MNM scoort daadwerkelijk minder dan voorganger

Wat begin vorige maand al uit uitgelekte cijfers opgemaakt kon worden, blijkt ook de keiharde waarheid te zijn. Het Vlaamse hitstation MNM scoort een lager marktaandeel dan waar voorganger Radio Donna eind 2008 mee eindigde. Dat blijkt uit de luistercijfers die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) donderdag naar buiten heeft gebracht. Met 11,5% marktaandeel is MNM de derde zender van Vlaanderen, achter Q-music dat 17,2% van de markt heeft. Absolute marktleider is Radio 2 met maar liefst 32,1% marktaandeel.

In België worden de luistercijfers veel minder frequent gepubliceerd dan in Nederland, waar maandelijks rapportages naar buiten gebracht worden. Dat betekent dat radiostations in België best een aardige tijd moeten wachten om te kunnen zien of bijvoorbeeld veranderingen in het format effect hebben. Begin 2009 vormde het publieke VRT haar radiostation Donna om in MNM. De nieuwe hitzender moest de dalende trend in de luistercijfers van z’n voorganger doorbreken, maar de eerste cijfers van MNM laten het tegendeel zien… het marktaandeel daalde verder.

Dat is dezelfde conclusie die eigen onderzoek van MNM begin juni ook al liet zien. Omdat het hitstation niet zo lang op de CIM-cijfers wilde of kon wachten, liet MNM onderzoeken hoe het nieuwe format in de markt staat. De cijfers uit het interne onderzoek lekten uit en concludeerden dat MNM lager scoorde dan de laatste stuiptrekkingen van Donna. Eind 2008 kwam Radio Donna uit op 12,5% marktaandeel en de metamorfose van MNM heeft dat niet weten op te krikken, want in het eerste vijf maanden van 2009 kwam dat aandeel uit op 11,5 procent.

Naast MNM werd dit jaar ook 4fm omgevormd tot een nieuw station. De commerciële zender van de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) zat met 5,9% marktaandeel op ongeveer dezelfde hoogte als zijn voorganger.

Het overzicht van de verhoudingen in de Vlaamse radiomarkt zien er nu als volgt uit:

1. Radio 2 / 32,1%
2. Q-music / 17,2%
3. MNM / 11,5%
4. Studio Brussel / 8,6%
5. Radio 1 / 8,1%

6. JOE fm / 5,9%
7. Klara / 2,7%
8. Nostalgie / 2,7%
9. Be One / 0,9%
10. Radio Contact / 0,8%

Bron cijfers: CIM

Lees ook:Grootste radiozenders België versterken positie
Lees ook:MNM scoort slechter dan voorganger Donna
Lees ook:Luistercijfers Belgische radio eerste helft 2008
Lees ook:Hevige strijd marktleiderschap Q en MNM
Lees ook:Bye bye, zwaai zwaai Radio Donna

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>