Maakt internet van radio een gepasseerd station?

StockXchng)De kans is groot dat de reclamebestedingen op internet de bestedingen op radiogebied volgend jaar voorbijgaan, voorspelde Zenith Optimedia deze week (overigens ook vorig jaar al). Internet groeit in 2008, in het jaar daarop zelfs zés keer sneller dan traditionele media, verwacht het bureau. Het gaat hierbij wel om internationale cijfers en niet specifiek om de Nederlandse markt. Daarnaast is radio naar mijn idee nog lang niet achterhaald.

De combinatie van radio en nieuwe media kan het klassieke medium een nieuwe impuls geven. Ten eerste zijn er nu al veel platforms waar audio wordt aangevuld door beeld. Mobiele telefoons, andere portable devices en websites (zoals die waar je radio kunt luisteren via een audiospeler met visuele mogelijkheden – ideaal voor het tonen van banners en reclamefilmpjes).

Versterken

In de tweede plaats kunnen radio en internet elkaar op medianiveau zó versterken dat de adverteerder erbij is gebaat. Eerder hadden we het hier over Amerikaans onderzoek waaruit blijkt dat radiospots het effect van een webvertisingcampagne kunnen versterken. In dat licht is de rol van radio nog lang niet uitgespeeld.

Hoe dan ook, de toekomstscenario's vragen van radiomakers een vooruitstrevende manier van denken en werken. Als de radio zichzelf blijft vernieuwen, zijn er nog volop kansen voor het klassieke medium. Ook omdat radio op een heel persoonlijk niveau met de luisteraar communiceert – waardoor een goede spot veel effect kan hebben.

Zie ook:
Internet en radio: samen sterke reclamecombinatie
"Internet heeft radiobestedingen in 2009 ingehaald"

Lees ook:Internet en radio: samen sterke reclamecombinatie
Lees ook:“Podcast is tweede jeugd voor radio-documentaires”
Lees ook:Radio heeft relatief weinig last van internetgroei
Lees ook:Highlights week 49 | Vernieuwing en verandering
Lees ook:VCR, PRE en RAB: drie organisaties met één doel

1 Reacties // Reageer

One thought on “Maakt internet van radio een gepasseerd station?

  1. Jasper

    Internet wordt gewoon een van de media waardoor je audio (!) kunt aanbieden. De audiobranch is eraan gewend dat door die verfoeide schaarste aan etherfrequenties (radio = audio in de ether) ze weinig echte concurrentie van buiten hadden, en bovendien hun content vrij makkelijk geografisch konden beschermen. Door internet valt dat weg. Dat kun je als nadeel zien, maar ook als kans om nieuwe vormen van audio te ontwikkelen. Helaas blijkt de auditieve industrie net zo conservatief en vastgeroest als de geschreven media.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>