Effect radioreclame: browsen op merknaam stijgt 52%

Onderzoek toont aan dat browsen op merknaam met gemiddeld 52% stijgt wanneer iemand naar een radiocampagne heeft geluisterd. Dit is de hoofdconclusie uit een grootschalige onderzoek van RAB UK, waarbij 23 verschillende reclamecampagnes geanalyseerd zijn in vijf verschillende branches (verzekeringen, reizen, auto’s, telecommunicatie en retail). Gemiddeld besteden de onderzochte merken 10% van hun totale mediabudget aan radio.


Maar de bijdrage van radio aan het merkspecifieke zoekgedrag is relatief veel groter waardoor radio gemiddeld vier maal zo kostenefficiënt is dan de andere media in het stimuleren van merkspecifiek online zoekgedrag.

Meer dan de helft (58%) van het browsen vindt plaats binnen 24 uur nadat de radiocommerical is utgezonden. Radio is hierdoor uitermate geschikt om een groot bereik te realiseren in een zeer korte periode. Met het actiematige karakter van radio is het stimuleren van traffic naar de website van de radio-adverteerder zeer effectief.

Factor kwaliteit

De kwaliteit van de radiocampagne is de belangrijkste factor in het succes. Uit het onderzoek blijkt dat de volgende factoren het meest belangrijk zijn:
- Een sterke link met de identiteit van het merk, het liefst ondersteund door herkenbare audio (audiobranding). Het effect wordt verder verstrekt wanneer dit terugkomt in de gehele multimedia campagne.
- Eenvoud: prop niet te veel informatie in een radiocommercial. Eventuele verdere informatie is te vinden op de website.
- Een duidelijke URL. De merknaam als URL werkt beter dan het gebruik van subadressen of adressen zonder de merknaam er in.

Het RAB UK onderzoek heeft het surfgedrag van 1.200 respondenten die naar de radiocommercials hadden geluisterd, vergeleken met dat van 600 respondenten die niet naar de radio hadden geluisterd. Zie ook de RAB (Radio Adviesbureau) website RAB.FM voor meer informatie en verdere onderzoeksresultaten.

Sterke mix

RAB-directeur George Bohlander: “Uit verschillende onderzoeken is al een aantal jaren bekend dat radio een sterke mix vormt met internet. Het wordt vaak tegelijk geconsumeerd. Uit dit onderzoek blijkt overduidelijk dat radio de adverteerder kan helpen om hun merk zichtbaar te laten blijven in een online wereld die steeds meer gedomineerd wordt door zoekmachines en waarbij adverteerders merken steeds meer ondergesneeuwd dreigen te raken”.

Lees ook:Radioluistertijd in 2008 ruim 4 procent gestegen
Lees ook:538 en Skyradio onmisbaar voor Nederlander
Lees ook:3FM 90s Request scoort goed
Lees ook:Sky Radio draait muziek voor miljoenen
Lees ook:Internet en radio: samen sterke reclamecombinatie

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>