Radioluistertijd in 2008 ruim 4 procent gestegen

Uit het Continu LuisterOnderzoek blijkt dat er in 2008 meer naar radio is geluisterd. De gemiddelde luistertijd per dag is gestegen van 186 minuten in 2007 naar 194 minuten in 2008, een stijging van 4,3%. Uit het onderzoek Radio Basisondervraging 2008 (uitgevoerd door Intomart GfK) blijkt dat steeds meer Nederlanders naar radio via internet luisteren, waardoor radio steeds verder uitgroeit tot een multimediaal platform.

 

RAB-directeur George Bohlander: “De Radio Basisondervraging met een steekproef van ruim 22.000 respondenten geeft de laatste jaren een duidelijke ontwikkeling aan, dankzij het radio luisteren via internet groeit radio uit tot een multimedia platform. Radio en Internet profiteren van elkaar en vormen samen een sterke combinatie en zijn de ‘ogen’ en ‘oren’ van steeds meer reclamecampagnes. RAB zal dit jaar een grootschalig onderzoek publiceren naar het luisteren van radio via verschillende platformen, waarbij vooral het internet luisteren nader onderzocht zal worden”.

Radiobestedingen

Ondanks de kredietcrisis, die ook voor radio in het 4e kwartaal voor een negatieve groei zorgde, is de radiomarkt in 2008 licht gegroeid met 1,4% en heeft hiermee de grens van 260 miljoen euro overschreden.

RAB-directeur George Bohlander: “Voor 2009 staan alle mediabestedingen onder druk en ook radio heeft met deze gevolgen te maken. De markt verwacht dat adverteerders in deze tijd steeds meer de focus zullen leggen op actiematige en korte termijn doelstellingen en daarnaast nog meer aandacht zullen geven aan kostenefficiënte media die flexibel en zeer snel inzetbaar zijn, waardoor radio automatisch meer in ‘beeld’ zal komen”.



Dit radioblog is genomineerd voor Nobiles Blogger ’09.
Stem hier op Jorn en daarmee op Radioactive.blog.nl!

Let op: Vergeet bij het stemmen je e-mailadres niet, want iedere 100e stemmer wint prijzen!


Lees ook:Luistertijd radio blijft stijgen
Lees ook:Luistertijd radio blijft stijgen in dalende advertentiemarkt
Lees ook:Radio-omzet stijgt 5,6% in tweede kwartaal 2010
Lees ook:Effect radioreclame: browsen op merknaam stijgt 52%
Lees ook:Stijging luistertijd radio zet door

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>