Amerikaanse satellietradiobedrijven gaan fuseren

Howard Stern en zijn rivalen Opie & Anthony werken straks mogelijk voor hetzelfde bedrijf door een megafusie in de Amerikaanse radio- sector. Satellietaanbieders Sirius en XM zijn samen rond, zo meldt Radio & Records. De bedrijven zeggen dat abonnees er op vooruit gaan door een groter aanbod. Verder zouden aandeelhouders profiteren van lagere kosten en toenemende reclameinkomsten. Dit jaar werken de bedrijven nog los van elkaar.

De fusie van de 'satcasters' moet nog worden goedgekeurd door de autoriteiten, waaronder de Federal Communications Commission. XM and Sirius maakten volgens analisten in 2006 samen anderhalf miljard dollar winst. Samen hebben ze 14 miljoen abonnees. Wat de nieuwe naam wordt van het bedrijf, is nog niet bekend.

Update | dinsdag 20 februari

Vandaag las ik bij Elsevier dat XM en Sirius miljarden dollars hebben geïnvesteerd, maar nog altijd geen winst hebben gemaakt. Radio & Records heeft het echter over 'combined revenues of 1.5 billion dollars' in 2006, wat ik interpreteer als anderhalf miljard dollar gezamenlijke opbrengst (winst) in dat jaar. Correct me if I'm wrong .

Bron: Radio & Records

Zie ook:
XM Satellite Radio: 1,7 miljoen abonnees meer in 2006
Satellietradio: concurrent voor (digitale) etherradio?

Lees ook:Hoe rooskleurig is de toekomst van Sirius Satellite Radio?
Lees ook:XM Satellite Radio: 1,7 miljoen abonnees meer in 2006
Lees ook:Sirius en XM halen samen 3,4 procent marktaandeel
Lees ook:Forbes: Howard Stern is op één na best betaalde ster
Lees ook:Wel rook, geen Stern

5 Reacties // Reageer

5 thoughts on “Amerikaanse satellietradiobedrijven gaan fuseren

  1. Marc de Hond

    Volgens mij is ‘profit’ winst en ‘revenues’ zijn inkomsten, opbrengst oftewel dus gewoon omzet. Als je 1,5 miljard omzet en miljraden hebt geinvesteerd dan maak je dus nog lang geen winst.

      /   Reply  / 
  2. Mattie Valk

    Volgensmij zou Sirius volgend jaar break-even draaien..

      /   Reply  / 
  3. Jasper

    Gaaf man zo’n vrije markt waarop 2 concurrenten fuseren tot een gigant. Hoe noemden we dat ook alweer bij economie? Oh ja, een monopolie. Maar XM Serius spint het ongetwijfelt als gemak voor de consument die nu geen last meer heeft van het feit dat de helft van de sport ‘exlcusief’ bij XM zit en de andere helft ook ‘exclusief’ bij Sirius. ‘Exclusief’, want natuurlijk kun je die sport ook gewoon ontvangen via de lokale radio, tv, sateliet-tv etc. Ik heb echter zo’n vermoeden dat er na de fusie een prijsverhoging komt, ‘om het bedrijf te redden’. Daarnaast zal de fusee zich niet hoeven te houden aan de beloftes (geen reclame etc) van de fusanten.

      /   Reply  / 
  4. Hendrik-Jan

    Waarom zouden ze de belofte rondom reclame breken? Dat is 1 van de dingen waar ze mee vlaggen.Zowel XM als Sirius.

      /   Reply  / 
  5. Thomas

    Update | 28 februari 2006

    Correctie op bovenstaand bericht: revenue is inderdaad te vertalen als omzet, dus betreft geen winst. De genoemde bedrijven lijden dus verlies.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>