CBS bouwt Last.fm tot online jukebox

Last.fmEén van de sensaties van 2007 was wel de overname van Last.fm door CBS; de overnamesom bedroeg maar liefst 280 miljoen dollar. Last.fm is een platform waar gebruikers gepersonaliseerde radio kunnen samenstellen. Binnen de Last.fm-community komen liefhebbers van bepaalde muziek-genres in contact met gebruikers met een vergelijkbare smaak. Daar verandert CBS niets aan, maar wel aan het business-model.

Die 280 miljoen dollar moet toch op een of andere manier terugverdiend worden en dus transformeert CBS Last.fm naar een soort online jukebox. Tot voor kort was het namelijk niet mogelijk om muzieknummers te zoeken en deze vervolgens integraal te beluisteren. Vanaf nu kunnen gebruikers in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland dat wel. Last.fm is daarmee zeg maar een on-demand jukebox geworden.

Hoe gaat CBS daar dan geld aan verdienen? Ieder nummer in de database van Last.fm kan drie keer gratis afgespeeld worden. Daarna krijgen de gebruikers de mogelijkheid om zich te abonneren op een dienst waarmee de muziek onbeperkt beluisterd kan worden. Een andere optie die de gebruiker aangeboden wordt, is om het nummer te downloaden bij bijvoorbeeld iTunes.

De nieuwe 'jukebox-functie' is voorlopig alleen in de drie genoemde landen beschikbaar, maar Last.fm is van plan om de gratis streaming ook in de rest van de wereld uit te rollen.

Last.fm was al een aantrekkelijk substituut voor de normale (internet)radio, want je kunt je 'eigen zender' zo persoonlijk maken als je zelf wilt. Je kunt aangeven welke muziek je goed vindt, en de mindere nummers kun voor altijd verbannen door te klikken op de knop 'Don't Ever Play Me This Track Again'. Met de mogelijkheid om alle muziek op te zoeken en gratis te beluisteren, wordt de concurrentie van Last.fm met de traditionele radio volgens mij nog groter. In ieder geval is het een zeer aantrekkelijk alternatief wanneer je de muziek van je eigen smaak wilt horen en de commercials, nieuws, weer, verkeer en meer graag overslaat.

Zie ook:
- CBS koopt gepersonaliseerde webradio Last.fm

Lees ook:119% omzetstijging Last.fm in twee maanden
Lees ook:Voeg je favoriete oudejaarsmuziek toe aan een speciale Spotify-playlist
Lees ook:Last.fm Radio wordt betaalde dienst
Lees ook:Nu ook een iPhone-applicatie voor Studio Brussel
Lees ook:Je eigen radiostation, rechtenvrij!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>