De luistercijfers nader bekeken

Radioactive.blog.nl | Grafiek [ Thomas Giger ]Hierbij nog wat uitgebreider aandacht voor de nieuwe luistercijfers over de periode februari-maart 2006, die vandaag zijn verschenen. Die lijken vrij stabiel, want de meeste verschuivingen zijn lichte. Maar als we kijken naar de lange termijn, zien we wel een aantal trends. Over de lift van Q Music, het achteroverleunen van Radio 2, het probleem van RTL FM, de keuze van Radio Veronica en het zwalken van Radio 10 Gold.
Q Music is al een tijd goed voor zichzélf bezig en stijgt in deze meting opnieuw (van 5,4 naar 5,6 procent). Na de dip die het vertrek van oude Noordzee FM-luisteraars veroorzaakte, trekt het station blijkbaar een steeds groter wordend nieuw publiek. Als die ontwikkeling zich doorzet, halen ze eind dit jaar misschien wel 6,0 procent marktaandeel. Ze krijgen wel concurrentie van het ambitieuze Caz!, dat nog wat groeistuipen heeft, maar die over een paar maanden vast heeft overwonnen.

Radio 2 zal er geen last van hebben, want zij hebben een uniek format. Als programmaleider van een commercieel station zou ik met díe zender de frontale concurrentie aangaan, want daar valt nog wel marktaandeel te snoepen. Helaas vinden adverteerders en mediabureaus 35-plussers (en zéker 50-plussers) geen lekkere doelgroep, omdat hun voorkeuren al vast zouden liggen. Daar heb ik mijn twijfels over, maar daarover een andere keer meer.

Origineel vs. kopie

Kleine spelers willen marktaandeel winnen doordat ze hun programmering vlak naast die van grote, succesvolle zenders leggen. Met als gevolg dat veel formats alleen nog in nuances van elkaar verschillen. RTL FM is feitelijk gewoon een tweede Sky Radio, maar dan met presentatie. Grappig trouwens dat het origineel vervolgens de kopie weer gaat kopiëren, want de Muziekgarantie van RTL is nu ook op Sky ingevoerd.

Sinds die zender van hit- en recurrentradio weer terug is bij soft-pop en veel classics, is de vrije val tot stilstand gebracht (stabiel op 9,4 procent). Mogelijk de oorzaak dat RTL FM ook blijft staan (op 3,3 procent), want een kopie van het origineel is altijd minder. Wat niet wegneemt dat RTL FM lekker wegluistert, alleen is de presentatie erg low-profile. Julia Samuel is een prettige uitzondering en ook Koen van Huijgevoort doet het zeker goed, al klinkt hij wat jong voor dit format.

Onderscheidend

Tot slot nog even aandacht voor de lichte stijging van Radio Veronica en de mogelijk voor een deel hiermee samenhangende (nieuwe) daling van Radio 10 Gold (in de vorige meting van 5,4 naar 5,1 en nu verder naar 4,9 procent). Beide stations draaien oudere muziek, waarbij Veronica zich concentreert op 80′s en 90′s hits. Een goed keuze, want dat is onderscheidend. Hun middengolfconcurrent is de laatste jaren regelmatig van format veranderd: dan weer jong, dan weer oud.

Radio 10 Gold draait nu weer vrij breed, van de Beatles tot Britney, en dat is niet verstandig. Ze kunnen zich beter richten op échte oldies, primair op de jaren ’60 en ’70, hoewel ook Radio 2 daar al veel aan doet. Zo’n format past perfect op een middengolfzender en trekt een vast, eigen publiek. Daar moet 10 Gold het van hebben. Born To Make You Happy is meer iets voor Radio BemBem :-) .

Lees ook:

Lichte verschuivingen in de Top 20
________________________________________________________________

Lees ook:Top 2000 en kerstmuziek bepalen luistercijfers
Lees ook:Luistercijfers radio feb/mrt: Radio 538 weer nummer 1
Lees ook:Regionalen stijgen flink, Veronica levert winst weer in
Lees ook:Regionale omroep minder bekeken en beluisterd
Lees ook:Meeste groei voor 538, Sky Radio en Radio Veronica

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “De luistercijfers nader bekeken

  1. Erwin

    De concurentie aangaan met Radio 2 is juist bijna onmogelijk, aangezien die luisteraars ‘vast’ zitten en die verschuiven niet zomaar.

      /   Reply  / 
  2. Thomas Giger

    Dat wordt vaak gedacht, maar ik weet niet of dat zo is. Je moet natuurlijk wél met een goed product komen en dezelfde distributiemogelijkheden hebben. Misschien een paar goede presentatoren bij ’2′ wegkapen. Al denk ik niet dat Frits Spits vlak voor zijn pensioendatum (nog een keer) een commercieel avontuur aangaat :-) .

    Radio 2 is een goede zender, maar het kan altijd beter. Momenteel heeft het station weinig tot geen concurrentie, omdat geen één commercieel station het aandurft: gevarieerde muziek draaien en relevante informatie brengen. Waarom eigenlijk niet? Als je een goed product maakt, zullen mensen je uiteindelijk wel vinden, denk ik.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>