Reclamebestedingen op internet in 2008 hoger dan radio

Het Britse bedrijf ZenithOptimedia heeft een voorspelling gedaan over de reclamebeste-dingen in 2008. De uitgaven aan reclame zullen wereldwijd met zo'n 6,7 procent toenemen volgend jaar. Het aandeel van internet in de reclameuitgaven zal groter worden; de verwachting is dat het aandeel stijgt van 8,1 naar 9,4 procent. Daarmee geven adverteerders in 2008 meer geld uit aan internet dan aan radio.

De voorspellingen van ZenithOptimedia hebben betrekking op de wereldwijde bestedingen. Het mediabureau maakt als kanttekening dat de reclamebestedingen wel enigszins onder druk staan als gevolg van negatieve economische ontwikkelingen. Hiermee wordt gedoeld op de effecten van de hypotheekcrisis (hoofdzakelijk in de USA).

Ondanks dat verwacht men dat mede door de Olympische Spelen en het Europees Kampioenschap voetbal, de reclamebestedingen zullen stijgen. Dat adverteerders in 2008 meer geld uitgeven aan online advertenties dan aan radioreclame, is nog geen bedreiging voor de Nederlandse radiostation. De bestedingen op de radio laten namelijk nog een stijging zien. Daarnaast zal een stijging van internetreclame waarschijnlijk eerder ten koste gaan van andere (gedrukte) media.

Zie ook:
- Reclamebestedingen radio flink gestegen in Q3

Lees ook:Meer reclamegeld naar radio
Lees ook:Meer adverteerders op de radio
Lees ook:‘Adverteerders verkiezen internet boven radio’
Lees ook:“Internet heeft radiobestedingen in 2009 ingehaald”
Lees ook:Aanzienlijke stijging non-spot bestedingen radio

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>