Nieuwe CLO-standaard heeft mogelijk doelgroepeffect

Intomart GfK)Intomart GfK gaat zoals eerder gemeld vanaf de luistercijfermeting over januari / februari gebruik maken van de Gouden Standaard van het CBS. Die vervangt de Zilveren Standaard, die nu in gebruik is bij het Continu Luister Onderzoek. Die standaarden bevatten allerlei demografische gegevens over de huishoudens in Nederland. Radioactive Blog stelde hierover een aantal vragen aan research manager Camiel Camps van Intomart GfK.

Waarin verschillen de Zilveren en de Gouden Standaard precies van elkaar?

"De Zilveren Standaard was gebaseerd op de bevolkingssituatie in 2000 en de Gouden Standaard betreft de situatie in 2005. Verder was de Zilveren Standaard gebaseerd op onderzoek door de marktonderzoekbranchevereniging MOA en is de Gouden Standaard afkomstig uit en in lijn met andere data vanuit het CBS."

De standaarden bestaan dus uit demografische gegevens. Kunt u een aantal voorbeelden noemen?

"De standaarden geven aan hoe de bevolking samengesteld is; hoeveel procent is hoog opgeleid, hoeveel procent zit in een bepaalde leeftijdsgroep. Datzelfde voor geslacht, inkomen, werkzaamheid, huisbezit, enzovoort."
 
Waarom zijn de standaarden belangrijk voor het CLO? Ik neem aan dat het met doelgroepen te maken heeft.

"Het CLO wordt net als al het andere mediabereiksonderzoek gewogen naar de Nederlandse bevolking. Dit betekent dat als wij van een doelgroep 20 procent in ons onderzoek hebben zitten, maar er volgens de standaard van deze doelgroep 22 procent in de bevolking zit, wij deze doelgroep zwaarder laten meetellen in het totaalcijfer. Nu wijzigt bij sommige doelgroepen het normcijfer binnen de Gouden Standaard. Binnen de doelgroep wordt dus niet anders geluisterd, alleen in het totaal telt het luistergedrag van een doelgroep zwaarder of lichter."
 
Welke gevolgen heeft de invoering van de Gouden Standaard voor de maandelijkse luistercijfers?

"Volgens onze inschatting heeft het nauwelijks effect op het totaalcijfer."
 
Kunnen we vanaf de januari / februari-meting verschuivingen verwachten in doelgroepmarktaandelen als gevolg van deze nieuwe standaard?

"Wellicht wel, maar dat wordt pas zichtbaar ten tijde van deze meting."

Zie ook:
CLO-luisteronderzoek start met Gouden Standaard
________________________________________________________________

Lees ook:CLO-luisteronderzoek start met Gouden Standaard
Lees ook:DR Belux test digitale radiostandaarden
Lees ook:Flinke verschuivingen in marktaandelen radio
Lees ook:Radio 2 met afstand grootste publieke stijger
Lees ook:Laatste stemdag voor Gouden RadioRing

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>