Google zet reclamewereld op de kop met Audio Ads

Via Marketingfacts las ik een artikel over een nieuwe dienst van Google in de Verenigde Staten, genaamd Audio Ads. Het gaat om het adverteren op de radio via het Google AdWords-systeem (waarmee adverteerders de tekstadvertenties in de Goolge zoekmachine aanmaken en inkopen). De Google Audio Ads kunnen een hele verandering te weeg brengen in de reclamewereld, want Google gaat off line adverteren gerichter en meetbaar maken.

Google heeft een overeenkomst met Clear Channel Radio, waarmee het toegang heeft tot 1.600 radiostations in de Verenigde Staten. Met de Audio Ads kunnen adverteerders hun 30-seconden radiospotjes zeer gericht ten gehore brengen. Via het online advertentiesysteem van Google kan de adverteerder een start- en einddatum meegeven en er kan zelfs bepaald worden op welk moment van de dag de commercial te horen mag zijn.

Die gerichtheid stopt niet bij data en tijd, want ook andere factoren als woonplaats (stad, staat, postcode), geslacht, leeftijd en de soort muziek kunnen worden meegenomen als selectiecriteria. De radio-advertenties worden net als de tekstadvertenties verkocht via een veilingssyteem. Daarnaast kunnen adverteerders ook zendtijd reserveren, maar dat is uiteraard wat duurder.

De mogelijkheden

Google Audio Ads staat nog in de kinderschoenen en is nog lang niet beschikbaar in Europa, maar het wel interessant om te zien hoe Google ook off line adverteren meetbaar wil maken. Daarnaast denk ik dat de Audio Ads een flinke verandering teweeg kunnen brengen in de reclamewereld. Eén functie die in Amerika ook nog niet actief is, maar wel vernieuwend, is de zogenaamde gebeurtenisfunctie. Je kunt dan voorwaarden instellen waarbij de radiospot wel of niet uitgezonden zal worden. Zoals in het bericht op Marketingfacts aangehaald wordt, kan je bijvoorbeeld instellen dat een commercial pas te horen is als de temperatuur boven de zoveel graden uitkomt. Je begrijpt het, de mogelijkheden hiermee zijn eindeloos!

Een uitgebreide uitleg over de werking van Google Audio Ads vind je in deze slide-show van Google inclusief een gesproken toelichting (let niet op de vervelende stem van de voice-over).

Lees ook:Google serieus bezig met radio
Lees ook:Google stopt met radioreclame
Lees ook:Google start eind 2006 met testen radio-advertenties
Lees ook:Ebay stopt veiling van radio- en tv-reclame
Lees ook:Zomerbonus voor adverteerders op Radio 538

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Google zet reclamewereld op de kop met Audio Ads

  1. Jasper

    En wat dacht je van de mogelijkheden in podcasting?

      /   Reply  / 
  2. Jorn

    Podcasts zijn natuurlijk ook een mooi afzetkanaal. Ik weet alleen niet hoe ze dat technisch kunnen doen. Bij een podcastsite als Podplaza.nl kunnen de Audio Ads automatisch voor iedere podcast geplaatst worden. Maar voor de rest? Ik zie podcastuitgevers nog niet zo snel zelf Audio Ads uitzoeken die geschikt kunnen zijn voor hun podcast. Ik denk trouwens ook dat Google zich eerst op de massa richt.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>