“Podcasts méér, maar nog niet regelmatig beluisterd”

usatoday.com)Terwijl het fenomeen podcasting aan bekendheid wint, downloaden toch maar weinig mensen ook regelmátig programma's naar hun mp3-speler voor latere beluistering, blijkt uit onderzoek van het Pew Internet & American Life Project. In augustus 2006 had 12 procent van de internetters ooit een podcast gedownload, een groei van 5 procent ten opzichte van eerder dit jaar. De keuze van de luisteraar is echter nog hapsnap, zo tonen de cijfers aan.

Slechts 1 procent van de internetters luistert volgens dit onderzoek geregeld naar één of meer vaste podcasts, bijvoorbeeld door zich te abonneren. Is podcasting daarmee een overschat fenomeen en een tijdelijke hype? Critici denken van wel, maar ondanks deze tegenvallende onderzoeksresultaten lijkt er hoop voor de distributievorm via de iPod of andere mp3-speler.

Mainstream

Onderzoekers van de Diffusion Group voorspellen dat eind dit jaar ongeveer 11,4 miljoen Amerikanen hebben geluisterd naar één of meer podcasts en dat 21,7 miljoen inwoners van de VS er volgend jaar mee in aanraking zijn gekomen. Een woordvoerder van die onderzoeksgroep verwacht dat podcasting uiteindelijk de overstap maakt naar de mainstream consumentenmarkt.

Daar is wel een hele belangrijke voorwaarde aan verbonden, namelijk dat goede podcasts binnen dit enorme en dagelijks groeiende aanbod gevónden kunnen worden. Anders blijft het aantal luisteraars naar één van die duizenden podcasts natuurlijk marginaal. Driekwart van alle traffic zou via de iTunes Top 100-site lopen. Andere aggregators als Podcast Alley spelen nog maar een kleine rol.

Kwaliteitsmerken

Ondanks dat de meeste podcasts door hobbyisten worden gemaakt, staan er in de Top 100 van iTunes opvallend veel van traditionele mediabedrijven. Die worden blijkbaar als kwaliteitsmerken gezien. Podcasting lijkt vooral een bedreiging en kans voor radiostations. Onderzoek van Forrester wijst uit dat podcastluisteraars vooral interesse hebben in vormen van radio, op afstand gevolgd door gesproken boeken en televisieprogramma's.

Bronnen: BusinessWeek en Pew Internet ( PDF )

Zie ook:
Podcasting nog voor freaks
________________________________________________________________

Lees ook:Podcasting nog voor freaks
Lees ook:Hoe levend is podcasting in Nederland?
Lees ook:Wie is de Mol?! podcast direct nummer 1 in iTunes
Lees ook:Radio 538 doet onderzoek naar publiek podcasts
Lees ook:Veronica Holding neemt belang in Gespod.nl

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>