Radio past niet meer in “prioriteiten” van RTL

Herman van Heusden)"Ik ben ervan overtuigd dat we die 6 procent gehaald zouden hebben", zegt RTL-radiodirecteur Kioe Yap over de marktaandeel-doelstelling die hij een half jaar geleden bij zijn aantreden had. In een gesprek dat ik met hem had voor Broadcast Magazine noemt hij het beëindigen van RTL FM "een uitermate grote teleurstelling, niet in het minst voor alle mensen die er hard aan werkten om die zender succesvol te maken". Een deel van het artikel kun je hier lezen.

Door Thomas Giger

Plannen voor het populairder maken van de radiozender waren er volgens Yap genoeg, zoals de inzet van bekende televisievrouwen. Afgelopen zomer hoorden we Irene Moors al op de zender. "Zij was één van de negen presentatrices die we wilden inzetten. Dat zijn zaken die je weer kunt communiceren, bijvoorbeeld via de tv-zenders. Zodat je iets toevoegt, zonder het basisformat geweld aan te doen."

Prioriteiten

Dat RTL FM binnenkort al stopt, terwijl de uitspraak van de bodemprocedure er nog niet is, vindt hij niet voorbarig. "We hebben besloten dat de radioactiviteiten in principe niet meer binnen onze prioriteiten passen." Hij licht toe: "In radioland werkt het tóch zo dat je een bepaald marktaandeel nodig hebt om interessant te zijn voor adverteerders. Een te klein aandeel past niet in onze strategie."

"Grote stations met veel bereik worden het eerst ingezet en aangevuld met kleinere. Wij zijn een bedrijf dat ook in potentie denkt in groei en commerciële resultaten. Als je die inschat als te laag en te klein, dan moet je overwegen om te stoppen." Kioe Yap krijgt een nieuwe functie. Hij gaat leiding geven aan de kijkerscommunity RTL Club, die volgend jaar wordt geïntroduceerd.

Lees ook:
Begint Sky Radio vierde Nederlandse radiozender?
RTL onderhandelt over "continueren" format RTL FM
________________________________________________________________

Lees ook:Google begonnen met verkoop van radiocommercials
Lees ook:RTL onderhandelt over “continueren” format RTL FM
Lees ook:Sky Radio Group maakt commercials interactief
Lees ook:RTL FM wil naar 6% marktaandeel
Lees ook:Meer adverteerders op de radio

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>