Luistercijfers radio september-oktober 2008

Het Radiolog Luisteronderzoek heeft donder-dag de meest recente radioluistercijfers bekend gemaakt. De rapportage beslaat de periode september-oktober 2008. Uit de top drie is Radio 538 opnieuw de grootste, de zender loopt uit op de nummers twee en drie die beiden wat marktaandeel verliezen.

Hieronder staat het overzicht van de Nederlandse radiostations en hun marktaandelen. Achter de naam van het station zie je het luister-aandeel over de periode september-oktober 2008 met daarachter tussen haakjes het aandeel een periode eerder.

1. Radio 538 / 11,4% (10,7%)
2. Radio 2 / 9,6% (9,9%)
3. Sky Radio / 8,9% (9,0%)
4. Radio 3FM / 7,7% (7,4%)
5. Radio 1 / 6,8% (7,3%)

6. Q-Music / 6,7% (6,7%)
7. Veronica / 6,6% (6,3%)
8. Arrow Classic Rock 2,7% (2,6%)
9. 100%NL / 2,7% (2,8%)
10. Radio 5 / 2,6% (2,4%)

11. Radio 10 Gold / 2,5% (2,6%)
12. Classic FM / 2,1% (2,1%)
13. Slam!FM / 2,0% (2,3%)
14. Radio 4 / 1,9% (2,0%)
15. BNR Nieuwsradio / 0,8% (0,7%)

16. Arrow Jazz FM / 0,8% (0,8%)
17. Caz! / 0,4% (0,3%)
18. TMF Radio / 0,3% (0,2%)
19. Kink FM / 0,3% (0,3%)
20. Radio 6 / 0,2% (0,3%)

Radio 538 blijft overall gezien de grootste zender. Het marktaandeel van het station steeg van 10,7 procent naar 11,4 procent. Jan-Willem Brüggenwirth, algemeen directeur van Radio 538 zegt in reactie op de cijfers: "Ik ben blij om te zien dat veel mensen, na de vakantie, Radio 538 hebben teruggevonden". Even ter vergelijking, in de periode september-oktober 2007 had Radio 538 nog een aandeel van 12,0 procent.

Bij de vorige meting, over de periode augustus-september, behaalde Radio Veronica het hoogste marktaandeel (6,3%) in het vijfjarig bestaan van de zender. Uit de meest recente cijfers blijkt Veronica verder gestegen te zijn, naar 6,6 procent martkaandeel.

Ab Trik, CEO van de Radio Veronica: "De programmering staat als een huis, het dj-team is top en de acties van het station liegen er ook niet om. De komst van Van Velthuysen en De Zwart zorgt ervoor dat steeds meer luisteraars het station met de beste 80's & 90's hits weten te vinden. Niet alleen doordeweeks maar ook in het weekend."

Aan de opmars van 100%NL is even een eind gekomen. Het station behaalde in september-oktober 2,7% marktaandeel, tegen 2,8% een maand eerder. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is het aandeel meer dan verdubbeld; in die tijd zat 100%NL rond de 1,2%.

Zie ook:
- Luistercijfers radio augustus-september 2008
- Luistercijfers radio juli-augustus 2008
- Luistercijfers radio juni-juli 2008

Lees ook:Luistercijfers radio september-oktober 2009: 3FM over de 9% marktaandeel
Lees ook:Luistercijfers radio augustus-september 2008
Lees ook:Luistercijfers radio oktober-november 2008
Lees ook:Luistercijfers radio augustus-september 2009:
Lees ook:Luistercijfers radio oktober-november 2009

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Luistercijfers radio september-oktober 2008

  1. MBC

    Veronica is sterk bezig! Bijna zo groot als “marketingmachine” Q-Music en de top-5 lijkt zelfs in zicht! De opmars van Q-Music lijkt gestopt de laatste maanden. Radio1 gaat opnieuw flink achteruit en het zou me niet verbazen als men weldra de stekker uit TMF-Radio trekt.

      /   Reply  / 
  2. Jorn

    Een woordvoerster van Radio 1 over de cijfers: “Traditioneel zakt Radio 1 na de zomer altijd terug in luistercijfers”.

    Met de nieuwe programmering wil Radio 1 het marktaandeel in 2009 opschroeven tot 8 procent in januari 2009 en 8,5 procent in 2010. Volgens de woordvoerster duurt het nog enkele maanden voordat het effect meetbaar is.

    Ze hebben dus nog even…

      /   Reply  / 
  3. Pingback: Luistercijfers november-december: Hoe kan het ook anders… | Radioactive

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>