Hoor je het verschil tussen live radio en voicetracks?

Patrick.fm)"Ik zal je een geheimpje verklappen: ik zit soms gewoon een half uur uit m'n neus te eten." Dat zei Patrick Kicken donderdag op V-Radio over het feit dat hij onderdelen van zijn ochtendshow op Radio Veronica vooraf opneemt als voicetrack. Hij vindt het efficiënt om tijdens een non-stop muziekblok alvast wat presentaties voor later in te spreken. "Die hang ik gewoon in Dalet ertussen en dan is dat ook al weer klaar", zo vertelde hij bij Insite.

De techniek biedt voordelen, zoals een presentatie nog wat korter knippen – op zijn playlist staat namelijk aangegeven hoe lang elke spreek mag zijn. Bovendien kun je een opname uittimen in het intro van een plaat. "Dan lijkt het alsof je 'pats, pats' scherp bent, maar soms zit ik er gewoon zelf bij." Volgens Kicken is radio in die zin ook veranderd. "Het is niet meer uit de losse pols. Je bent daar live aanwezig, maar je kan maar beter zoveel mogelijk voorbereiden en zorgen dat het klopt."

Sfeer

Insite-presentator Pierre Papa merkte op dat hij door het opnemen en strak timen soms wel sfeer mist bij Kicken Wordt Wakker, vooral op momenten dat een eerder opgenomen item direct vanuit het outtro van de vorige plaat wordt ingestart zonder live bruggetje. "Misschien ben ik daar ook wel iets te lui in geworden", gaf Kicken eerlijk toe. Aan de andere kant draait het tegenwoordig niet meer allemaal om de dj. "Radiostations willen natuurlijk wel één ding uitstralen."

Wat vinden we van het gebruik van voicetracks? Zou de luisteraar het verschil met live presentatie horen? Ik denk zelf dat opnemen een hulpmiddel is waarmee je – zéker met Dalet, waar je tijdens het inspreken de plaat kunt beluisteren – het live gevoel prima kunt benaderen. Toch moet de 'opnamecultuur' niet overheersen, want de mogelijkheden (knippen, opnieuw beginnen) maken de verleiding groot om technisch perfecte radio te maken waarbij (te) weinig sfeer overblijft.

Bron: Insite
________________________________________________________________

Lees ook:[Audio] Van anonieme radiostem tot karakter
Lees ook:Zelfs niet voor de freaks
Lees ook:Staverman, De Heer en Kicken praten over radiovak
Lees ook:Directeur Radio 538 te gast bij Insite
Lees ook:Giel vindt podcast-prog’s lastig

24 Reacties // Reageer

24 thoughts on “Hoor je het verschil tussen live radio en voicetracks?

  1. Kokstra

    Jammer wat Kicken hier doet, het klinkt eigenlijk niet als een echte dj zo. Een show die alleen maar retestrak klinkt en waar verder niks spontaans meer gebeurd vind ik zelf toch minder. Maar als je het goed doet met voicetracks is er bijna geen verschil te horen, behalve als je het weet.. Jensen heeft dat een tijdje erg goed gedaan, voordat hij lui werd :)

      /   Reply  / 
  2. Fedder

    Bij Yorin FM hadden ze daar idd ook een handje van, ja.. in de plaat die voor de spreek zat, vantevoren de spreek voicetracken en dan ‘in’ de volgende plaat of talk-over-jingle zetten. Strak, maar dan eigenlijk wel té. Klonk veel te klinisch allemaal. Radio zonder hart.

      /   Reply  / 
  3. PK

    Leuk om te lezen dat dit stukje (internet)radio een gezonde discussie uitlokt!

    Pierre zijn opmerkingen hebben me wel aan het denken gezet. En ik probeer er meer op te letten dat het wat organischer klinkt, meer flow.

    Wat ik er tijdens het interview niet bij vertelde is dat Radio Veronica niet alleen een oldies clausule heeft (we moeten van de overheid 90% muziek draaien van 5 jaar en ouder) maar ook een spraak clausule. Net als bijv. Slam FM moet het bij ons ook allemaal strak anders krijgen we gedonder met het commissariaat v/d media.

    Dus ben je al gauw geneigd om iedere aankonding zo strak mogelijk te maken/houden, zo min mogelijk “clutter” (moeilijk woord voor zinloos gelul) en zo veel mogelijk strak en snel.

    Maar ik ben het met je eens als je zegt dat dat ten koste kan gaan van sfeer. Maar is sfeervolle radio niet ook iets waar je de tijd voor moet hebben? Mensen ‘s ochtends hebben vaak maar maximaal 20 minuten om te luisteren en daarin willen ze vooral veel goeie muziek, stukje entertainment en nieuws.

    En op deze manier doe ik iets wat anderen ‘s ochtends niet doen: kort en bondig, snel en veel goeie muziek.

      /   Reply  / 
  4. Niels

    Het geheim van goede voicetracks is ook een beetje om het niet overnieuw te doen. Zit er een verspreking in, jammer dan. Had met live radio ook gebeurt.

      /   Reply  / 
  5. Jasper

    Volgens mij is het simpel. Goeie voice-tracks herken je niet, slechte wel.

    Slechte voice-tracks herken je (ik) vooral aan het feit dat de spreek het ritme van de plaat waar hij over zit negeert. Dan hoor je een opgewekte DJ over een langzame plaat. Of – erger nog – een ingekakte DJ over een vlotte plaat. Vaak zijn de voice-tracks ook lui over een intro gezet. Vaak ook te scherp tegen de zang aan. Dergelijke voice-tracks zijn (helaas) vaak ‘s avonds te horen bij Veronica (als Luc op vakantie is).

    Goeie voice-tracks herken je niet omdat ze over de plaat in kwestie zijn ingesproken, en – zoals Kicken aangeeft – puur dienen om presentaties foutloos en strak te houden. En omdat ze niet meer dan 10-20 minuten voor de daadwerkelijke uitzending zijn opgenomen, en dus actueel blijven.

    Je kunt je in dat geval afvragen wat het verschil is tussen een voice-track en een compleet voorbereide uitgeschreven tekst – een trukje waar ook meer DJs dan je denkt gebruik van maken. Zo is vrijwel de hele top40 op 538 uitgeschreven.

    Of om een item lekkerder te laten klinken. Want gek genoeg klaagt er nooit iemand over het feit dat vrijwel al Evers’ typetjes natuurlijk ook een vorm van voice-tracking zijn.

    Uiteindelijk komt het toch weer neer op hoeveel voorbereiding je steekt in je programma. Als je in 20 minuten zonder voorbereiding 4 uur aan voice-tracks opneemt zal het slecht klinken. Als je tijdens je show je gestotter en versprekingen probeert weg te werken, klinkt het wel goed.

      /   Reply  / 
  6. Thomas

    Dank voor de reacties so far en @ Patrick, leuk dat je reageert hier! Als jij de actie sponsort, wil ik best fietsen weggeven :-) ).

    Die maximum spreektijd die aan jullie kavel vastzit (welke ambtenaar heeft in hémelsnaam die regel bedacht?), is een beperking die jullie inderdaad hebben. Dat is inderdaad een goed argument om aan te geven, waarom spreeks van alle ‘waste’ ontdaan moeten worden.

    Wessel van Diepen is misschien wel hét voorbeeld van strakke radio zonder clutter, iemand met een VoxPro in zijn ‘hoofd’ ;-) . Toch denk ik dat strak niet per se verlies aan sfeer hoeft te betekenen, het is maar hoe je ermee omgaat, toch?

    ‘Goeie voice-tracks herken je niet, slechte wel.’

    Vind ik een hele goeie, Jasper. Dat is misschien wel hét criterium, zó voicetracken dat een luisteraar het verschil niet hoort. Dus niet vervallen in standaard ‘dit was, hier komt’, maar ook werken met bellers, actualiteit, enz.

    De truc is (denk ik) om je in te leven in het moment van de dag dat je voicetracks worden uitgezonden (als je dus niet tijdens de show, maar bijv. een dag eerder zou voicetracken). En de sfeer te maken die bij dat tijdstip past.

      /   Reply  / 
  7. MikeyMike

    Ik vind het bij Kicken niet storend, die voicetracks. Denk dat het voor hem ook onvoorkomelijk is, gezien het feit dat ie behoorlijk platgebeld wordt ‘sochtends.
    Hij zal daarin ook moeten ‘filteren’, omdat wellicht niet alles uitzendwaardig is en omdat bellen met die telefoonnummers ook niet goedkoop is en de luisteraars ook niet op kosten gejaagd moeten worden.
    Zeg nou zelf, als jouw telefoontje met Kicken door hem wordt opgenomen om op een later ‘passend’ tijdstip wordt uitgezonden, is het toch echt ‘Kicken’ om het terug te horen op de radio? (heb het zelf ook eens meegemaakt)
    Van mij mag Kicken zo doorgaan, want echt strak getimed is zijn show ook niet, bijvoorbeeld cabaretkneiter pas om 10 voor 7 of 5 voor 9 omdat het zo uitkomt.

    GA ZO DOOR KICKEN!!!!!

      /   Reply  / 
  8. Walter

    Dat er een hoop gevoicetracked word is mij wel bekend. idd wat jasper zegt is het bij de top40 goed te horen dat het niet te horen is ;-) . Bij Evers is het logisch met de typetjes. Ik neem aan dat je ook nog moet ademhalen als je 3 typetjes “aan de lijn hebt” en ook nog daar een “gesprek” mee heb.

    Wat mij vooral stoort is het commecariaat vd media. Waarom moet er in NL altijd zo gemiereneukt worden? Oke je wilt de ether “uitgebalanceerd” verdelen. Maar je hoeft toch niet een dj op te leggen hoeveel hij mag zeggen in zn show. Dat maakt het voor huidige (PK) en later voor beginnende dj’s zo moeilijk je eigen touch te houden. jammer..

      /   Reply  / 
  9. Walter

    haha ik zie nu pas dat je een fiets kunt winnen?? ik zeg hoe is tiieee!

      /   Reply  / 
  10. Paul, Californië

    De show van Patrick Kicken is voormij een avond programma. Ik moet zeggen dat het de voicetracks mij absolute niet storend. Voormij is de muziek het belangrijkste en een beetje ongein er tussen door. Patrick heeft dit alles goed in de smiezen en daar kunnen anderen nog eens wat van leren.

      /   Reply  / 
  11. ThisIsRadioMan

    Voicetracks of live speelt geen rol, het gaat om de inhoud, om wat je doet met een spreek, dus. Een goede automatisering (en Dalet is niet heilig) kan je wel helpen om het nog meer als live te laten klinken.

    Probleem bij ‘tracken’ is wel dat je goed moet plannen en inschatten hoeveel tijd je voor spreeks hebt, zodat je inclusief platen en reclame mooi op het hele uur uitkomt. En radiotechnisch mooie dingen als je laatste plaat helemaal draaien tot aan het nieuws of de reclame, dat is lastiger als je er zelf niet bij zit.

      /   Reply  / 
  12. Jasper

    @ Walter: Voor de duidelijkheid. Ik zei niet dat de top40 gevoice-trackt is. Ik zei dat vrijwel alle teksten uitgeschreven zijn.

    En ik vroeg me af of er nou een echt verschil is tussen je teksten uitschrijven en voice-tracken. Beide hebben tot doel om je teksten strakker te laten klinken en versprekingen te voorkomen.

    Overigens zijn er ook nog gewoon ouderwetse DJ’s zoals Gerard Ekdom die zonder voice-track of uitgeschreven teksten een retestrakke show neerzetten.

    @ ThisisRadioMan: “En radiotechnisch mooie dingen als je laatste plaat helemaal draaien tot aan het nieuws of de reclame, dat is lastiger als je er zelf niet bij zit.”

    Kan iemand me uitleggen waarom er uberhaupt op muziekstations platen worden afgebroken voor reclame of nieuws?

    Ik weet dat het komt omdat ‘vroegah’ je als piraat ook netjes wilde uitkomen op het ANP nieuws, maar tegenwoordig koop je je nieuws toch in bij novum en start je het toch gewoon in als je plaat is afgelopen?

      /   Reply  / 
  13. The Hitman

    In mijn radiohart ben ik tegen voice tracken… gewoon omdat een live talk doen het leukste is (als Jock gezien)… toch? Wie geniet er nou niet van een goede (hoeft niet perfect) talk over een intro met perfecte timing. Dat is toch genieten?

    Met de huidige belangen in het NL radiolandschap kunnen de stations en jocks zich echter niets meer veroorloven. Het gaat vaker om de luisteraar niet verliezen dan de luisteraar voor je te winnen. Wat ik wel beangstigend vind is dat jonge talentvolle jocks ook al gaan voice tracken omdat ze het zien op de webcam. Daarmee creëer je een generatie jocks die niet meer weten hoe het is om een live show neer te zetten waarin alle aspecten van het radio maken langskomen… fatsoenlijk een plaat live doorstarten lukt ze vaak al niet meer. Op deze manier creëer je geen echte personalities omdat ze simpel weg niet meer weten dat moet!

    Verder is het knippen van een telefoongesprek in FoxPro natuurlijk geen enkel probleem… als het er een beter gesprek op de radio van wordt. Bij de show van Kicken hoor je soms de voice tracks er duidelijk uitspringen dat is jammer. Het klinkt dan onnatuurlijk… je kunt natuurlijk een combi doen… live, vt en live. Uiteindelijk gaat het om de content en de kwaliteit van de talks!

    Voice tracken hoort tegenwoordig bij radio. Als het maar niet zo wordt als in de USA waar jocks 5 stations per dag tracken vanwege budgettaire redenen. Dat zou betekenen dat het vak straks niet meer bestaat… en dat zou jammer zijn!

    Tenslotte: de show zoals Kicken hem nu doet zou ik beter in afternoon drive vinden passen. Lekker strak en veel 80 & 90 Kneiters!

      /   Reply  / 
  14. insider

    Okay, Uunco, als je meeleest, Van Someren & Co. in de ochtend en Kicken in de middag? ;-)

      /   Reply  / 
  15. Niels

    Als je een verhaaltje hebt met veel ‘struikelwoorden’ is wel lekker om dat even te voicetracken. Of als je een oproep doet voor bellers (prijzen weggeven oid) even de talk die 2 platen later komt voicetracken..zodat je 4 of 5 platen hebt om een goede beller te screenen en een gesprekje opnemen/knippen.. daarvoor is ‘t ideaal.

      /   Reply  / 
  16. PK

    Kijk, Niels en ik zitten op één lijn. Hoe lekker is de rust om te zorgen dat je A) de beste beller voorhanden vindt en B) er voor zorgt dat ie niet in de uitzending domme dingen gaat roepen.

    Zo deed ik vandeweek weer eens sinds lange tijd een phoner live, wat denk je dat de winnaar vroeg toen ik zei “Hee je wint 2 kaarten voor Meatloaf in Concert! Heb je wat met Meatloaf…..?”

      /   Reply  / 
  17. Erik-Jan

    “Meatloaf, kun je dat eten, ofzo?”

    :D

      /   Reply  / 
  18. Dennis

    Ik moet zeggen dat ik nog nooit echt erbij stil heb gestaan hoe het precies werkt, maar het is inderdaad waarschijnlijk niet te doen om je aan de regels te houden als je niet dingen van te voren uitwerkt. Als je dat niet doet en je werkt wel met mensen die bellen moet je ze heel abrupt gaan afbreken als de tijd op raakt, dat lijkt me ook niet echt een succes. En het is me eigenlijk ook nooit echt opgevallen dat ie er gebruik van maakt..

      /   Reply  / 
  19. The Hitman

    Kicken: Het belangrijkste is dat de luisteraar blijft luisteren!!! Hoe, het maakt in feite geen reet uit… als ze maar blijven luisteren. Ik denk wel dat het belangrijk is om te beseffen dat niet alles over geanalyseerd moet worden en dat de luisteraar echt niet uitschakelt bij een extra phone tone. Strak is leuk maar echte radio is nog leuker… zo kon ik vroeger erg genieten van Mark in the Dark. En als je te weinig tijd hebt… dan levert Ferry Maat maar een talk in!

      /   Reply  / 
  20. Thomas

    @ The Hitman, Bart van Leeuwen is degene die vroeg op moet, al is het minder vroeg dan bij Kicken de wekker gaat – voor wie een hekel heeft aan vroeg opstaan, zijn voicetracks trouwens een leuke uitkomst ;-) .

    Ben het helemaal met je eens dat het juist leuk is als iemand NIET standaard na de eerste twee telefoontonen opneemt (dat is bij een live gesprek namelijk zelden zo, dus ook iets dat een luisteraar kan opvallen). En laat een beller ook eens iets geks roepen, of een vraag van de dj niet meteen snappen, of een keer ehhhhh zeggen.. anders wordt het allemaal té clean geknipt.

      /   Reply  / 
  21. daniel kralt

    ik maakt mij nie zoveel uit kicken is gewoon top iedere ochtend genieten van super muziek en discussies met arend langerberg

      /   Reply  / 
  22. Nine

    Ik ben dan wel geen vakkenner, maar ik vind de show van Kicken super!! Ik werk sinds kort dichter bij huis (dus ipv anderhalf uur maar een kwartier in de auto) en ik mis dat wel hoor, een beetje wakker worden in de auto en lachen om de grapjes en bellers (die van van de week had dus inderdaad niks met meatloaf, dat hoorde ik ook :S kan me voorstellen als je dan als fan ook gesmst hebt, dat je dat niet grappig vindt, maar ja) Dus Kicken, zoals gezegd: ga zo door!!

      /   Reply  / 
  23. PK

    Intessant stukje over Voicetracking across The Universe, uit de nieuwsbrief van radio-goeroe Dan O’Day:

    > VOICE TRACKING TIPS

    > FROM A SUBSCRIBER:

    “I just landed my first major market on-air gig, and one of my duties
    is to record weekend shows. I would like to make my automated
    shifts sound as good as my weekday shifts.

    “The system we run is very good, but I think there might be a couple
    of things I can do to make it even better.

    “Do you have any suggestions?”

    > DAN REPLIES:

    Your three biggest challenges in voice tracking your weekend show
    are:

    1. Disconnect from real time

    2. Lack of audience feedback

    3. Safety

    > Disconnect From Real Time

    A voice tracked program is a simulation of a complete, live program.

    You could dramatically increase the quality of your weekend shows
    by recording them in real time — actually sitting there as the songs
    play and through the commercial breaks.

    THAT’S not going to happen, of course.

    Lacking the ability to record your show in real time, you need to
    capture as much of the “real time” feeling as possible.

    Most voice tracked programs lack a feeling of “flow.” Each break
    sounds as though it’s completely independent of the others in the
    show — because it is. There is no sense that THIS break continues
    the dialogue with your audience that was established in the
    PREVIOUS break — because it doesn’t.

    How do you overcome this?

    Be consciously aware of what you’ve done prior to each break. Let
    that awareness influence your delivery and, at times, the content of
    the breaks that follow.

    In a live show, you probably make occasional reference to something
    that happened earlier in the program. Why not do that in your voice
    tracked show?

    When introducing or backselling a music sweep, listen to the
    beginning of the first song or ending of the last one. Let those
    sounds influence your delivery, just as (hopefully) they do during
    your live show.

    One station here in Los Angeles voice tracks the weekend shows,
    and the jocks introduce a mournful ballad with the exact same
    intonation they apply to a hard rocking song. (Yes, they do know
    what the songs are; they announce the title and/or artist.) It’s
    painful to listen to.

    > Lack of Audience Feedback

    Most live hosts are the beneficiaries of at least limited feedback
    from listeners.

    Phone calls to the studio line. E-mails or text messages.

    But there is NO real-time audience feedback to a prerecorded show.

    That’s why it’s imperative for you to create a mental image of your
    listeners (or a composite listener) as you speak to them.

    You are NOT “laying down the voice tracks.”

    You’re talking to people.

    There’s a big difference.

    > Safety

    Guess what happens when most jocks know they can “do it over” if
    they flub a take?

    They relax.

    And their performances suffer. They lose their edge.

    You might try a self-imposed rule: No retakes. Unless you discover
    you’ve just introduced the wrong song, your first take is the one
    that airs.

    With such a rule, your pre-recorded show won’t be perfect. But
    probably it will sound more alive.

    Final tip to help overcome the “safety” trap:

    If normally you sit during your program, try standing. You will be
    less relaxed and more alert.

      /   Reply  / 
  24. Thomas

    @ PK, aardige tips, al vind ik sommigen wel een open deur. Tuurlijk moet je met je stem meegaan in de sfeer en het tempo van de plaat die je aan- of afkondigt.

    Wél een essentiële tip is om het programma constant als GEHEEL te overzien (wat je in een live-situatie ook zou doen) en niet als losse blokjes te zien, die je los van elkaar opneemt. Want dan zullen de breaks weinig samenhang vertonen.

    Tja, verder kun je een voicetrack show natuurlijk zo live laten klinken als je zelf wilt. Bewaar maar een paar opgenomen bellers uit je live programma voor je voicetrack show, als ze niet dag- of tijdsgebonden zijn, uiteraard…

    Algemeen: zoveel mogelijk doen wat je live ook zou doen.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>