“Yorin FM had geen visie”

"Bij Yorin FM lag niet echt een visie onder het station." Dat heeft SBS-radiodirecteur Gerard Timmer zaterdag gezegd in Mediazaken van BNR Nieuwsradio. Zo pasten niet alle dj’s in het destijds gekozen profiel van een pop-rock station. Daar heeft Timmer gelijk in. Maar Yorin FM had volgens mij nog een groter probleem: ze waren niet consistent. Keer op keer werd het format bijgesteld. Hopelijk gaat Caz! die fout niet maken.
Voor de doelgroep 20-34 jaar is bewust gekozen. Mensen boven de 35 hebben hun favoriete zender(s) vaak al bepaald en voor jongeren onder de 20 is radio niet het belangrijkste medium, redeneert SBS. Gerard Timmer ziet bij een aantal radiostations nog publiek dat er eigenlijk ‘niet hoort’. Q Music heeft bijvoorbeeld een vrouwelijk profiel, maar trekt ook veel mannen van 20-34 jaar. En Radio 538 is ‘buitengewoon groot’ en heeft ook ‘altijd ruimte gehad’, aldus Timmer. Hij wil met Caz! focussen op een drietal pijlers: muziek, inhoud en merk.

Muziek

De muziek wordt een combinatie van urban-pop, pop-dance en pop-rock. Voorbeelden zijn The Black Eyed Peas, Sugababes en Maroon 5. Gedraaide nummers zijn niet ouder dan 1990 en softe popmuziek of harde gitaren zijn niet te horen. Geen Celine Dion dus, maar ook geen Bon Jovi. Het lijkt er op dat ze tussen Sky Radio / RTL FM én Radio 538 / Q Music in gaan zitten.

De beperking tot hits, nieuwe muziek en jaren 1990/2000-classics vind ik goed, maar dan hoop ik dat ze ook wat minder voor de hand liggende nummers gaan draaien. Dus van London Beat niet alleen I’ve Been Thinking About You, maar ook eens A Better Love, die je bijna nergens meer hoort. Maar ik verwacht dat ze gewoon bekende (veilige) muziek gaan draaien.

Inhoud

‘Dj’s act like they are stupid, are they?’ schreef Timmer de afgelopen weken in een blauwdruk voor de zender. Dat leeghoofdige imago van dj’s (hoe zou dat toch komen?) wil hij met Caz! uitwissen: de jocks horen te weten wat er op straat speelt. Zijn presentatoren moeten dus inhoudelijk ook iets te mélden hebben. Eindelijk een radiostation met dj’s die zinnige dingen zeggen .

Ochtendjock Jeroen Kijk in Vegte wil zijn programma afstemmen op de behoefte die luisteraars ‘s ochtends hebben. Hij gaat mensen in blokken van 20 minuten op een onderhoudende manier bijpraten, net als dat je ‘s ochtends teletekst aanzet om snel te zien wat er gebeurd is toen je sliep. Een stukje nieuws, weer, verkeer, iets te lachen, wat ‘gekeuvel’ en muziek waar je ‘energie’ van krijgt.

Merk

Caz! is gekozen uit een lijst met 150 suggestienamen, waar ook Brit en Chris op stonden. Het moest een naam zijn van één lettergreep, waar mensen nog geen gedachte bij hebben, maar waar ze wél over nadenken. Bang voor een associatie met het voormalige telecombedrijf Ben (‘Ik ben Ben’) is Gerard Timmer niet: "Dat is al 6-7 jaar geleden en alles staat of valt met hoe wij het neerzetten."

SBS-televisiemerken krijgen voorlopig geen radiovariant, dus eerdere berichten over Hart van Nederland kloppen niet. Radio en tv werken volgens Timmer alleen samen bij een inhoudelijke aanleiding. "Het moet in lijn zijn met waar wij voor staan", vertelt de radiodirecteur. Daar mag je volgens hem nooit van afwijken. "Anders kun je nooit een ziel opbouwen, een station neerzetten." Mee eens.

Lees ook:

Programmering van Caz! bekend
KidV wordt morningbroadCazter
Caz! station van de luisteraar
Goof naar Caz!
Doelgroep Caz! v/m 20-34
Caz! op zoek naar stationvoice
Marisa verliefd op Caz!
Peter van den Hurk op Caz!
Caz!, Timur, Rob, Jeroen en Henk
Caz!
________________________________________________________________

Lees ook:Gerard Timmer gaat Yorin FM verbouwen
Lees ook:[Audio] KidV bekritiseert Jensen
Lees ook:Gerard Timmer verlaat SBS-radiostation Caz!
Lees ook:Opinie | Caz! mag iets doen aan naam en profilering
Lees ook:Caz!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>