Rubriek: Luistercijfers

Publicatie en analyse van luistercijfers en marktaandelen van de Nederlandse commerciële en publieke radiostations

Lichte verschuivingen in Top 20

Radio 2 is nog altijd de best beluisterde landelijke zender met een marktaandeel van 11,1 procent. Dat is een stijging van 0,1 ten opzichte van de vorige meting, blijkt uit de nieuwe cijfers van het Continu Luister Onderzoek door Intomart GfK. Radio 538, Q Music en (verrassend) SLAM!FM boeken deze keer de meeste winst, zij

Lees verder...

Radio important for Americans

Radio speelt een belangrijke rol in het leven van Amerikanen, ook in de huidige technologische cultuur. Dat blijkt uit onderzoek van American Media Services. Negen van de tien ondervraagden vindt radio belangrijk in het alledaagse leven en maar liefst driekwart luistert minimaal één keer per dag naar het medium, waarvan mannen iets vaker dan vrouwen.

Lees verder...

Caz! start reclamecampagne

Het nieuwe radiostation van SBS communiceert vanaf vandaag de slogan Choose Life, Choose Music in een uitgebreide campagne. Dit jaar wil de zender uitkomen boven de 3 procent marktaandeel, zei radiodirecteur Gerard Timmer in Adformatie. In januari / februari kwam voorganger Yorin FM niet verder dan 2,5 procent totaal, maar haalde het wel 5,5 procent

Lees verder...

Arbitron stelt elektronische luistermeting uit

Amerikaanse radiostations willen niet meewerken aan de nieuwe, elektronische meetmethode voor luistercijfers die onderzoeksbureau Arbitron wil invoeren. Daarom is de geplande introductie van het meetapparaat Portable People Meter uitgesteld. Dit meldde de radiosite Billbord Radio Monitor al op 29 maart, maar Uw Redacteur heeft ook nog een leven náást het bloggen dus vooruit, we bespreken

Lees verder...

Special Nederlandse Lied scoort

Het gaat goed met Radio 2. De publieke familiezender is niet alleen het best beluisterde landelijke radiostation, ook de themaweken doen het bijzonder goed. Zo hebben 1,8 miljoen mensen (een deel van) het Weekeinde van het Nederlandse Lied gehoord. Luisteraars waardeerden de uitzendingen op 17, 18 en 19 maart met een gemiddeld rapportcijfer van 7,3.

Lees verder...

Radio 2 blijft landelijk nummer 1

Ze zijn weer bekend, de nieuwe luistercijfers van Intomart GfK. Het Hilversumse onderzoekbureau komt elke maand met resultaten van het Continu Luister Onderzoek, waar vrijwel alle publieke en commerciële radiozenders aan deelnemen. De meting is uitgevoerd over de periode januari en februari 2006 en laat een aantal interessante verschuivingen zien.

Lees verder...

Arbitron start elektronische luistercijfermeting

Luistercijfers van Amerikaanse radiostations worden binnenkort elektronisch vastgesteld. Het gerenommeerde onderzoeksbureau Arbitron wil in juli stoppen met de bekende dagboekmethode en overgaan op een high-tech oplossing. Eerste proeven hebben uitgewezen dat vooral kleinere stations ervan profiteren. Zij worden vaak beter beluisterd dan werd aangenomen.

Lees verder...

Dagboekmethode luistercijfers achterhaald

Een Brits onderzoeksbureau onderzoekt de effectiviteit van elektronische meetmethoden voor luisteronderzoek als alternatief voor de nu nog veel gebruikte dagboeken. Bij dit laatste geven mensen per dagdeel aan, waar ze naar hebben geluisterd en hoe lang. De cijfers zijn dus afhankelijk van het geheugen van mensen (die het boekje meestal pas ‘s avonds invullen) en

Lees verder...

Waarom BNR minder scoort dan Radio 1

In de discussie rond BNR (zie eerdere bijdrage) wordt ook de vraag gesteld, waarom Radio 1 nog steeds een veel groter marktaandeel heeft. Sinds de veiling van FM-frequenties kan BNR ook in de auto of op de portable radio ontvangen worden. De zender kan technisch gezien dus concurreren met Radio 1, al heeft die laatste

Lees verder...

Gezamenlijke regionale omroepen blijven marktleider

Bij het landelijke luistercijfergeweld zou je het bijna vergeten, maar de dertien regionale omroepen in ons land worden (bij elkaar opgeteld) beter beluisterd dan de best scorende nationale zender. Nederlanders hebben in december en januari het meest geluisterd naar hun eigen publieke regionale omroep, blijkt uit cijfers van Intomart/GfK.

Lees verder...

Radio 2 bestbeluisterde landelijke zender

Altijd een spannend moment voor radiomakers, de nieuwe luistercijfers van Intomart GfK. Dit keer gaan de felicitaties naar Radio 2. Dankzij het Top 2000-effect neemt de publieke familiezender in de periode december 2005 / januari 2006 de leiding met een marktaandeel van 12,4%. Radio 538 en Sky Radio moeten dit keer genoegen nemen met een

Lees verder...

Stadsjongeren luisteren (nog) het liefst naar 538

Een juichend persbericht van Radio 538 vorige week, want ze zijn de populairste zender onder jongeren. Niet alleen landelijk gezien, maar ook in de vier grote steden doet de zender het goed, blijkt uit onderzoek van bureau Interview NSS. 56% van de stadsjongeren (15-35 jaar) stemt af op het hitstation, waarvan 20% dagelijks. Een mooie

Lees verder...