Telegraaf wil met WNL in het publieke bestel

De uiterste inschrijfdatum voor aspirant omroepen die willen toetreden tot het publieke bestel, komt steeds dichterbij. Eerder gaf website GeenStijl.nl al aan een publieke omroep te willen starten en dinsdag heeft moederbedrijf Telegraaf Media Group bekend gemaakt òòk van plan is zendtijd te bemachtigen op de publieke radio- en televisiezenders. Dat moet gaan gebeuren met Wakker Nederland (WNL) dat de volledige steun krijgt van De Telegraaf, de krant die verder als commerciële partij geen banden met een publieke omroep mag hebben.

De maandag opgerichte vereniging WNL hoopt op 1 april 2009 50.000 leden te hebben, voldoende om in 2010 van start te gaan als aspirant-omroep. Abonnees van De Telegraaf kunnen gratis lid worden van de nieuwe omroep, de verplichte 5,72 euro wordt als korting verrekend met het krantenabonnement. WNL is inmiddels de zoveelste partij die het publieke bestel in wil. Als het De Telegraaf lukt om 50.000 leden binnen te harken én goedkeuring te krijgen van minister Plasterk, dan kan de nieuwe omroep WNL rekenen op 450 radio-uren per jaar (en 100 tv-uren).

Programmagegevens

De Telegraaf strijdt al jaren om het recht de programmagegevens van de publieke omroepen te krijgen. De krant zou daarmee een eigen rtv-blad uit kunnen geven, maar zonder de informatie van de publieken kan dat niet doorgaan. De lang gekoesterde wens van het uitgeversconcern zou werkelijkheid kunnen worden wanneer hun 100%-dochter GeenStijl in het publieke bestel komt, want dat betekent dat De Telegraaf indirect de beschikking krijgt over alle programmagegevens.

GeenStijl heeft met haar aspirant-omroep ‘PowNed’ inmiddels 30.000 leden. De Telegraaf lijkt niet af te wachten of PowNed de drempel van vijftigduizend abonnees haalt, en wed nu met haar eigen omroep WNL op een tweede paard. Met ruim een half miljoen abonnees en in totaal zo’n 2,5 miljoen lezers heeft De Telegraaf een mooi podium om WNL te promoten.

Als uiteindelijk bekend is welke nieuwe omroepen toegelaten worden tot het publieke bestel en welke er wellicht moeten verdwijnen, dan kunnen de radiobazen flink aan de slag met de programmaschema’s. Alle omroepen hebben nu namelijk hun eigen uren op de publieke radiozenders. Meer omroepen of een veranderde status van een omroep kan leiden tot wijzingen in het aantal radio-uren dat beschikbaar is voor die omroep.

Zie ook:
- BNN op naar de 300.000 leden voor een A-status
- Stijlloze radio op komst in 2010?

Lees ook:Stijlloze radio op komst in 2010?
Lees ook:Telegraaf bereikt grens 50.000 leden WNL
Lees ook:GeenStijl haalt drempel 50.000 leden PowNed
Lees ook:Dominique Weesie verlaat GeenStijl voor Powned
Lees ook:Wakker Nederland splitst zich duidelijk af van De Telegraaf

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Telegraaf wil met WNL in het publieke bestel

  1. riki

    Tja, ik vind het een beetje rare constructie van De Telegraaf. Op hun site zeggen ze dat WNL onafhankelijk is, en De Telegraaf alleen WNL een warm hart toedraagt. (het is natuurlijk wel van de Telegraaf, maar dit natuurlijk om hun commerciële belangen te beschermen).
    Ondertussen kun je wel een ‘gratis’ lidmaatschap krijgen via de krant. In hoeverre is dit soort promotie toegestaan? Anders is dit een gouden kans voor andere bladen (Bijvoorbeeld Omroep Libelle, alle leden van de Libelle kunnen ‘gratis’ lid worden… of noem een willekeurige andere stichting/vereniging/blad/krant ed.)

    Daarnaast heeft de Telegraaf belangen in SBS en Sky. In hoeverre kun je én publiek én commercieel zijn. Alleen een aparte stichting of vereniging binnen je organisatie oprichten zal toch niet voldoende zijn? BNN moest destijds ook in zijn geheel losgeweekt worden van Veronica, Bart de Graaff mocht in ’98 geen eens onder contract meer staan bij Veronica, toen BNN mocht uitzenden (wat eerst wel het plan was).

    Over de programmagegevens. Het is natuurlijk al héél lang een wens van De Telegraaf om een gids uit te geven. Alleen weet ik niet of dit anno 2009 nog steeds het geval zal zijn. De bladenmarkt staat flink onder druk, en er is veel concurrentie van online tv gidsen en EPG’s. Daarnaast moet een publieke tv gids aan veel regels voldoen (redactioneel en qua advertenties), dus zo snel winstgevend zal dit ook niet worden. Een commerciële tv gids zou interessanter zijn, zoals Veronica Magazine. (waar zij indirect natuurlijk ook al een belang in hebben).

    Als derde, dit kan natuurlijk ook een ‘hulpmiddel’ voor POWNED zijn. Zij lijken de 50.000 niet te halen, dus richten zij nog een omroep op, die samen wél de 50.000 leden halen. Als ze al zo lang met het idee spelen, waarom zo lang wachten met het daadwerkelijk oprichten van een omroep, de tijd is erg krap.
    Zo is Llink ook het bestel binnengekomen (als fusie tussen De Nieuwe Omroep en Nútopia, die alleen samen de 50.000 leden hadden gehaald).

      /   Reply  / 
  2. B.J. van Mill

    Het is hoogtijd dat er een ander geluid uit Hilversum komt, erger me al jaren aan de allen maar linkse geluiden die daar vandaan komen.
    Temeer daar ik verplicht ben mee te betalen aan deze ziek makende bericht geving en onzin.
    Waarom kan ik mij niet per e-mail aanmelden?
    Veel succes toegewenst.

      /   Reply  / 
  3. Jorn

    @riki & Fred: Inderdaad, dat is misschien wel het meest voor de hand liggend scenario: PowNed en WNL voegen haar leden op het laatste moment samen om alsnog die 50.000 leden te halen. Vraag me echter af of ieder Telegraaf-lid dat wel wil…

      /   Reply  / 
  4. Pingback: Nee hè, Peter Jan Rens wil ook eigen omroep | Radioactive

  5. Pingback: Wakker Nederland splitst zich duidelijk af van De Telegraaf | Radioactive

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>