om middernacht met de Lijstenparade waarin "alle platen van toen worden gewogen door de oren van nu", zo meldt het persbericht. Die oren zijn van Rob Stenders, Henk Westbroek, Toine van Peperstraten,

Lees verder...

Webradio-luistertip: de muziekdoos van Pandora

Deze week kwam ik een site tegen waar je zelf één of meer favoriete radiostations kunt samenstellen. Custommade radio is natuurlijk niet nieuw, want we kenden al Last.fm, maar het hierna beschreven Pandora is toch wel een leuk alternatief. Dit speel-zelf-voor-dj- station maakt deel uit van het omvangrijke Music Genome Project, waarbij van duizenden popsongs

Lees verder...

Google start eind 2006 met testen radio-advertenties

Internetbedrijf Google start eind dit jaar met de publieke test van het eerder aangekondigde Audio Ads. Hiermee kunnen adverteerders gerichte spots kopen via de AdWords-techniek, waarmee mensen nu al specifieke advertenties zien op basis van hun recent ingevoerde zoekopdrachten. Dat Google de zaken voortvarend aanpakt, blijkt uit de verwachting dat de radioafdeling zal uitgroeien tot

Lees verder...