Hoe rooskleurig is de toekomst van Sirius Satellite Radio?

Dinsdag maakte Sirius Satellite Radio de bedrijfsresultaten over het derde kwartaal van 2007 bekend. Het Amerikaanse bedrijf boekte een verlies van ruim 120 miljoen dollar, tegen een kleine 163 miljoen verlies in het derde kwartaal van 2006. Sirius heeft het verlies dus weten te verkleinen en het aantal leden is met 525.000 gestegen tot 7,7 miljoen abonnees. Klinkt goed, alleen financiële analisten waarschuwen beleggers.

Fusie met XM

Wat is er aan de hand? Sirius wil graag fuseren met XM Satellite Radio. Beide bedrijven geven veel geld uit om nieuwe abonnees binnen te halen voor satellietradio. Dat lukt ze aardig, alleen winst maken doen ze nog niet. De geplande fusie moet er voor zorgen dat hun klanten straks een groter aanbod aan zenders krijgen. En de nieuwe onderneming wil natuurlijk uit de rode cijfers komen.

De fusie is echter nog niet goedgekeurd door de FCC, sterker nog de regulator voor radio, tv en satelliet heeft eerder gezegd dat XM en Sirius helemaal niet samen kunnen gaan. De fusiepartijen zeggen echter dat er nog genoeg concurrentie overblijft nadat XM en Sirius zijn samengegaan.

Waarschuwing

Een analist van de Banc of Amerika waarschuwt de beleggers nu om zich niet gek te laten maken door het aantal abonnees van Sirius en de stijging daarvan in het afgelopen kwartaal. Volgens de analist zijn beleggers alleen bezig met de mogelijke fusie van Sirius met XM en is er geen aandacht voor de stijgende kosten van Sirius en de dalende advertentie-opbrengsten.

Toekomst

Financiële verliezen, stijgende kosten, lagere advertentie-inkomsten en een fusie die nog geen groen licht heeft gekregen. Wat daar tegenover staat is een stijgend aantal abonnees. De vraag is of dat -in combinatie met een daadwerkelijke fusie- genoeg is voor de satellietradio business.

Zie ook:
- Sirius en XM halen samen 3,4 procent marktaandeel
- XM Satellite Radio: 1,7 miljoen abonnees meer in 2006

Lees ook:Sirius en XM halen samen 3,4 procent marktaandeel
Lees ook:Amerikaanse satellietradiobedrijven gaan fuseren
Lees ook:XM Satellite Radio: 1,7 miljoen abonnees meer in 2006
Lees ook:Sirius weer een stap verder in overname XM
Lees ook:Wel rook, geen Stern

5 Reacties // Reageer

5 thoughts on “Hoe rooskleurig is de toekomst van Sirius Satellite Radio?

  1. Jasper

    Ja, geweldig, dat Amerika van de vrije markt. “Want dan krijg je meer keus”. En dus laat de FCC gewoon de enige 2 satellietradiobedrijven fuseren. Want ze zitten helemaal niet in de satelietradiobusiness. Neeeee, ze zitten in de radiobusiness, en daar zijn duidenden bedrijven in actief. De fusering van twee radiobedrijven leidt uiteraard niet tot minder keus voor de luisteraar. Helemaal niet!

    Ahum.

      /   Reply  / 
  2. Jorn

    @ Jasper: Jij hebt wel een goede kijk op de Amerikaanse markt, denk je dat deze twee bedrijven moeten samengaan om een beetje winstgevend te worden? Of kunnen ze het op eigen kracht ook wel redden?

      /   Reply  / 
  3. Jasper

    Pfff, geen flauw idee. Het is een beetje dubbel. Ze leven allebei van het feit dat ze exclusieve sportrechten hebben. XM heeft de ene helft, en Sirius de andere helft. Op zich houdt dat de concurrentie scherp, en de prijzen laag. Da’s goed voor de consument.

    Het nadeel is weer dat je niet alle sport krijgt, en da’s onhandig als je twee favoriete sporten toevallig gescheiden zijn. Dat spreekt weer voor het gemak van samenvoeging.

    Aan de andere kant, gok ik erop dat de prijs dan direct omhoog gaat, want gebrek aan concurrentie.

    Hoe het zit met de financiele kant voor de bedrijven weet ik niet. De logistieke investering is natuurlijk hoog. Maar als je die satelietkanaaltjes eenmaal hebt, kost het allemaal geen reet meer. DJ Free is zo handig dat hij makkelijk 300 kanalen tegelijk aan kan. En een paar mp3-spelers en verzamel-CDs met 80s hits kosten ook geen drol.

    Dus dan is het cashen geblazen.

    Het is eigenlijk een beetje het probleem dat je in iedere economische markt hebt met ‘maar’ twee spelers. Voorlopig smijten ze met geld om klanten binnen te halen. Dat zou op het moment wel eens een van hun grotere kostenposten kunnen zijn.

    Samenvattend, ik lul maar wat aan dus laat ik er maar mee ophouden.

      /   Reply  / 
  4. Jorn

    Haha, er zit wel wat in je ‘gelul’. Als Sirius en XM samengaan is de nieuwe combinatie monopolist. De kans is dan dus wel aanwezig dat de prijzen stijgen naar een niveau waarmee ze uit de kosten komen.

      /   Reply  / 
  5. Jasper

    Ja nou ja, dat beweren ze dus. Of dat waar is, is een tweede. Ze beweren ook geen monopolist te worden, want ze zijn “maar een kleine speler in het audio-entertainment-veld”. En daarin moeten ze concurreren met ontzettend grote jongens als Clearchannel, en CBS radio. En die kopen en verkopen ook stations dat het een leive zaak is. Dus waarom zou XM Sirius dan niet mogen kopen? Tja, lul daar maar eens tegenin als republikeinse voorzitter van de FCC.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>