‘Bij radio win je de oorlog niet met een snelle veldslag’

Het nieuwe Vlaamse hitstation MNM is amper vijf maanden actief en nu al wordt de conclusie getrokken dat het slechter scoort dan voorganger Radio Donna. Officiële luistercijfers zijn er nog niet, maar uit interne cijfers van MNM’s moederbedrijf VRT zou blijken dat het nieuwe format op minder luisteraars kan rekenen. De dalende tedens lijkt zich door te zetten. Bij monde van VRT-woordvoerder Björn Verdoodt nuanceert MNM dat beeld; de tedens zou lang niet zo dramatisch zijn als beweerd wordt en daarnaast, in de radiowereld win je een oorlog niet met een snelle veldslag.


De officiële luistercijfers waarin voor het eerst het marktaandeel van MNM opgenomen is, worden pas in juli bekendgemaakt. Maar de VRT voert voor eigen gebruik ook onderzoek met de zogenaamde ‘portable people meter’ (PPM). Uitgelekte resultaten uit dat eigen onderzoek zouden uitwijzen dat MNM sinds maart lagere marktaandelen scoort dan haar voorganger Donna, dat op 5 januari ophield te bestaan. Bovendien zou die dalende tedens blijvend zijn.

Geen paniek

Eigenaar VRT nuanceert dat beeld: “De tendens is lang niet zo dramatisch als beweerd wordt. Bepaalde dagen halen we inderdaad minder luisteraars dan Donna, maar er zijn ook dagen dat we significant beter scoren. En dat heeft daarom niet meteen met bepaalde dagen van de week of specifieke programma’s te maken. Dus van paniek is er zeker geen sprake.”

Slow business

Het is volgens VRT-woordvoerder Verdoodt ‘naïef’ om te denken dat een nieuwe speler in een tijdsbestek van vijf maanden de radiomarkt helemaal op zijn kop gaat zetten. “Dat hebben Donna en Q-music (Vlaanderen) al evenmin gedaan. Bij radio win je de oorlog niet met een snelle veldslag. Natuurlijk wil MNM op termijn beter doen dan waar Donna geëindigd is, maar zoals elk nieuw radiostation is MNM een project dat bekeken moet worden op een termijn van een aantal jaren. En MNM is echt een ander station, met een andere opdracht en een andere doelgroep dan Donna. In dat opzicht zitten we momenteel helemaal op schema. Daarom zullen ook uit de officiële luistercijfers in juli geen zware conclusies getrokken worden over de koers van het nieuwe station.”

Ondanks de minder positieve berichten over het marktaandeel van MNM, hebben de medewerkers er nog wel alle vertrouwen in. MNM-dj Peter Van de Veire stelt dat er de stemming in het radiobedrijf ‘heel goed is’.

Lees ook:Nieuwe koers moet Donna uit vrije val halen
Lees ook:Tweede fase restyling Radio Donna
Lees ook:Dag Donna, rust zacht
Lees ook:Bye bye, zwaai zwaai Radio Donna
Lees ook:MNM scoort daadwerkelijk minder dan voorganger

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>