Zes van tien jongeren luistert nog naar gewone radio

Anita Patterson Peppers)Ondanks dat jongeren zich suf MSN’en en sms’en, besteden ze nog aandacht aan radio en televisie, maar minder lang en aandachtig dan volwassenen. Dat blijkt uit onderzoek van het jongerenmarketing- bureau Newrulez onder 1300 jongeren van 15 tot 24 jaar. Deze groep is gemiddeld zo’n 2,5 uur per dag online. Opvallend genoeg is internetradio nog niet populairder dan traditionele radio. Duidelijk is wel dat nieuwe distributievormen in opkomst zijn.

Ongeveer 60 procent luistert via de ether of kabel, zo’n 40 procent (ook) naar één of meer van de duizenden online radiostations. Webradio, podcasting en de mobiele telefoon zijn wel in opkomst. Waaróm traditionele radio nog scoort, is blijkbaar niet onderzocht. Maar de oorzaak zou het gemak kunnen zijn (je hoeft alleen maar de radio aan te zetten) en het imago en de bekendheid van radiomerken.

Radio 538

Het is dan ook niet verrassend dat Radio 538, dat veruit de beste marketing heeft, bovenaan staat met 27 procent. Of misschien wél verrassend, want die zender krijgt een steeds ouder publiek. Slam!FM maakt volgens mij een goede kans om de onderkant van de 538-doelgroep te winnen. Meer dan 3FM en Q-music, want die laatste twee richten zich met name op jongvolwassenen (vanaf 20 jaar).

1. Radio 538 (27%)
2. 3FM (11%)
3. Q-music (11%)
4. Slam!FM (10%)
5. Sky Radio (9%)

Luistertijd

Waar radiostations zich wél zorgen om moeten maken, is dat de luistertijd onder jongeren veel en veel lager is. Nederlanders luisteren gemiddeld bijna 3,5 uur per dag naar de radio, maar jongeren slechts 1 uur per dag. Hierbij speelt natuurlijk mee dat volwassenen vaak op het werk en in de auto luisteren, terwijl jongeren dan meestal op school zitten. Toch zouden programmaleiders nu al goed moeten nadenken, hoe ze het ‘publiek van de toekomst’ willen bereiken en vasthouden.

Bron: Newrulez | Planet Multimedia

Lees ook:
Slam!FM groeit onder tieners, maar daalt in 20-34
Meer zenders of beter geluid boeit jongeren niet
Radio nog steeds populair onder jongeren
________________________________________________________________

Lees ook:Internet verdringt traditionele media
Lees ook:Online radioluisteren in Nederland flink gestegen
Lees ook:SLAM!FM groeit onder tieners, maar daalt in 20-34
Lees ook:Meer zenders of beter geluid boeit jongeren niet
Lees ook:SLAM!FM elk uur 30 minuten non-stop

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Zes van tien jongeren luistert nog naar gewone radio

  1. Valpa

    Beter gezegd, ik maak radio. Bij de lokale omroep. Oja, ik ben 16 jaar en luister zelf naar 538 =D Heb me laatst opgegeven voor CoolCast, krijg ik misschien eind deze maand bericht. Ik wil later wel keigraag DJ worden op een zender als 538, Veronica, Q of 3FM

      /   Reply  / 
  2. Rob

    Gewone radio zal altijd blijven! Alleen de distributie wordt ooit digitaal. In die zin gaat het wel veranderen.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>