Het Radiolog Luisteronderzoek heeft donderdag de meest recente radioluistercijfers bekend gemaakt. De rapportage betreft de periode mei-juni 2009 en daaruit blijkt dat Radio 538 met 11,0% nog steeds marktleider is, gevolgd door Radio 2 (10,4%) en Sky Radio (9,1%). Mooie cijfers zijn er voor 3FM dat van 8,3 naar 8,9 procent stijgt, terwijl het station precies een jaar geleden nog op acht procent marktaandeel zat. Ook Q-music (7,7%) groeit en opnieuw weet 100%NL een flinke extra hap uit de markt te halen. Hierbij het volledige overzicht van de nieuwe luistercijfers plus een korte analyse.
Mei-juni
Hieronder staat het overzicht van de Nederlandse radiostations en hun marktaandelen. Achter de naam van het station zie je het luisteraandeel over de periode mei-juni 2009 met daarachter tussen haakjes het aandeel een periode eerder (april-mei 2009).
1. Radio 538 / 11,0% (11,3%)
2. Radio 2 / 10,4% (10,4%)
3. Sky Radio / 9,1% (8,8%)
4. Radio 3FM / 8,9% (8,3%)
5. Q-music / 7,7% (7,4%)
6. Radio 1 / 6,9% (7,0%)
7. Radio Veronica / 6,1% (6,1%)
8. 100%NL / 4,0% (3,7%)
9. Radio 5 / 2,5% (2,7%)
10. Radio 10 Gold / 2,4% (2,5%)
11. SLAM!FM / 2,2% (2,2%)
12. Classic FM / 2,1% (2,0%)
13. Radio 4 / 1,6% (1,7%)
14. Arrow Classic Rock / 1,3% (1,3%)
15. BNR Nieuwsradio / 0,8% (0,9%)
16. TMF HitRadio / 0,4% (0,4%)
17. Arrow Jazz FM / 0,4% (0,4%)
18. Kink FM / 0,3% (0,3%)
19. Radio 6 / 0,2% (0,1%)
3FM
Radio 3FM heeft in de periode mei-juni 2009 een flinke sprong omhoog gemaakt ten opzichte een periode eerder. Het marktaandeel van het publieke popstation kwam uit op 8,9%, tegen 8,3% een maand eerder. Voor zover ik me kan herinneren is dit het hoogste marktaandeel dat 3FM in jaren heeft behaald. Vorig jaar rond deze tijd kon 3FM rekenen op circa acht procent van de luistertijd van de Nederlanders. Vijf jaar geleden zat het station nog amper op zes procent marktaandeel.
Q-music
Grote stijger ten opzichte van april-mei 2009 is Q-music. Het feel good radiostation kwam in mei-juni 2009 uit op 7,7% marktaandeel, een plus van drietiende procentpunt. Met die stijging lijkt Q terug te kruipen naar het niveau van vorig jaar, toen het nog 7,9% van de markt had. Op de langere termijn is de stijging groter, want zo’n twee jaar geleden zat Q-music nog rond de zes procent van de totale luistertijd.
100%NL
Het succesverhaal zonder einde is toch wel 100%NL. Wat betreft het martkaandeel dan, want ondanks de voortdurende stijging heeft de radiozender toch de bezem door haar personeelsbestand moeten halen. Over de periode mei-juni 2009 kwam 100%NL uit op een marktaandeel van vier procent rond, tegen 3,7% in april-mei van dit jaar. Ter vergelijking: Precies een jaar geleden had hetzelfde station nog slechts 2,4% marktaandeel, om nog maar te zwijgen van de cijfers uit 2007; toen zat 100%NL nog onder de één procent.
Bron cijfers: CLO (Continu LuisterOnderzoek) RAB/Intomart GfK
Lees ook:Luistercijfers mrt/apr: Weinig verschuivingen
Lees ook:Luistercijfers radio april-mei 2009: 100%NL stijgt door
Lees ook:Luistercijfers radio mei-juni 2008: grote verschuivingen
Lees ook:Radio 2 daalt hard, Sky Radio nieuwe nummer 2
Lees ook:Luistercijfers radio september-oktober 2008
in een jaar tijd is het verschil tussen 538 en 3fm bijna 2% kleiner geworden en is nu nog maar 2,1%…. bij 20-34 jaar is 3fm 538 al overtuigend voorbij…
3fm is ook een veel betere zender, 538 heeft van die muziek waar ik echt misselijk van wordt en koppijn van krijg. Q-music is voor mij bijna hetzelfde als 3fm alleen iets minder variatie.
Pingback: 100%NL viert feest op het strand | Radioactive
Pingback: Luistercijfers radio juni-juli 2009: Radio 1 wint door sportzomer | Radioactive