Open brief RAB aan marktpartijen BVA en PMA

De luistercijfers die iedere maand gepubliceerd worden, komen voort uit het Continu LuisterOnderzoek (CLO) dat uitgevoerd wordt door marktonderzoeksbureau Intomart GfK. De opdracht voor het uitvoeren van het CLO wordt gegeven door het RAB, het Radio Advies Bureau. Die organisatie nodigt nu middels een open brief de partijen BVA en PMA uit om te komen tot de vorming van een JIC Joint Industry Committee voor het radio-onderzoek.

In de open brief schrijft RAB het volgende:

‘Medio 2007 is het Continu LuisterOnderzoek ingrijpend vernieuwd en heeft een nieuwe opzet gekregen. Basis voor deze vernieuwingen was de input van onder andere adverteerders en mediabureaus, die tot stand is gekomen bij de oprichting van RAB middels uitgebreid marktoverleg met 35 belangrijke marktpartijen. De belangrijkste verbeteringen hebben onder meer betrekking op de primaire focus op het invullen van het luistergedrag via internet (Radiolog), waarbij iedere respondent een gepersonaliseerd radiolog ontvangt. Ook is de steekproeftrekking nu geheel gebaseerd op Random Digit Dialing (RDD). Verdere verbeterpunten zijn:
leefstijlkenmerken, invoering van de Gouden Standaard, dynamische meetweken en radio luisteren via internet.

Deze eerste fase is inmiddels afgerond en RAB wil graag in overleg treden met het BVA en PMA bestuur om te komen tot gestructureerd en continu overleg om het huidige luisteronderzoek samen te evalueren. Opzet is om de uitgangspunten en doelstellingen vast te stellen voor het uitschrijven van een tender voor het luisteronderzoek. Het onderzoek CLO is tot nu toe gebaseerd op een MOC constructie (Media Owner Committee). Een nieuwe organisatievorm past beter bij deze volgende stap en radio wil BVA en PMA uitnodigen om te komen tot de vorming van een JIC Joint Industry Committee voor het radio-onderzoek.’

Achtergrond RAB

RAB ondersteunt adverteerders en mediabureaus om radio zo effectief mogelijk in te zetten. Daarnaast is Radio Advies Bureau zoals gemeld opdrachtgever van het Continu LuisterOnderzoek. Door de bundeling van krachten van alle publieke en commerciële omroepen wil RAB de ontwikkeling van het vakgebied stimuleren. Binnen RAB zijn alle publieke en commerciële omroepen en stations vertegenwoordigd.


Heb jij al gestemd voor Nobiles Blogger ’09?
Radioactive.blog.nl is genomineerd! Stem hier op Jorn!

En oja, je doet het niet voor niets, want iedere 100ste stemmer wint ook prijzen!


Lees ook:Aanbesteding nieuw Radio Luisteronderzoek start 01/09
Lees ook:FunX ziet doelgroep niet vertegenwoordigd in Continu Luisteronderzoek
Lees ook:Nieuwe CLO-standaard heeft mogelijk doelgroepeffect
Lees ook:Dagboekmethode luistercijfers achterhaald
Lees ook:Radioluistertijd in 2008 ruim 4 procent gestegen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>