Radioactive headlines week 39

Zaterdag, tijd om tijd te maken voor klusjes waar je anders geen tijd voor hebt. En dan ook nog even snel op de hoogte zijn van het laatste radionieuws. Mocht je wat gemist hebben de afgelopen week, met de Radioactive headlines ben je zo weer op de hoogte. Heb je de nieuwe actie van Radio Veronica meegekregen?

Vorig weekend begon de zender een tientjesactie waarbij luisteraars hun 10-eurobiljetten kunnen registreren. Veronica hoopt een tekort aan tientjes te kunnen creëren in Nederland. Op dit moment zijn er bijna 50.000 biljetten registreerd via de actiesite checkjetientje.nl.

In hetzelfde weekend werd ook het startsein gegeven voor de KINK 1212. Vanwege het 12-jarig bestaan van de zender aanstaande maandag, zendt het alternatieve radiostation een lijst van 1212 door de luisteraars gekozen nummers uit.

Afgelopen maandag begon ‘het nieuwe BNR’. Het nieuwsstation heeft een formatwijziging doorgevoerd waarbij meer horizontaal geprogrammeerde programma’s en vaste presentatoren opgenomen zijn. BNR wil haar marktaandeel van 0,5% vergroten naar minimaal 1% binnen een jaar. De veranderingen hebben veel reacties losgemaakt, zoals ook blijkt uit de reacties op Radioactive.blog.nl.

Iets dat nog meer reacties losmaakte, is de verkiezing van de allerslechtste radio/tv-presentator van het Veronica Magazine. Verbazing alom over de genomineerden en niemand die de verkiezing echt serieus neemt, wat wel blijkt ook uit Froukje de Both die zegt de prijs, genaamd Het Lelijke Ding, graag te willen winnen.

Woensdag groot nieuws voor de liefhebbers van het Nederlandse lied, want Radio Noordzee Nationaal werd een nieuw leven ingeblazen. Voorlopig is de zender met ‘altijd Hollandse hits’ alleen nog via RadioDigitaal.nl te beluisteren. Maar het station heeft grootse plannen, het wil namelijk snel de kabel op en zelfs een etherfrequentie sluiten ze niet uit.

Tot slot nog de meest recente luistercijfers (periode juli/augustus): Radio 538 was opnieuw marktleider en deze periode met 11,2%, één tiende minder dan in de voorgaande periode. Nummer 2 in Nederland, Radio 2, daalde 3 tienden naar 10% rond. Sky Radio moest eenzelfde percentage inleveren en was met 9,4% de derde zender in Nederland.

Opvallende stijgers waren Radio 1 (van 7,7 naar 8,2 procent) en Arrow Classic Rock (van 1,8 naar 2,2 procent). Radio 1 profiteerde hoogstwaarschijnlijk van de Tour de France en ACR profiteerde duidelijk van de voormalige etherfrequentie van Caz! die het sinds 1 juli 2007 gebruikt.

Lees ook:Luistercijfers radio september-oktober 2008
Lees ook:Luistercijfers radio juli-augustus 2009: Opnieuw record voor 100%NL
Lees ook:Radioactive headlines week 9: Censuur en feest op de radio
Lees ook:Luistercijfers radio juni-juli 2009: Radio 1 wint door sportzomer
Lees ook:Radioactive headlines week 45

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>