Mensen die wel eens spullen via Marktplaats of eBay hebben hebben verkocht zullen het gevoel delen dat bijna alles online te veilen is. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er is wel vraag naar. Dat moet eBay ook gedacht hebben met hun 'Media Marketplace' waar online televisie- en radioreclame verhandeld kan worden. Tweakers weet te melden dat eBay de online verkoop daarvan staakt. Reden: tegenwerkende grootmachten.
Het idee is heel nobel om de vraag en aanbod van radio- en televisie-commercials bijeen te brengen op een online veiling. Aan de ene kant kunnen tv-kanalen hun zendtijd aanbieden en aan de andere kunnen adverteerders aangeven dat ze zendtijd willen kopen.
Probleem met de Media Marketplace is de afwijzende houding van grote spelers op de Amerikaanse televisiemarkt. Die houding was al voor de start bekend, maar eBay zette het idee toch door. Na ruim een jaar is het eBay niet gelukt. Het grootste struikelblok is de belangen-vereniging van de grote televisiestations in de Verenigde Staten; zij weigeren medewerking aan het veilingplatform van eBay omdat het bang is dat de prijzen voor tv-reclame te veel onder druk zouden komen te staan.
En nu druipt eBay af. De online marktplaats stapt tevens uit Bid4spots, een online handelsplaats voor radiocommercials dat hetzelfde werkt als die voor tv-reclame.
Zie ook:
- Google serieus bezig met radio-advertenties
- Google zet reclamewereld op de kop met Audio Ads
Lees ook:Google begonnen met verkoop van radiocommercials
Lees ook:Google stopt met radioreclame
Lees ook:Google serieus bezig met radio
Lees ook:Medewerker RNW week lang opgesloten in Internethuis
Lees ook:Google zet reclamewereld op de kop met Audio Ads