Radiozenders voeren lijst Social Media Monitor aan

Social media zijn hot. Volgens Time.com is het bereik van social media onder 18 tot 24-jarigen al sinds 2007 groter dan dat van erotische sites, traditioneel een grote categorie op het internet. Social media bieden merken uitgelezen kansen om een dialoog aan te gaan met de doelgroep. Maar waar zijn de Nederlandse merken? Uit de eerste editie van de Social Media Monitor blijkt dat voornamelijk de Nederlandse mediabedrijven (radio, televisie en kranten) aanwezig en actief zijn op social mediasites als op Hyves, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube of Flickr. De radiostations 3FM, Q-music en Radio 4 voeren zelfs de lijst aan.

In de eerste editie van de Social Media Monitor wordt de aanwezigheid van merken in populaire social media gemeten en de activiteit van merken inzichtelijk gemaakt. Het onderzoek is gebaseerd op de lijst top 100 adverteerders van Nielsen Media Research. De Social Media Monitor is een concept van Media Embassy en wordt vanaf nu halfjaarlijks uitgevoerd.

Uit de Social Media Monitor blijkt dat voornamelijk de Nederlandse media-bedrijven actief aanwezig zijn op social media. Radiostations als 3FM, Q-music en Radio 4 en televisiezenders gericht op jongeren, zoals MTV en TMF, zijn aanwezig op Hyves, Twitter en YouTube en houden een weblog bij. Na de mediabedrijven zijn de telecombedrijven het meest op social media aanwezig, waarbij zij voornamelijk gebruik maken van Twitter als een customerservicetool.

Lijst

In onderstaande tabel zie je de vijftien bedrijven die het best hebben gescoord in de Social Media Monitor. De lijst wordt aangevoerd door drie radiostations.

Na de eerste drie is het volgende radiostation in de lijst Wild FM. De zender staat op de tiende plaats, net voor Kink FM. De zenders Radio 1, Radio 538 en Sky Radio staan lager genoteerd in de Social Media Monitor.

Weblogs

Naast de genoemde social mediasites wordt in het onderzoek ook nog gesproken over weblogs. Veel van de organisaties uit het onderzoek die een weblog bijhouden zijn mediabedrijven. Veelal houden de afzonderlijke radio-dj’s, journalisten en presentatoren een weblog bij, waarbij de journalisten voornamelijk opiniestukken over recente gebeurtenissen of ontwikkelingen posten en de dj’s onder andere verslagen van evenementen of grappige, leuke of interessante gebeurtenissen.

Het weblog van 3FM-dj Michiel Veenstra wordt specifiek genoemd omdat het een geheel aparte website is met een eigen opmaak en duidelijk verschilt van een ‘corporate’ weblog dat direct aan 3FM verbonden is.

De Social Media Monitor is uitgevoerd in opdracht van Media Embassy door Leonie Jansen, student Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Voor de methodologie en meer resultaten, zie het volledige rapport van de Social Media Monitor.

Dit radioblog is genomineerd voor een Blogger ’09.
Stem hier op Jorn en daarmee op Radioactive.blog.nl!

Lees ook:iPhone apps voor radiozenders PO
Lees ook:538 en Skyradio onmisbaar voor Nederlander
Lees ook:3FM lanceert Social Radio
Lees ook:Q-music bundelt social media
Lees ook:Radiozenders ontdekken massaal Twitter

1 Reacties // Reageer

One thought on “Radiozenders voeren lijst Social Media Monitor aan

  1. Jorn

    In het onderzoek zijn de persoonlijke Twitter-accounts van de radio-dj’s niet meegenomen. Je zou je kunnen afvragen of zij ook niet namens een radiozender spreken. Vaak wordt Twitter gebruikt als communicatiemiddel in het programma van de desbetreffende dj.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>