Netto mediabestedingen radio 4,7% gestegen

Nielsen Media Research heette voorheen BBC De Media en Reclame Bank, maar haar activiteiten zijn hetzelfde gebleven. Het bedrijf levert informatie over mediabeste-dingen in Nederland en binnenkort publiceert Nielsen het 'Jaarboek Netto Mediabeste-dingen'. De hoofdlijnen uit dat jaarboek zijn al wel bekend gemaakt en die laten zien dat de netto mediabestedingen voor radio 4,7% gestegen zijn in 2007.

Daarbij gaat het om de stijging in de netto bestedingen in 2007 ten opzichte van het voorgaande jaar.

Sponsoring

Voor het eerst zijn in het 'Jaarboek Netto Mediabestedingen' van Nielsen Media de advertentie-inkomsten voor sponsoring toegevoegd. Non-spot noteerde in 2007 met 19,2% de hoogste groei binnen dit nieuw gerapporteerde mediumtype. Ook op de radio is promotie in de vorm van non-spot te horen, denk aan een sponsorvermelding voor/na een radioprogramma of prijzen die tijdens een show worden weggeven. In feite gaat het om alle promotie voor een merk of bedrijf buiten de commercialblokken.

Verdeling

Op basis van de nieuwe cijfers is het grootste gedeelte van de netto bestedingen nog steeds toe te schrijven aan persmedia met een aandeel van 35,5%. Dagbladen hebben van alle media het grootste marktaandeel met 13,7% op de voet gevolgd door televisie met 13,1%. Het gezamenlijke aandeel van audiovisuele media was in 2007 17,3%. Sponsoring komt op een derde plaats met 13,3%, gevolgd door internet met een marktaandeel van 11,1% en ongeadresseerde brievenbusreclame met 10,1%.

Zie ook:
- Reclamebestedingen op internet in 2008 hoger dan radio

Lees ook:Aanzienlijke stijging non-spot bestedingen radio
Lees ook:Minder dan tiende van reclamegeld naar radio
Lees ook:Reclamebestedingen op internet in 2008 hoger dan radio
Lees ook:Meer adverteerders op de radio
Lees ook:Luistertijd stijgt, reclamebestedingen dalen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>