3FM lanceert Social Radio

De luisteraars van 3FM praten al lange tijd mee met 3FM over muziek, politiek en maatschappelijk relevante thema’s. Via sms, telefoon, mail, maar ook op sociale media als Twitter, Hyves en Facebook. Daarom lanceert 3FM Social Radio versie 1.0. De Tool op de 3FM-website verzamelt de interactie tussen luisteraars en dj’s op één overzichtelijke pagina. De publieke popzender wil bouwen aan de ideale Social Radio-site en zal de mash-up doorlopend verbeteren op basis van input van de luisteraars en nieuwe technologische mogelijkheden.

3FM peilt de mening van de luisteraar over muziek, over nieuws en maatschappelijk relevante onderwerpen. Al heel lang via sms en telefoon, sinds een aantal jaar via social media zoals Hyves, Facebook en Twitter, Last.FM, Flickr, natuurlijk YouTube en sinds kort ook Spotify.

Daarnaast zorgen de webcams in de studio voor Visual Radio, te zien op de 3FM website en op 101TV, maar ook op Nederland 3, tijdens de vrijdag ‘Freaknacht’ en gedurende de 3FM Serious Request-uitzendingen. Al deze kanalen komen nu samen op 3FM.nl/socialradio.

Social Radio 1.0 bèta

Alles wat nu gebeurt op 3FM en bij de luisteraars en kijkers op de eigen sociale netwerken is te volgen via deze tool. De complete interactie volg je via onder meer via geplaatste sms-jes, foto’s, shoutboxreacties en tweets. De tool is in bèta gelanceerd, dat wil zeggen dat er nog veel versies gaan komen. 3FM wil Social Radio met de luisteraars en bezoekers verder laten groeien.

Twitter

Tijdens Serious Request 2008 in Breda twitterden de dj’s vanuit het Glazen Huis voor het eerst over de ins en outs van de actie en hun persoonlijk perspectief. 3FM was het eerste grote medium dat op deze schaal met Twitter experimenteerde.

Gidsfunctie

“3FM Serious Radio maakt wat wij noemen ‘Social Radio’. Door doorlopend in gesprek te zijn met onze luisteraars via social media over muziek en maatschappelijk relevante onderwerpen. 3FM wil op crossmediale wijze een gidsfunctie in het muzieklandschap vervullen”, zegt 3FM-zendermanager Wilbert Mutsaers.

“Sociale media zijn een natuurlijke en prachtige extensie van de traditionele radio. De invloed van social media is groot, de digitale en mobiele ontwikkelingen helpen radio verder. 3FM is bij uitstek geschikt voor deze vormen van interactie. Van alle radiostations is 3FM het meest actief in social networks, net als onze luisteraars”, aldus Mutsaers.

“We krijgen veel reacties op onze gevarieerde en nieuwe muziek en op onze beurt pikken wij weer tips van onze luisteraars op. Onlangs was ‘I Think I Like U2′ van de band Jamaica de 3FM Megahit. Deze song kwam via Twitter bij 3FM-dj Michiel Veenstra onder de aandacht. Kortom, we maken met elkaar radio, delen meningen en informatie zoals heel zichtbaar is tijdens 3FM Serious Request. De luisteraars worden zo steeds duidelijker onderdeel van de 3FM-programma’s en dat vind ik een heel goede ontwikkeling.”

ZIE OOK OVER 3FM:
- Nieuwe programmering 3FM najaar 2010

Lees ook:Q-music bundelt social media
Lees ook:Facebook en radiozenders: 3FM op één
Lees ook:Radiozenders voeren lijst Social Media Monitor aan
Lees ook:Radio 538 lanceert nieuwe website
Lees ook:Tim Overdiek presenteert vandaag zijn eerste NOS Radio 1 Journaal

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>