Luistercijfers radio feb/mrt: Radio 538 weer nummer 1

Het Radiolog Luisteronderzoek heeft donder-dagochtend de luistercijfers van de radio-stations over de periode februari-maart 2008 bekend gemaakt. Sinds 10 maart heeft Ruud de Wild een ochtendshow op Q-music, Jeroen van Inkel verhuisde naar de middag. Hebben de wijzigingen al invloed op de luister-aandelen? Q-music zag haar marktaandeel wel stijgen. En Radio 2 is geen marktleider meer, die positie is weer in handen van 538.

Top 10 radiostations

Hieronder volgen de tien grootste radiostations in Nederland gemeten naar marktaandeel. Tussen de haakjes staat de positie en marktaandelen van de radiozenders in de resultaten over de vorige meetperiode (januari-februari 2008).

1. (2) Radio 538 / 11,3% (11,1%)
2. (1) Radio 2 / 10,2% (11,6%)
3. (3) Sky Radio / 9,3% (9,6%)
4. (4) Radio 3FM / 7,5% (7,3%)
5. (6) Q-music / 7,4% (7,0%)
6. (4) Radio 1 / 7,3% (7,3%)
7. (7) Radio Veronica / 5,8% (5,4%)
8. (9) Arrow Classic Rock / 2,7% (2,5%)
9. (10) Radio 5 / 2,7% (2,5%)
10. (8) Radio 10 Gold / 2,7% (3,1%)

Radio 538 marktleider

Het opvallendste in de vandaag gepubliceerde cijfers is dat Radio 538 haar marktleiderschap weer terug heeft. De afgelopen maanden moest de zender die positie afgeven aan Radio 2 dat goed scoorde door de Top 2000. Radio 538 stijgt 0,2% en is nu het grootste radiostation met 11,3% marktaandeel. Radio 2 daalde echter flink van 11,6 naar 10,2 procent, waarmee het de tweede landelijke zender van Nederland is.

Wanneer de luisteraandelen over februari-maart 2008 vergeleken worden met dezelfde periode in 2007, dan blijkt dat Radio 2 toen nog wel marktleider was (11,5%). Radio 538 heeft in een jaar tijd een lichte groei laten zien, want in dat tijdvak februari-maart 2007 had de zender nog een marktaandeel van 10,6% tegen 11,3% op dit moment.

Ruud op Q-music

Na een lange periode van afwezigheid op de radio, kwam Ruud de Wild op 10 maart 2008 weer terug, ditmaal met de ochtendshow 'Ruuddewild.nl' op Q-music. Het is nog veel te vroeg om ook maar iets te zeggen over het effect van De Wild op de luistercijfers van Q-music, het beslaat immers zo'n korte periode. Q-music steeg echter wel van 7,0 naar 7,4 procent marktaandeel.

In dezelfde periode vorig jaar scoorde Q nog een 6,2%, maar de huidige 7,4% is nog niet de top. In oktober-november zat Q-music bijna tegen acht procent marktaandeel aan.

In de lift

Radio 3FM wist in de periode februari-maart 2008 iets te stijgen ten opzichte van de voorgaande periode. De publieke popzender kwam uit op 7,5% tegen 7,3% in januari-februari 2008. Radio Veronica maakte een iets grotere stap en steeg van 5,4 naar 5,8 procent.

Bijna alle overige zenders wisten licht te stijgen: Slam!FM +0,1% naar 1,9%, Arrow Classic Rock +0,2% naar 2,7%, Radio 5 +0,2% naar 2,7%, 100%NL +0,1% naar 1,3%, Arrow Jazz FM +0,1% naar 0,8%

Verlies

Naast Radio 2 dat feitelijk een grote daling maakte (van 11,6 naar 10,2 procent), verloor ook Radio 10 Gold flink wat marktaandeel. In de meest recente cijfers is de zender met 2,7% net zo groot als Arrow Classic Rock en Radio 5. In de vorige periode zat 10 Gold nog op 3,1 procent, tegen 4,6% een jaar eerder. De daling van Radio 10 Gold op lange termijn kan verklaard worden doordat de zender alleen via de kabel en internet te beluisteren is.

Zie ook:
- Luistercijfers radio jan/feb: Radio 2 nog steeds aan kop
- Luistercijfers radio dec/jan: Radio 2 flikt het tóch
- 7,2 Miljoen luisteraars voor Sky Radio in 2007

Lees ook:Luistercijfers mrt/apr: Weinig verschuivingen
Lees ook:Luistercijfers radio jan/feb: Radio 2 nog steeds aan kop
Lees ook:Luistercijfers nov/dec 2007: Radio 2 niet aan Top
Lees ook:Luistercijfers radio februari-maart 2010
Lees ook:Radio 2 daalt hard, Sky Radio nieuwe nummer 2

5 Reacties // Reageer

5 thoughts on “Luistercijfers radio feb/mrt: Radio 538 weer nummer 1

  1. MBC

    @Jorn: mooie, uitgebreide analyse. Je merkt dat je hard gewerkt hebt aan dit artikel! Ook uitgebreider dan op andere sites! Goed van je!!!

      /   Reply  / 
  2. Jorn

    @MBC: Dank voor de complimenten! Ik begin er bijna van te blozen ;)

    Als ik tijd heb probeer ik meer van deze analyses te plaatsen, want het zegt veel meer dan de cijfers van twee opeenvolgende meetperiodes.

      /   Reply  / 
  3. riki

    Ik heb een vraagje: deze week doe ik mee met een test van GFK met het elektronisch meten van de luistercijfers. Dit houdt in dat ik continue een apparaatje bij me draag dat registreert naar welke zender ik luister. Daarnaast moet ik ook nog op de ouderwetse manier een dagboekje invullen, zodat deze twee resultaten vergeleken kunnen worden.
    Nou was ik aan het Googelen en zag ik nieuwsberichten uit 2005 waarbij al deze testen werden aangekondigd. Weet iemand hoever deze techniek eigenlijk is, want het is nu drie jaar verder, en ze zijn nog steeds aan het testen. Ik weet dat het in een aantal landen al is ingevoerd, maar ik kan weinig vinden over de stand van zaken in Nederland.

      /   Reply  / 
  4. Peter

    @Jorn: probeer ook vooral eens in de doelgroepen te duiken (13-19, 20-34, 20-49, man/vrouw), dan wordt je analyse nog beter, want dan zie je nog veel ontwikkelingen en verschuivingen.

      /   Reply  / 
  5. Jorn

    Goed idee Peter! Ik zal daar ook eens een blik op werpen!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>