Internetreclame heeft veel meer impact als tegelijk radiocommercials worden ingezet, zo blijkt uit onderzoek van het Radio Advertising Effectiveness Lab in de Verenigde Staten. Bij een combinatie van internet en radio blijft de boodschap bij 27 procent van de doelgroep hangen, bij internet alléén is dat een stuk minder met 6 procent. Ook interessant is de conclusie dat radio veel emotie toevoegt aan (het merk in) de webadvertentie.
Op zich logisch, omdat radio (gesproken woord) als vanzelf meer communiceert dan alleen tekst en stilstaand beeld. Niet voor niets worden webads steeds meer flashanimaties of complete filmpjes, die de boodschap meer laten 'spreken' of meer de aandacht trekken. Veel radiospots bevatten een tekst in dialoogvorm, kennelijk communiceert dat goed.
Sterke combinatie
Terug naar het onderzoek, dat gehouden is onder achthonderd mensen van 18-54 jaar. Radio en internet kunnen zorgen voor een 'uniek bereik' en blijken een sterke combinatie. "Als je deze twee media samen inzet, hebben ze een dagelijks bereik dat vergelijkbaar is met televisie", aldus een onderzoeker.
Als maatstaf voor het meten van effect is de 'brand recall' gebruikt, de mate waarin mensen zich de merknaam herinneren. Eén radiospot draaien en één webad (zoals een banner) laten zien bleek maar liefst 4,5 keer zo effectief als twee contacten met een internetadvertentie.
Serie
Het onderzoek is onderdeel van een serie over de impact van radiocommercials (Radio and the consumer's mind: How radio works). Doel hiervan is uitzoeken hoe radioreclame verschilt van andere vormen van marketing. Volgens mij een must-read voor elke radiomarketeer, salesmanager en stationmanager.
Bron: Radio Advertising Effectiveness Lab
Zie ook:
Radio and the internet: Powerful complements for advertisers ( PDF )
________________________________________________________________
Lees ook:Maakt internet van radio een gepasseerd station?
Lees ook:Online radioluisteren in Nederland flink gestegen
Lees ook:Effect radioreclame: browsen op merknaam stijgt 52%
Lees ook:Regionale omroep minder bekeken en beluisterd
Lees ook:Radio Advies Bureau start radiocampagne voor radioreclame