Top 2000 en kerstmuziek bepalen luistercijfers

Een paar dingen vallen op in de luistercijfers van Intomart GfK over de periode november / december 2006. Allereerst natuurlijk het verwachte succes van de Top 2000, waardoor Radio 2 twee procent stijgt en in één keer weer tijdelijk marktleider is met 13,1 procent. Maar vooral dat Serious Request wel heeft bijgedragen aan betrekkelijke stabiliteit, maar geen winst voor 3FM. De popzender verliest drie tienden en komt op 7,9 procent marktaandeel.

Verrassend, omdat de meetperiode (voor zover ik weet) alleen de eerste helft van december beslaat en de Top 2000 in de láátste week van 2006 plaatsvond. 3FM Serious Request vond vóór de kerst, dus ook vóór de Top 2000 plaats. Mogelijk heeft de kerstmuziek van Sky Radio ook van 3FM veel luisteraars weggehouden.

Spin-off

De non-stop softpop zender wint een half procent en komt uit op 10,5. RTL FM zond een Sky Radio spin-off uit onder het motto RTL presents: Sky Radio, The Christmas Station. Kennelijk had het 'origineel' de meeste aantrekkingskracht, want RTL FM daalt van 0,9 naar 0,6 procent in deze periode.

Ook Radio 538 en Q-music leveren in door het Radio 2- en Sky Radio-succes, dat natuurlijk wel seizoensgebonden is. Voor de radiomakers bij 10 Gold is het een mooie opsteker dat er weer eens een lichte stijging is, waarschijnlijk dankzij de Top 4000. Caz! zet een stapje in de goede richting en staat op 2 procent rond.

Opleving

Verder doet Radio 5 het duidelijk beter in deze meetperiode: het voorheen op sterven na dood zijnde zorgenkindje laat een hoopgevende opleving van twee tienden zien. 1,3 procent marktaandeel heeft deze zender al een tijd niet gekend. Kennelijk is de 50-plus doelgroep de nieuwe programmering aan het ontdekken.

Bron: Intomart GfK
________________________________________________________________

Lees ook:Q, 3FM, ACR en 100% NL grote winnaars augustus/september
Lees ook:Sky Radio draait muziek voor miljoenen
Lees ook:Luistercijfers nov/dec 2007: Radio 2 niet aan Top
Lees ook:Luistercijfers radio januari-februari 2009
Lees ook:Luistercijfers: Radio 538 versterkt marktleiderschap

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Top 2000 en kerstmuziek bepalen luistercijfers

  1. Bob

    De meting bevat de gehele maand december hoor… hier zit de hele Top 2000 dus helemaal al in verwerkt. De volgende meting is december + januari, dus dan zit ie er ook nog in.

      /   Reply  / 
  2. Thomas

    @ Bob, dat wilde ik inderdaad nog checken bij Intomart, wat de exacte meetperiode is. Heel november én heel december dus, volgens jou. Dank voor de reactie.

      /   Reply  / 
  3. David de Jong

    Sky Radio, The Christmas Station. Kennelijk had het ‘origineel’ de meeste aantrekkingskracht, want RTL FM daalt van 0,9 naar 0,6 procent in deze periode.
    =

    Maar wie zegt dat de invullers die naar RTL presenteert Sky Radio The Christmas Station luisterden voor een klein deeltje (wat al het verschil kon maken!) dankzij de veelvuldige Sky Radiojingles niet Sky Radio invulden op hun formulier in plaats van RTL FM en dat misschien wel dankzij die truck Sky Radio daarvan kon profiteren en dus groter kon worden dan Radio 538?

    Bij de luistercijfers over januari/februari is dat effect pas weg, en dat weten we pas medio maart…

      /   Reply  / 
  4. Johan v. B.

    Jahaa, Sky zit straks misschien met een probleempje.

    Nu hebben nog heel wat RTL-luisteraars per ongeluk naar Sky geluisterd. Op 27 december was dat over. En vanaf januari staat RTL niet meer in de Intomart-boekjes.

    Wat gaan die overgebleven 0.5, 0.6 tot 0.9 naar toe?

    Voor Sky vrees ik, dat de meesten toch bij de regionale en bij Radio 2 terecht komen.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>