“Internet heeft radiobestedingen in 2009 ingehaald”

vsn.nl)Internet haalt dit jaar op het gebied van reclame- bestedingen al outdooradvertenties in en in 2009 wordt ook radio gepasseerd, zo voorspelt het gerenommeerde internationale onderzoeksbureau ZenithOptimedia in een rapport dat eerder deze week openbaar is gemaakt. Niet verrassend, als het klopt wat men verder concludeert: online adverteren groeit volgend jaar zeven keer zo hard als offline – dus print, buitenreclame, radio en tv.

Probleem van radio is volgens ZenithOptimedia dat het steeds meer concurrentie krijgt van webradiostations en betaalde kanalen (zonder reclame), zoals Sirus en XM die aanbieden in de VS. Het onderzoek lijkt wel erg georiënteerd op de situatie in Amerika, waar genoemde radio- bedrijven overigens (nog) geen concurrenten zijn van traditionele zenders als we kijken naar het aantal abonnees.

Radiospot

Hoewel er volgens mij altijd behoefte blijft aan radio zoals wij die nu kennen, mag bovenstaande toekomstvisie de radiobranche aan het denken zetten over nieuwe manieren om adverteerders te bedienen. Misschien heeft ook de radiospot zijn langste tijd gehad en moet meer gezocht worden in direct marketing binnen de luisteraarscommunity of het organiseren en laten sponsoren van evenementen.

Bron: ZenithOptimedia ( PDF )

Lees ook:Amerikaanse satellietradiobedrijven gaan fuseren
Lees ook:Hoe rooskleurig is de toekomst van Sirius Satellite Radio?
Lees ook:Reclamebestedingen op internet in 2008 hoger dan radio
Lees ook:Q-music en Radio 2 willen andere meting luistercijfers
Lees ook:Mobiele telefoon: de radio van de toekomst?

1 Reacties // Reageer

One thought on ““Internet heeft radiobestedingen in 2009 ingehaald”

  1. Danny Moerkerke

    Die nieuwe manier om de adverteerder te benaderen ligt eigenlijk heel erg voor de hand. Radio en internet sluiten elkaar niet uit maar complementeren elkaar. Dus zoals ik al tot vervelens toe preek: zet onmiddelijk die stream op als je die nog niet hebt en werf ook adverteerders voor de website van je station. Als bestaand FM-station heb je al luisteraars die je naar je website kunt trekken, dat is je grote voordeel op nieuwe webstations die nog geen of amper luisteraars hebben.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>