FunX ziet doelgroep niet vertegenwoordigd in Continu Luisteronderzoek

FunX uit op het internet (1 en 2) deze week de frustratie dat de doelgroep van de publieke radiozender onvoldoende vertegenwoordigd zou zijn bij het Continu Luisteronderzoek. De landelijke publieke omroep (NPO) probeert dit wel te verbeteren, maar dat zouden de commerciële zenders tegenhouden. De radiozender baseert dit op informatie uit een vertrouwelijk conceptbeleidsplan van de Nederlandse Publieke Omroep. Er was de afgelopen dagen ophef om het PowNews-item ‘neger omdat het moet‘, dat is een reden dat FunX nu met de berichtgeving komt.

Onderzoek

Het Continu Luisteronderzoek (uitgevoerd door Intomart GfK) is onder beheer van het Radio Advies Bureau, de vertegenwoordiger van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations. In 2012 komt er een nieuwe aanbesteding voor het uitvoeren van de luisteronderzoeken, volgens FunX hoopt de NPO dan – met een nieuwe onderzoeksopzet – gedetailleerde luistercijfers te kunnen geven. Het Continu Luisteronderzoek stuit al langer op bezwaren, onder andere de manier van meten zou hopeloos ouderwets en onbetrouwbaar zijn.

FunX noemt het CLO marktverstorend: “Het staat de toetreding van nieuwkomers als FunX, die zich richten op nieuwe doelgroepen, in de weg. Immers de scores die behaald worden in het CLO, de marktaandelen van de zenders, zijn de ‘currency’ van de radiomarkt, waarop reclametijd wordt verkocht. Nieuwe Nederlanders zijn daarmee ook onzichtbaar als (potentiële) consument van producten en diensten.”

Stadsjongeren

Volgens FunX is het onderzoekspanel dus niet representatief, omdat er geen stadsjongeren – dé FunX-luisteraars – in zitten. Voor het radiostation voelt dat alsof FunX door met name de commerciële stations buitenspel wordt gehouden. “Dat gebeurt om financiële redenen: adverteerders kiezen op basis van de resultaten van het luisteronderzoek de stations waarop ze gaan adverteren.”

De doelgroep van FunX is onzichtbaar en daardoor kan het radiostation zichzelf niet goed afstemmen op de doelgroep. FunX ziet een witte vlek in de diverse publieke omroep-uitingen, want de publieke omroep moet er voor iedereen zijn. “Het gevolg is dat deze groep zich minder aangesproken en betrokken voelt bij de programma’s, een gevoel dat nog versterkt wordt door de negatieve berichtgeving over de multiculturele samenleving.”

Tijd voor actie

“FunX vindt dat de regering moet ingrijpen, nu duidelijk is dat de grote mediabedrijven geen serieus werk willen maken van verbetering van het bereiksonderzoek.” Het station pleit voor een eerlijke meting.

Lees ook:FunX wil unieke marktpositie bewijzen met XsupportFunX
Lees ook:“FunX is wél succesvol multicultureel programma”
Lees ook:Open brief RAB aan marktpartijen BVA en PMA
Lees ook:FunX is welvarend radiostation
Lees ook:Plasterk wil landelijke zender maken van FunX

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “FunX ziet doelgroep niet vertegenwoordigd in Continu Luisteronderzoek

  1. Jasper

    Het kan natuurlijk ook zijn dat er gewoon geen hond luistert naar de subsidieslurper FunX. De onderzoeken waar FunX in het verleden zelf mee kwam zijn vrij snel afgebrand als waardeloos.

      /   Reply  / 
  2. Hans Pröpper

    Vergelijk het eens met regionale omroepen die nog zeiken met 14 miljoen in hun zak (ongeveer het vier dubbele van funx).

    Dit radiostation brengt verschillende nationaliteiten bij elkaar. Laat oost met west kennismaken op een leuke manier. Dat kunnen andere zenders niet zeggen. Funx is de enige zender die anders is op de radio. Dat is volgens mij de angst bij iedereen die negatief is over deze zender. Niet meer, niet minder.

    De argumenten over subsidieslurpers, linksdenkenden en de multiculturele samenleving kennen we nu wel. Funx heeft een product dat wel werkt, dat wel jongeren bindt. Erken dat. Neem er een voorbeeld aan. Volgens mij kunnen die gasten zo duizenden jongeren op een plein krijgen om te protesteren. De internetgeneratie hebben ze aan hun kant. Moet je de cijfers er maar eens op nalezen.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>