Luistercijfers Belgische radio eerste helft 2008

De kijkcijfers voor televisie worden dagelijks berekend en bekend gemaakt en de luistercijfers voor radio maandelijks. Dat is de situatie in Nederland, maar bij onze zuider-buren komen de luistercijfers slechts twee keer per jaar. Deze week maakte het Belgische Centrum voor Informatie over de Media (CMI) de cijfers bekend over de periode januari-mei 2008. En dan zijn de verschuivingen ook direct groot.

Het grootste radiostation van Vlaanderen bleef in het eerste halfjaar VRT Radio 2. De zender behaalde een marktaandeel van 29,9% tegen 29,3% bij de voorgaande rapportage. Tweede partij in België is Q-music dat een marktaandeel heeft van 16,0% (tegen 17,6% in de twee vorige meetperioden). Marktleider Radio 2 heeft een gemiddeld dagbereik van 1.343.000 luisteraars, ruim 45% meer dan Q-music die dagelijks circa 921 duizend mensen bereikt.

Rangorde

Hieronder staat de rangorde van de Vlaamse radiostations gebaseerd op de luistercijfers van januari tot en met mei 2008. Tussen haakjes staat het marktaandeel tijdens de vorige meetperiode.

1. Radio 2 (VRT) / 29,9% (29,3%)
2. Q-music / 16,0% (17,6%)
3. Donna (VRT) / 14,3% (12,2%)
4. Studio Brussel (VRT) / 10,0% (8,2%)
5. Radio 1 (VRT) / 9,9% (8,8%)
6. 4FM / 6,2% (6,0%)
7. Klara (VRT) / 2,0% (2,3%)
8. Nostalgie / 0,7% (nieuw radiostation)

Studio Brussel behaalde met 9,95% marktaandeel de hoogste luister-cijfers ooit voor het radiostation. Netmanager van Studio Brussel, Jan van Biesen, noemt de recordcijfers "een uniek 25ste verjaardags-cadeau". De Vlaamse publieke zender bestaat dit jaar precies 25 jaar.

Het andere VRT-station Radio Donna, begon dit jaar aan een grote hervorming in de hoop het alsmaar dalende marktaandeel tot stoppen te brengen. De wijzingen in het format van Donna lijken haar vruchten af te werpen. Het station kwam uit op 14,3% marktaandeel tegen 12,2% een halfjaar eerder.

De cijfers van het nieuwe station Nostalgie zeggen nog weinig, want de luistercijfers van dit station zijn pas sinds eind maart volledig meegenomen in de rapportage. Nostalgie zond al uit in het Franstalige deel van België en daar is het met 9,8% marktaandeel de vierde zender. Sinds dit jaar zendt is Nostalgie ook in het noorden te horen.

Tot slot een leuk feitje: Zoals bekend is België tweetalig en de twee-deling in het land is op veel punten zichtbaar, zo ook bij de luister-cijfers. Het CMI publiceert luistercijfers voor de radiostations in het noorden (Neder-landstalig) en het zuiden (Franstalig). Op zich ook wel logisch, want het zijn toch twee verschillende doelgroepen (denk alleen al maar aan de taal).

Zie ook:
- Lijstje: Leeftijden luisteraars radiostations
- Analyse luistercijfers radio mei-juni 2008
- Luistercijfers Nederlandse radio mei-juni 2008
- Grootste hervorming ooit voor Radio Donna

Bron cijfers: CMI

Lees ook:MNM scoort daadwerkelijk minder dan voorganger
Lees ook:Grootste radiozenders België versterken positie
Lees ook:Nieuwe koers moet Donna uit vrije val halen
Lees ook:Bye bye, zwaai zwaai Radio Donna
Lees ook:Nostalgie op de Belgische radio

5 Reacties // Reageer

5 thoughts on “Luistercijfers Belgische radio eerste helft 2008

  1. Bas

    hahaaha.. waar haal je al die info toch altijd weer vandaan Jorn..?!

      /   Reply  / 
  2. Jorn

    @Bas: De bron waar ik de cijfers vandaan heb staat er onder :)

      /   Reply  / 
  3. MBC

    Als je de marktaandelen en de zenders van de Nederlandse top 8 vergelijkt, merk je grote verschillen tussen ons land en België.

    NEDERLAND – BELGIE
    1. Radio 538 / 12,0% – Radio 2/ 29,9%
    2. Radio 2 / 9,4% – Q-Music / 16%
    3. Skyradio / 8,9% – Donna / 14,3%
    4. Radio 3FM / 8,0% – Studio Bru / 10%
    5. Q-Music / 7,9% – Radio 1 / 9,9%

    6. Radio 1 / 6,9% – 4FM / 6,2%
    7. Radio Veronica / 5,7% – Klara 2%
    8. Radio 10 Gold / 2,9% – Nostalgie 0,7%

    In België zijn er minder zenders dan in Nederland. Dus dan zou je denken dat alle zenders een groter marktaandeel hebben. Maar in België zitten de luisteraars meer geconcentreerd. Zo halen de 2 grootste Belgische zenders samen bijna 46%. In Nederland is dat slechts 21,4% . Maar eigenaardig genoeg haalt het zesde Nederlandse station, Radio1 nog 6,9%, terwijl de Belgische nummer 6, 4FM maar 6,2% haalt.

    Opvallend is het hoge aandeel van de Belgische Radio2, die ook een beetje op onze Radio2 lijkt. In België haalt die zender 29,9%, in NL 9,4%. Ook Q-Music scoort het dubbele.

    Je zou dus kunnen zeggen dat de Belg vooral naar 3 grote radiostations luistert, terwijl de Nederlandse luisteraars mooiers verspreid zitten over verschillende stations.

      /   Reply  / 
  4. Jorn

    Mooie vergelijking MBC! Ik luister niet veel Vlaamse radio, maar ik heb het idee dat de Nederlandse radiostations veel meer op elkaar lijken (waardoor de luisteraars ook veel gelijkmatiger verspreid zijn). Of ik nu Radio 538, Q-music of Radio 3FM op heb staan, ik hoor overal dezelfde hits.

    Door het grote aanbod aan (commerciële) zenders in Nederland is het wel gevaarlijk om deze vergelijking te maken, want Q-music bij ons heeft heel andere concurrenten (ook in aantal) dan Q-music in België.

      /   Reply  / 
  5. MBC

    Ik vond het vooral opvallend dat de marktaandelen van de top 3 in B veel hoger liggen dan in NL, terwijl de cijfers vanaf nummer 4 eigenlijk ongeveer gelijk liggen, hoewel er in NL veel meer radiostations zijn. Dus de procenten die “over” zijn omdat er minder stations zijn, lijken opgeslokt te worden door de 3 grootste zenders.

    Natuurlijk kan je NL en B zeer moeilijk (eigenlijk niet) vergelijken, maar da’s gewoon iets dat me opviel.

    Je moet trouwens de Nederlandse Q-Music eens vergelijken met de Vlaamse. Ik vind dat er een duidelijk verschil is qua “sound”. Ook de jingles zijn iets anders.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>