Jongerenstation SLAM!FM wil de band met haar tienerdoelgroep verstevigen en voorziet hierbij de mogelijkheden van internet. De Generatie Einstein doet eigenlijk alles op het web en daar speelt de commerciële radiozender op in met het uitbouwen van haar online platform. Bas Muller gaat leiding geven aan de marketing- en nieuwe media-afdeling van de zender. Naar aanleiding hiervan bekijken we hoe SLAM!FM het nú onder jongeren doet.
In de periode mei / juni 2006 steeg het algemene marktaandeel (10-plus) van 1,5 naar 1,7 procent. Dat lijkt weinig spectaculair. Maar als we alleen kijken naar de doelgroep 10-19 jaar, dan is SLAM!FM intussen het vijfde landelijke radiostation met 6,9 procent marktaandeel. Een forse stijging, want in de voorgaande meting was dit nog maar 5,6 procent. Onderstaande grafiek laat bovendien zien dat de groei sinds de formatwijziging in april aanzienlijk is. En dat de programmering vóór die tijd steeds minder jonge luisteraars kon boeien.
SLAM!FM trekt steeds meer luisteraars in de kerndoelgroep 10-19 jaar (Grafiek: Radioactive Blog, bron: Intomart CLO, deels via Radionieuws.nl)
Hieruit kunnen we opmaken dat de nieuwe koers goed is voor het bereiken onder jongeren. Als deze trend zich doorzet, zou SLAM!FM hét advertentiemedium kunnen worden voor wie kauwgom, Breezer-drankjes en scooters wil verkopen.
Jongvolwassenen
Maar nu de gevolgen voor het bereik onder jongvolwassenen, zoals bekend een belangrijke doelgroep voor adverteerders. Het laat zich raden: die voelen zich sinds de formatwijziging juist mínder aangesproken door SLAM!FM. Dat blijkt uit onderstaande tabel, hoewel de verschillen (nog) gering zijn. Terwijl het station zich onder 20-34 jarigen – na een vreemde dip in januari – juist weer aan het herstellen was. Het goede nieuws: de daling is licht.
SLAM!FM is sinds de formatwijziging in april licht aan het dalen in de groep 20-34 jaar (Grafiek: Radioactive Blog, bron: Intomart CLO, deels via Radionieuws.nl)
Als het SLAM!FM lukt om verder te groeien in de kerndoelgroep 10-19 jaar en de daling onder 20-34 jarigen te stoppen en daar liefst ook weer te groeien, dan kan het station van Lex Harding en Ruud Hendriks misschien wel uitgroeien tot dé zender voor jong Nederland.
________________________________________________________________
Lees ook:FunX 1 bij stadsjongeren, groei Caz!, Fresh, SLAM!
Lees ook:Zes van tien jongeren luistert nog naar gewone radio
Lees ook:SLAM!FM-directeur kijkt uit naar nieuw uitdagend radiojaar
Lees ook:Pakt Slam!FM marktaandeel af van Radio 538?
Lees ook:Caz! start reclamecampagne
Goed zo, 538 kan wel concurrentie gebruiken! En Caz doet het een stuk minder goed, hoe zou dat komen?
Omdat Caz niet kiest. Slam zou een concert van Robbie Williams volgens mij nooit live uitzenden. En Blended met de onvermijdelijke Roog en Erick e valt ook niet in hun doelgroep. Caz hinkt op teveel gedachten
Nederland zit helemaal niet te wachten op die zogenaamd maatschappelijk verantwoorde programma’s met minutenlange gesprekken! Dat denk ik, dan.. en muziek is veeeel van hetzelfde, nog erger dan bij het oude Yorin volgens mij.