Luistertijd radio blijft stijgen in dalende advertentiemarkt

Sinds 2008 is er een structurele stijging te zien in de tijd dat Nederlanders van tien jaar en ouder overdag naar radio luisteren. Die ontwikkeling zet dit jaar onverminderd door. Dat komt naar voren uit het CLO Continu LuisterOnderzoek dat uitgevoerd is in opdracht van Radio Adviesbureau (RAB). Net als in het eerste kwartaal van dit jaar is er ook een stijging in het tweede kwartaal gemeten, waar uit blijkt dat de luistertijd in het eerste helft 2009 gestegen is tot 3 uur en 14 minuten. Ondanks de langere luistertijd, blijven de mediabestedingen echter onder druk staan.


RAB-directeur George Bohlander over de gestegen luistertijd: “Mede doordat radio op steeds meer platformen te beluisteren is, blijft de luistertijd onverminderd stijgen. Op 6 oktober 2009 zal RAB tijdens een In2Radio bijeenkomst de opmerkelijke resultaten bekend maken van het onderzoek naar het gebruik van de verschillende radioplatforms.”

Zoals gezegd blijven de netto bestedingen ook bij radio onder druk staan. Adverteerders gaven in het eerste half jaar van 2009 15% minder uit aan reclame (daling van € 124.930.000 naar € 106.200.000). Er hebben zich echter wel een aantal opvallende verschuivingen bij de adverteerdersbranches voor gedaan.

George Bohlander over die verschuiving: “De top 4 branches (transport, retail, financiële dienstverlening en overheid) zijn in het 1e half jaar qua belang vergelijkbaar. Vorig jaar was de financiële dienstverlening duidelijk nummer 1. Nu is transport de grootse branche bij radio. De auto-adverteerders zetten zwaar in op radio. Dit is tegengesteld aan de ervaringen van andere mediumtypen. Dit is het gevolg van de directe call-to-action die radio biedt en de uitstekende kostenefficiency en de snelle opbouw van bereik.”

Lees ook:Luistertijd stijgt, reclamebestedingen dalen
Lees ook:Stijging luistertijd radio zet door
Lees ook:Luistertijd radio blijft stijgen
Lees ook:Meer adverteerders op de radio
Lees ook:Radio-omzet stijgt 5,6% in tweede kwartaal 2010

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “Luistertijd radio blijft stijgen in dalende advertentiemarkt

  1. Ronald

    Ehm, ik kan me vaag iets herinneren van een aanpassing in de berekening van de luistertijd in 2008. Komt deze stijging niet hier uit voort?

      /   Reply  / 
    1. Jorn Agterberg Auteur

      Daar staat mij niets van bij Ronald, maar ik doe even navraag bij RAB.

        /   Reply  / 
  2. Jorn Agterberg Auteur

    Navraag leert dat er in 2008 niets veranderd is binnen het Continu LuisterOnderzoek.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>