Het Amerikaanse onderzoeksbureau Arbitron sleept The Media Audit en diens Europese partner Ipsos voor de rechter. Laatstgenoemde bedrijven komen met een mobiele telefoon (smart cellphone) die overal kan herkennen naar welk radiostation op dat moment wordt geluisterd. Volgens Arbitron is deze techniek echter rechtstreeks ‘geleend’ van haar Portable People Meter. Over het gevecht om een miljoenencontract met Amerikaanse radiozenders.
De techniek draait om een (voor mensen onhoorbaar) signaal dat radiostations uitzenden. Hiermee kan de PPM herkennen welke zender wordt geluisterd en hoe lang mensen precies afgestemd blijven. Veel nauwkeuriger dan de schattingen die panelleden (vaak ‘s avonds pas) in hun luisterdagboek invullen. De nieuwe techniek is door Arbitron vastgelegd in drie patenten. Het bedrijf beweert dat The Media Audit en Ipsos de smart cellphone op hún uitvinding baseren.
Vechten
Die twee bedrijven vechten met Arbitron om het leveren van dé standaard in digitale luistermeting en brengen dan ook dit soort persberichten uit. Dat is niet verrassend, want wie het contract binnenhaalt, kan héél veel geld verdienen. Aan de andere kant is er veel geïnvesteerd. Arbitron heeft naar eigen zeggen al 80 miljoen dollar in de ontwikkeling gestoken en wil de Portable People Meter binnenkort in zo’n 50 radiomarkten introduceren.
Bron: Mediaweek
Lees ook:
België experimenteert met ‘fingerprint’-luistermeting
Mobieltje als luistercijfermeter
Arbitron stelt elektronische luistermeting uit
Arbitron start elektronische luistercijfermeting
Dagboekmethode luistercijfers achterhaald
________________________________________________________________
Lees ook:Mobieltje als luistercijfermeter
Lees ook:Arbitron start elektronische luistercijfermeting
Lees ook:Lift-off in Houston voor elektronische luistermeting
Lees ook:België experimenteert met ‘fingerprint’-luistermeting
Lees ook:Arbitron stelt elektronische luistermeting uit