Publieke radiozenders winnen 1,3% in 2009

De landelijke publieke radiostations hebben in 2009 een totaal luistertijdaandeel van 31,2% behaald. Dat is een groei van 1,3% ten opzichte van 2008. Vooral voor Radio 2 en 3FM was het ‘een succesvol jaar’, aldus de Nederlandse Publieke Omroep. Radio 2 had in 2009 overall een marktaandeel van 10,9%. In de jongerendoelgroep van 15 tot 35 jaar is 3FM de sterkste stijger met een luistertijdaandeel van 19,2%.

Naar de publieke radio luisterden in 2009 per week 145.000 mensen meer dan in 2008. De zes radiostations van de publieke omroep bereikten wekelijks een totaal van 6.465.000 luisteraars.

De belangstelling van de luisteraars voor de radiostations van de publieke omroep is sinds de invoering van de radiostrategie in 2006 structureel gegroeid, consolideerde in 2008 om in 2009 door te groeien. Dit blijkt alles uit CLO-jaarcijfers verzorgd door Intomart in opdracht van het Radio Advies Bureau (RAB).

“Het bereik van Radio 1, Radio 2 en 3FM heeft zich 2009 duidelijk positief ontwikkeld en we staan met deze drie publieke radiostations in de Top 5.”, zegt Jan Westerhof, directeur radioprogrammering NPO. “Radio 5 heeft met de nostalgische dagprogrammering wederom veel luisteraars aan zich weten te binden. Voor Radio 4 en Radio 6 is een specifiek publiek en die weten we goed te bereiken, al zijn voor beide zenders voor 2010 de nodige ambities geformuleerd. Ook in 2010 ligt de focus in radiostrategie op het beter op elkaar aansluiten van de verschillende radiostations. We hebben de wil om met onderscheidende en innovatieve programmering voor elke Nederlander publieke radio te maken. Dat moeten we doen in de meest competitieve markt van Europa”.

Radio 2

Het luistertijdaandeel van Radio 2 was in 2009 is 10,9% en daarmee 0,4% hoger dan in het jaar daarvoor. In de doelgroep (35-54) scoorde Radio 2 een luistertijdaandeel van 13,2%, een stijging van 1,2%. Met de Top 2000 wist de publieke zender in 2009 voor de elfde keer een groot publiek aan zich te binden.

3FM

3FM is de sterkste stijger in de doelgroep van 15 tot 35 jaar. De publieke popzender scoorde overall in 10+ een luistertijdaandeel van 8,7%. Het station ging voor het eerst in zes jaar door de grens van 8%. In de specifieke 3FM doelgroep (15-34) is 2,5% groei geboekt en scoort 3FM nu 19,2%. Het 3FM publiek is dit jaar gemiddeld jonger dan dat van de andere grote radiozenders (jongerenzenders). Nagenoeg de complete 3FM-programmering groeit mee. Zichtbaar werd zo ook de vernieuwde weekendprogrammering in 2009 beloond door de luisteraar. 3FM Serious Request bereikte december 2009 liefst 10,6 miljoen Nederlanders.

Radio 1

Radio 1 scoorde in 2009 de hoogste luistertijd ooit. De Radio 1 luisteraar luistert langer naar de zender en dit is een direct gevolg van de programmering die per 1 september 2008 werd ingevoerd, waarbij de programma’s op de publieke nieuws- en sportzender beter op elkaar aan gingen sluiten en het dagritme van de luisteraar uitgangspunt werd.

Radio 5

Radio 5 is inmiddels de derde landelijke zender voor ouderen. Radio 5 heeft zich dit jaar verder ontwikkeld in zijn doelgroep (55+) van 6.1 naar 6,2% luistertijdaandeel, waarbij de groei in de nostalgische dagprogrammering is gerealiseerd (in doordeweekse dagprogrammering groeide Radio 5 van 7.3 naar 7,6%). Het bereik van de nostalgische programmering is in 2009 met 50.000 mensen toegenomen.

Lees ook:Aandeel publieke radio stijgt anderhalf procent in jaar tijd
Lees ook:2014 was een goed jaar voor NPO Radio
Lees ook:Reacties radiozenders op luistercijfers begin 2010
Lees ook:’3FM absolute nummer 1 in jongerendoelgroep’
Lees ook:Radio 5 dagprogrammering nu ‘Radio 5 Nostalgia’

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>