Flinke verschuivingen in marktaandelen radio

Intomart GfK)De invoering van de Gouden Standaard heeft mogelijk voor flinke veranderingen gezorgd in de marktaandelen van radiostations, want de Top 2000 die weer afgelopen is, kan de grote beweging in marktaandelen bijna niet alléén hebben veroorzaakt. Marktleider blijven de gezamenlijke regionale omroepen (als één van de weinigen stabiel met 14,2 procent). Kijken we alleen naar de landelijke zenders, dan blijft Radio 2 de lijst aanvoeren met 13,4.

Daarbij levert Radio 2 wel meer dan een procent in, wat waarschijnlijk vooral komt doordat 'dé radiopiek van het jaar' (in luistercijfers) weer voorbij is. Opvallend is het herstel van Radio 1: 7,5 procent voor die zender, bijna 1 procent meer dan in de vorige meting. 3FM zakt licht, maar Radio 4 lijkt wél te profiteren van de Gouden Standaard: ineens van 1,7 naar 2,2 procent. De stijging bij Radio 1 en 4 is te verklaren doordat oudere luisteraars nu meer dan voorheen in het Continu Luister Onderzoek vertegenwoordigd zijn.

Mega-licentiekosten

Sky Radio duikt onder de 10 procent en komt hierdoor weer onder Radio 538, dat met een aandeel van 10,5 weer de best beluisterde landelijke commerciële zender is. Q-music komt in de buurt van de 6 procent. Gaat die verliesgevende zender de mega-licentiekosten er tóch nog uithalen voor 2011? Dan moet de groei wel doorzetten. Radio Veronica zakt licht, maar staat met 5,3 boven de binnenkort zonder AM zittende oldiesconcurrent Radio 10 Gold (4,5).

Bij de kleinere spelers valt ook weer op dat de één wel en de ander niet profiteert of stabiel blijft na invoering van de Gouden Standaard. BNR Nieuwsradio doet het slechts een tiende beter en behaalt een aandeel van 0,4 – toch een teleurstelling voor de makers. Verder klimt Caz! naar een ronde 2 procent,  net als Classic FM. Ook SLAM!FM en 100%NL laten een stijging zien in 10+, al dan niet door de nieuwe standaard.

Intomart GfK)
De marktaandelen bij 10+ over de laatste twee metingen (Bron: Intomart GfK)

Zie ook:
Radio 2 gaat als komeet door Top 2000 offensief (vorige meting)
Nieuwe CLO-standaard heeft mogelijk doelgroepeffect

Lees ook:Radio 2 met afstand grootste publieke stijger
Lees ook:Nieuwe CLO-standaard heeft mogelijk doelgroepeffect
Lees ook:CLO-luisteronderzoek start met Gouden Standaard
Lees ook:Lichte verschuivingen in Top 20
Lees ook:Sky Radio Group boekt winst, Radio 2 krijgt klap

1 Reacties // Reageer

One thought on “Flinke verschuivingen in marktaandelen radio

  1. insider

    Goede conclusies voor Radio 1 en 4, helemaal juist. Maar Caz! en SLAM! hebben het vooral op eigen kracht gedaan, niet zozeer vanwege de gouden standaard, die zoals je schrijft vooral effect heeft voor radiostations met een ouder publiek.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>