Interview met DJ Sven, eendagsvlieg in een wespennest

Sven van Veen, beter bekend als DJ Sven, vormde in de jaren tachtig van de vorige eeuw samen met MC Miker G een succesvol rapduo. Ze scoorden een hit met de ‘Holiday Rap’ dat in 1986 in maar liefst 44 landen op nummer één stond. Na het succes met de bewerking van Madonna’s ‘Holiday’ komt DJ Sven via wat omzwervingen terecht bij de radio, waar hij nu nog steeds werkt. Zijn leven heeft hij nu toevertrouwd aan papier in het boek ‘Eendagsvlieg in een wespennest’. Ik sprak met Sven over zijn carrière tot nu toe en over zijn boek.

Door: Jorn Agterberg

De laatste plaat in ‘Somertijd’ loopt, Rob van Someren heeft afscheid genomen van zijn luisteraars en verlaat samen met sidekicks Juri en DJ Sven de studio van Radio Veronica. Beneden in de verlaten kantine van het radiostation spreek ik met DJ Sven, de man die elke werkdag aanschuift in het programma ‘Somertijd’, dezelfde man die een gigantische wereldhit op zijn naam heeft staan en recent een boek heeft uitgebracht.

Waarom een boek?
“Het idee voor een boek is tien jaar geleden al ontstaan. Ik maakte bij BNN samen met Dave Heijnerman een radioprogramma en na een jaar stopte dat. We zijn toen een beetje weggemoffeld door Ruud de Wild die daar een radioprogramma ging maken. Dus per 1 september 1999 zat ik zonder werk en wist niet wat ik moest gaan doen. Dave zei tegen mij: ‘Joh, jij hebt toch zo veel leuke dingen meegemaakt, schrijf een boek ofzo’. Dat heb ik opgeslagen en ik ben achter de computer gaan zitten en heb een begin gemaakt.”

Wanneer kwam het idee om je verhaal over je carrière als boek uit te brengen?
“Eigenlijk toen al, tien jaar geleden. Via via kreeg ik het aanbod van de Nieuwe Revu om het in drie delen in het magazine te laten publiceren. Maar op advies van vrienden heb ik dat niet gedaan, want dan wordt het een keer gepubliceerd en ben ik het kwijt. Toen ben ik gestopt met schrijven, ik kocht een café samen met Dave en ik heb nooit meer naar het boek omgekeken. Tot twee jaar geleden, ik was op vakantie in Spanje en las ik het verhaal weer op mijn laptop. Ik heb het verhaal wat aangepast en ik ben verder gaan schrijven.”

“Maar toen kwamen Rob Stenders, Gerard Ekdom en Frits Spits met een boek en had ik er geen zin meer in. Uiteindelijk heb ik het toch uitgebracht nadat een bekende van mij van een nieuwe uitgeverij opgezet had en interesse had in mijn script.”

In het boek schrijf je uitgebreid over het begin van je zangcarrière en het verhaal gaat bijna geruisloos over in onderwerpen als je baan als plugger en je werk bij de radio, maar hoe is die zangcarrière tot een einde gekomen?
“Het eind was heel simpel, vlak na de ‘Holiday Rap’ kwam de ‘Celebration Rap’ eind 1986. Ik heb toen midden in de toer besloten om er mee te stoppen. Ik heb gezegd: ‘Dit is niet mijn shit, ik wil weer gewoon gaan werken. We maken de toer af en daarna wordt er niets meer geboekt’.”

Het einde van het wereldwijd toeren betekende niet dat je werkloos thuis zat.
“Nee, zeker niet! Ik heb me toen gemeld bij Radio Veronica voor de drive-in show, want ik was natuurlijk DJ. Daar was ik ineens, een diskjockey met twee top tien hits in mijn zak. Ik kon echt elke dag draaien voor Veronica, op een gegeven moment deed ik twintig à dertig drive-in shows in de maand. Ik heb auto’s versleten bij het leven, want ik reed 150.000 kilometer per jaar.”

Vrij snel nadat je begon met drive-in shows ben je ook aan het werk gegaan als plugger. Vanwaar die stap?
“Pluggers moeten proberen artiesten van platenmaatschappijen gedraaid te krijgen bij de radiostations. Ik draaide vaak met radio-dj’s als Van Inkel, dus op een gegeven moment zei iemand van een platenmaatschappij tegen mij: ‘Waarom ga ik een plugger inhuren, jij kent die gasten allemaal, waarom ga jij niet pluggen?’. Zo ben ik eigenlijk plugger geworden, in 1987 al.”

Tot 1998, want toen kwam radio weer op je pad. Samen met Dave Heijnerman maakte je voor BNN op Radio 3FM het programma ‘Sven & Dave’. Hoe was dat om na wat ervaring bij piratenzenders begin jaren tachtig op de landelijke radio te zitten?
“We werden bij BNN echt in het diepe gegooid. En dat zonder radio-ervaring en zonder producers. De enige opdracht die we van Bart (de Graaff, red.) kregen was: haal elke week de krant. De eerste uitzending sloeg nergens op, maar na verloop van tijd ging het steeds beter en werden de meest vreemde radio-items geboren, waar we overigens elke week verantwoording over moesten afleggen bij Gerard Timmer, de toenmalig directeur van BNN.”

Als ‘baas’ van Sven en Dave zou Ruud de Wild bij BNN de radioshows van de twee heren evalueren. Wanneer het radioduo aan De Wild vroeg of ze niet eens ‘effe bij elkaar moesten zitten’, gaf hij aan dat het niet nodig was. Nooit hebben Sven en Dave met Ruud gesproken over hun uitzendingen, maar toch heeft Ruud de Wild het BNN-bestuur wijsgemaakt met de heren gepraat te hebben en gezegd dat hij ze in het gareel heeft proberen te houden, maar volgens De Wild hebben Sven en Dave nooit wat met zijn commentaar gedaan. Ruud had zelfs aantekeningen uitgewerkt van meetings die nooit hadden plaatsgevonden.

Ruud de Wild heeft jullie subtiel weggewerkt van de radio. In je boek schrijf je dat Ruud jouw café niet binnen durfde uit angst voor de confrontatie. Jij hebt hem toch naar binnen gehaald. Wat heb je tegen hem gezegd?
“Dat wij het echt heel erg lullig vonden dat hij gelogen heeft over de gang van zaken”.

En wat zei Ruud?
“’Sorry jongens’. Hij was een beetje bang voor ons, maar hij vond het ook wel vervelend. Eigenlijk vonden wij het toen ook niet heel erg meer, want Dave en ik hadden een eigen café en Ruud deed het goed op de radio. We hebben elkaar een hand gegeven en Ruud heeft de hele avond glazen staan wassen in de keuken.”

Tegenwoordig heb je een eigen programma op Radio Veronica (Disco Inferno) en schuif je elke werkdag aan bij het middagprogramma van Rob van Someren. Wat is jouw rol in die show?
“Rob doet voorkomen alsof hij gesubsidieerd twee lastposten in zijn schoot heeft geworpen. Hij zit met een gepensioneerde rapper en met Juri die helemaal niets begrijpt en kan.”

Wat misschien niet iedereen weet, is dat jij verantwoordelijk bent voor nummers als ‘Joran van der Sloot heeft een boot’ (link) en recent ‘Pinnen’ en ‘De Bank’ (link). Hoe kom je erop?
“Ja… die krijg ik ’s morgens in mijn kop of ik krijg via de mail een tip en dan schrijf ik een tekst. Vervolgens zoek ik een orkestband en ’s middags zing ik het in.”

Je schrijft bij bepaalde onderwerpen ‘hier kan ik nog wel 16 boeken over schrijven’. Dus tot slot: Wat wordt je volgende boek?
“Je levensverhaal kun je maar één keer opschrijven, maar ik heb nog wel genoeg verhalen.”

Oordeel

DJ Sven kan niet alleen grappige en goede nummers produceren, maar hij kan ook leuk schrijven. Ik heb meerdere malen hardop moeten lachen om de anekdotes van Sven. Het boek ‘Eendagsvlieg in een wespennest’ leest daardoor makkelijk weg en is zeker een aanrader voor iedereen die meer wil weten over het leven van Sven van Veen en een kijkje achter de schermen wil in de radiowereld.


Het boek ‘Eendagsvlieg in een wespennest’ van Sven van Veen is te koop in de (online) boekhandel voor € 17,95 en wordt uitgegeven door Orange House.

ISBN 978 90 78856 13 9


Zie ook de recensies over de boeken van:

- Gerard Ekdom – Ik zal kijken wat ik voor je kan doen
- Frits Spits – Zestig Strepen van Spits
- Marc de Hond – Kracht

Lees ook:Dave Heijnerman wordt columnist op Glamour Blog
Lees ook:Ruud en Gijs gaan oliebollen verkopen
Lees ook:Ruud de Wild haalt vuilnis op
Lees ook:Ruuddekunstenaar.nl
Lees ook:Ruud de Wild strikt Ferdi Bolland voor Songfestival

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>