Talpa zet hoog in met Radio Digitaal

Broadcast Magazine)Online community’s creëren die interessant zijn voor adverteerders. Dat is het doel van Talpa Radio met de acht muziekkanalen die eerder dit jaar van start gingen op het platform Radio Digitaal. "Dan wordt internet commercieel gezien ook een stuk interessanter", zei Talpa-radiodirecteur Jan-Willem Brüggenwirth op de Broadcast Business Club die geheel aan radio was gewijd. En met name aan de toekomst van het medium.

Door Thomas Giger

De acht internetstations van Talpa bereiken nu "enkele duizenden" luisteraars per dag, maar wie denkt dat het gewoon een speeltje is voor John de Mol heeft het mis. Deze zomer ging al een campagne van start die de massa moet interesseren voor het muziekplatform. Als de naamsbekendheid groter is, wordt rondom alle webkanalen een "complete belevingswereld" opgebouwd. Jazzstation JFK zou bijvoorbeeld een concert kunnen organiseren of een magazine kunnen uitgeven.

Doelgroepen

Directeur Jan-Willem Brüggenwirth van Talpa weet dat adverteerders veel belangstelling hebben voor afgebakende doelgroepen, maar is ook realistisch. Volgens hem duurt het zeker drie jaar voordat de investering van "vele tonnen" is terugverdiend. Dat gebeurt door reclame in de muziekprogramma’s en op de website, maar ook via print- of event-activiteiten. Reclamevrije non-stop kanalen zoals in de VS zijn op termijn overigens een optie voor Radio Digitaal.

Zo is een bezoek gebracht aan Sirius Satellite Radio, waar abonnees vanaf 13 dollar per maand kunnen luisteren naar non-stop muziek in alle mogelijke genres. Maar Amerikanen zijn volgens Brüggenwirth gewend aan betalen voor inhoud, Nederlanders niet. "De stap naar betaalde content is voor radio dus lastig." Het is de vraag hoe internetradio winstgevend kan zijn. Streamen is duur en daar komen auteursrechtenvergoedingen bij. Talpa discussieert hierover nu met de Buma.

Rendabel

Vóór Radio Digitaal had Talpa al Juize.FM, maar de internetzender werd pas rendabel toen hij ook op de kabel kwam. Voor Peter Bossaert van Q Music (ook aanwezig op de Business Club) "het perfecte bewijs dat je de hele evolutie van nieuwe media niet mag overschatten". Ondanks de trend van muziek luisteren die je zelf hebt gedownload, is hij optimistisch over de toekomst van radio: "Het blijft radio. De basis is: people want to be entertained." Wel zal de techniek veranderen.

(c) Thomas Giger

Dit is een deel uit ‘Radio is micromanagement’ in Broadcast Magazine nr. 241

Lees ook:
DAB lijkt Dead And Buried, maar voorlopig beste optie
________________________________________________________________

Lees ook:DAB lijkt Dead And Buried, maar voorlopig beste optie
Lees ook:Talpa Radio ‘goes Europe’ met satellietradio
Lees ook:Talpa Radio verwijt Publieke Omroep monopolisme
Lees ook:Talpa gaat kerstconcurrentie aan met Sky Radio
Lees ook:Experiment met verkeersinformatie via T-DAB

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Talpa zet hoog in met Radio Digitaal

  1. Bert

    Ja alleen jammer dat je bij Talpa weer moet inloggen, heb een hekel aan die profielen die ze altijd van je willen tegenwoordig, zit niet te wachten op al die spam..

      /   Reply  / 
  2. Sandra

    En zo komt er voor jou ook weer ‘broad’ op de plank, hè Thomas :-)

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>