Hoe levend is podcasting in Nederland?

Zo'n twee weken geleden werd bekend dat een aantal publieke omroepen flinke facturen hadden ontvangen voor de vergoedingen voor de podcasts die zij online hebben staan. De NVPI, de branchevereniging van de entertainmentindustrie, liet in een bericht weten dat de ophef over de facturen onterecht was, omroepen hadden het kunnen voorkomen door op tijd informatie aan te leveren aan de NVPI.

De AVRO heeft in reactie op de rechtenkwestie besloten om het aanbieden van hun muziekprogramma's als podcast voorlopig te stoppen. Nu de publieke omroepen het laten afweten, komt podcasting nog steeds niet in de stroomversnelling waar door fans al jaren op gehoopt wordt. Dus hoe levend is podcasting in Nederland?

Volgens de kenners van podcastinfo.nl is de marketingwereld razend enthousiast over het fenomeen podcasting. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië wordt podcasting al gebruikt als marketing-instrument en het lijkt er op dat Nederlandse marketeers het nu ook ontdekken.

Naast de inzet van podcasts als marketinginstrument, zijn er natuurlijk ook nog hobbyisten en professionals die uitzendingen maken over bepaalde thema's en die vervolgens als podcast online aanbieden. Ondanks goede initiatieven van bijvoorbeeld Podplaza.nl om het aanbieden van podcasts laagdrempelig (en gratis) te maken, heb ik het idee dat het fenomeen nog niet zo groot is. Nog steeds kom ik mensen tegen die niet precies weten wat een 'podcast' is.

Hoe populair is podcasting op dit moment in jullie ogen? En hoe zien jullie de toekomst van podcasting in Nederland voor je?

Zie ook:
- Radio-uitzendingen blijven even in de (pod)kast

Lees ook:Gespodcast nieuwe podcast over podcasting
Lees ook:Radiostations betalen zich blauw voor podcasten
Lees ook:Radio-uitzendingen blijven even in de (pod)kast
Lees ook:“Podcasts méér, maar nog niet regelmatig beluisterd”
Lees ook:Twijfel over podcast-potentie ondanks succes 538

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Hoe levend is podcasting in Nederland?

  1. Jasper

    Podcasting wordt de toekomost van de radiowereld. Het is wachten is op 2 dingen.

    1) Genoeg breedbandcapaciteit via een mobiel netwerk, zodat je on demand naar je favoriete programma’s kunt luisteren, en die redelijk direct kunt oppikken. Integratie met een breedband netwerk is nodig om op gezette tijden relevant en gepersonaliseerde blokjes nieuwe info op te pikken. Zo kun je een dynamische playlist samenstellen van dingen die je recent gemist hebt op de radio, die aangevult wordt met bijvoorbeeld nieuwe verkeersinfo op de weg waar jij rijdt (koppeling met je tomtom) of de laatste sportuitslagen.

    2) Een einde aan het ge-eikel met rechtenbeheer. Het is krankzinnig dat je apart moet betalen aan verschillende organisaties voor verschillende onderdelen van de rechten (auteurs vs platenmaatschappijen), EN voor de verschillende verspreidingsvormen (ether vs internet en dan zelfs stream vs podcast).

    Het is teleurstellend dat de PO te slap zijn om hun krachten eens te bundelen en die BUMASTEMRASENA clubs helemaal kapot te procederen. Dat zou nog eens een nuttige besteding van belastinggeld zijn.

    Ik vind dat de copyrighthouders gecompenseerd moeten worden voor het gebruik van hun producten, maar dan wel via 1 transparante organisatie.

      /   Reply  / 
  2. David Brussee

    Hoi,

    Ik wilde graag even reageren op het stuk over podcasting. Ik wordt namelijk indirect genoemd als ‘kenner’ van podcastinfo.nl Het stuk waaraan gerefereerd wordt is geschreven door ondergetekende.

    Ik sluit mij graag aan bij voorgaande reaguurder en ik bevestig graag nog eens wat ik reeds eerder op podcastinfo.nl heb geschreven.

    Nederland is een stuk trager met het omarmen van podcasting dan de rest van de wereld. Dit is enigsinds opvallend omdat Nederland normaal vaak voorop gaat als het aankomt op technologische vooruitgang. Dit wordt mede veroorzaakt door het gesteggel met de rechtenorganisaties. Hierover kan duidelijk worden gezegd dat deze organisaties nogal malafide daar zij miljoenen aan geïnde euro’s in bezit hebben die niet uitgekeerd zijn en waarvan ook onbekend is waaraan ze moeten worden uitgekeerd.

    Naast de rechten kwestie is vooral de steun van de marketingsector een grote onbrekende factor. Dit echter staat te veranderen nu steeds meer bedrijven het de moeite vinden om geld te investeren in podcasting. De enige belangrijke omslag die nog gemaakt moet worden is het adverteren in podcasts en op podcasts websites.

    Tot de tijd dat bovenstaande kwesties zijn opgelost zal het podcasten in Nederland in moeilijk bevaarbaar water blijven. De zogenaamde indycasters moeten dan ook zorgen voor interessante content. Dit laatste is nog onvoldoende het geval.

    Ik heb gesproken!

    David Brussee

    PS. ik zou het waarderen wanneer podfeed.nl uit de linklijst wordt verwijderd op deze websites (deze site is al langdurig inactief) en dat podcastinfo.nl wordt toegevoegd!

      /   Reply  / 
  3. Jorn

    Hey David, dank voor je uitgebreide reactie. Je zegt dat de enige belangrijke omslag die nog gemaakt moet worden, het adverteren in podcasts is. Hoe zie je die vorm van adverteren voor je? “Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door …”, of ouderwetse commercials in een podcast, of een vorm van sponsoring waarbij de adverteerder invloed heeft op de inhoud van de podcast (product placing)?

    Ik denk dat die laatste vorm mogelijk op verstuit van de luisteraars kan rekenen. En commercials kunnen bij een podcast, in tegenstelling tot live radio, doorgespoeld worden.

    Dat met die rechtenkwestie is een groot struikelblok, ook voor nieuwe podcasters die zich er wellicht door laten afschrikken om überhaubt te beginnen. Hoe doe jij dat zelf met je podcasts? Draag je een vergoeding af of gebruik je rechtenvrije muziek?

    Je eisen zijn overigens ingewilligd, de link is aangepast!

      /   Reply  / 
  4. Jasper

    Er zijn allerlei manieren van reclame in podcasts mogelijk. Het wordt namelijk niet gereguleerd door de mediawet. Maar ja, in achterlijk Nederland heeft niemand dat door, en denkt men alleen aan sponsoring in de vorm van reclameblokjes of onderschrijving (‘dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door…’).

    Dat hoeft helemaal niet. Je mag alles doen wat je wil. Heb jij een nichegroep, dan kun je ongegeneerd reclame maken voor een product dat jij goed vindt. En je kunt je er voor laten betalen.

    In de reclamewereld in Nederland heerst een gi-gan-tisch gebrek aan creativiteit, gecombineerd met een behoorlijke minachting voor kleine doelgroepen. Want reclameburo’s praten wel over doelgroepen, maar ze verkopen het liefst gewoon reclame op 538, Sky en Radio 2. Want anders hadden ze al lang ontdekt dat de regionale en lokale zenders samen zo’n 21% van de markt dekken. Is iets meer werk om al die verschillende blokjes te vullen, maar wel een stuk beter doelgroep gericht.

    Overigens is een andere reden dat podcasting in Nederland niet opschiet dat er in Nederland geen goeie praatradio bestaat. In de VS verdienen de praatmannen gewoon geld met hun podcasts. Check de sites van Limbaugh, Hannity en O’Reilly er maar op na. Online luisteren? Prima, maar wel eerst lid worden graag. En wedden dat die mannen ook in die podcasts gewoon reclame frommelen?

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>