Het Radiolog Luisteronderzoek heeft donder-dag de meest recente radioluistercijfers bekend gemaakt. De rapportage beslaat de periode mei-juni 2008. Ten opzichte van de voorgaande periode zijn er relatief grote ver-schuivingen zichtbaar. Radio 538 blijft markt-leider (12%) en nummer twee blijft Radio 2 (9,4%), al levert het station 0,5% van haar marktaandeel in.
Radio 3FM pakt in de periode mei-juni 8,0% marktaandeel, tegen 7,6% in april-juni 2008. Radio Veronica zag haar winst van eerder dit jaar (6,2% in maart-april) slinken naar 5,7% bij de laatste meting.
Twee opvallende verschuivingen zijn 100%NL en Slam!FM. Het non-stop van 100%NL aan lijkt te slaan, want het marktaandeel stijgt van 1,9% in de vorige periode naar 2,4%. Jongerenstation Slam!FM dat al tijdenlang constant rond de twee procent scoort, steeg in mei-juni door tot 2,3%. Zie onderstaande lijst voor alle landelijke radiostations.
1. Radio 538 / 12,0% (11,8%)
2. Radio 2 / 9,4% (9,9%)
3. Skyradio / 8,9% (9,1%)
4. Radio 3FM / 8,0% (7,6%)
5. Q-Music / 7,9% (7,6%)
6. Radio 1 / 6,9% (6,8%)
7. Radio Veronica / 5,7% (6,1%)
8. Radio 10 Gold / 2,9% (3,2%)
9. 100%NL / 2,4% (1,9%)
10. Arrow Classic Rock / 2,4% (2,6%)
11. Slam FM / 2,3% (2,1%)
12. Radio 5 / 2,3% (2,4%)
13. Classic FM / 2,0% (2,2%)
14. Radio 4 / 1,8% (1,9%)
15. BNR Nieuwsradio / 0,7% (0,8%)
16. Arrow Jazz FM / 0,7% (0,7%)
17. Caz! / 0,4% (0,4%)
18. Kink FM / 0,3% (0,3%)
19. TMF Radio / 0,3% (0,2%)
20. Radio 6 / 0,2% (0,1%)
Een diepgaandere analyse van de luistercijfers volgt later.
Update: Analyse luistercijfers radio mei-juni 2008
Zie ook:
- Analyse luistercijfers radio april-mei 2008
- Lijstje leeftijden luisteraars radiostations
Lees ook:Luistercijfers radio juni-juli 2008
Lees ook:Luistercijfers radio juli-augustus 2008
Lees ook:Luistercijfers radio juni-juli 2009: Radio 1 wint door sportzomer
Lees ook:Luistercijfers radio maart-april 2010: 3FM tegen de 10%
Lees ook:Luistercijfers radio augustus-september 2008
Q-music heeft 7,9% en geen 7.7% zoals ik hier lees…
Dankje Sander, scherp! Ik ga even een nieuw toetsenbord aanschaffen, word gek van dat haperende draadloze ding (of misschien even de batterij vervangen;)
Geen probleem!
Over grote verschuivingen… Volgens mij behaalt Q-Music daarmee zijn hoogste score ooit. Tenminste voor wat ik kan nagaan
Voor zover ik kan nagaan ook. In oktober-november 2007 heeft Q één keer 7,8% behaald, maar nog nooit hoger. Begint de komt van Ruud de Wild nu echt haar vruchten af te werpen?
Radio 2 zakt steeds met de luistercijfers!!!
Het komt dus toch uit…Mij valt op dat dit is, sinds ontbijtradio van de zender is gehaald. En dat er een 3 FM achtig programma, gepresenteerd door Sander(kots)de Heer voor in de plaats is gekomen. Wordt “EENS WAKKER RADIO 2″. Nog steeds niet in de gaten dat Sander hiervoor zorgt. Dit zal toch niet de bedoeling zijn geweest! En met de luistercijfers van de top 2000 poetsen jullie dit niet weg! Ben trouwens tussen 6 en 9 naar een andere zender gaan luisteren, Ik werd heel agressief door het luisteren naar Sander de Heer. Terwijl ik een heel rustig persoon ben!
Waar blijft de doelgroepanalyse? En de programma-analyse? Wie stijgt of zakt in 20-49? Doet Ruud het beter dan Van Inkel het deed? Doet Sander de Heer het nu werkelijk minder dan zijn voorganger? Kan me herinneren dat Radio 2 al eerder (najaar vorig jaar) zo’n lage score had, dus Gerard hierboven, je conclusie zou voorbarig kunnen zijn…
@Peter: Ik ben er mee bezig, de doelgroepenanalyse komt er dus aan! Voor de analyses van de programma’s heb ik geen gedetailleerde cijfers tot mijn beschikking. Heb je tips voor bronnen? Mail mij anders even als je wilt: jorn.agterberg @ blog.nl
Nou Peter, ik heb een kleine enquête gehouden onder 50 bekenden die allemaal naar radio 2 luisteren. Van deze 50 zijn er 43 afgehaakt in de morgen. Acht personen zijn over gestapt naar arrow, maar daar inmiddels ook weer van terug gekomen. Van Adam Curry werden ze ook stapelgek! De overige zijn naar een regionale of belgische zender over gestapt, tussen 6 en 9 wel te verstaan.
Nou geweldig Gerard, wat een prachtig representatief onderzoek… Wat Intomart doet, klopt voor geen meter, die kunnen wel inpakken. We hebben nu Onderzoeksbureau Gerard!
Ha Peter, Sander fan?