Sky Radio Group boekt winst, Radio 2 krijgt klap

Radioactive Blog)Misschien zit er wel een eindejaarsbonus in voor het personeel van de Sky Radio Group? De radiozenders van het Naardense bedrijf hebben hun gezamenlijke marktaandeel in februari/maart met 0,9 procent uitgebreid. Grootste stijger is Sky Radio, die een deel heeft opgeslokt van de bijna 2 procent die Radio 2 verloor na het aflopen van het Top 2000-effect. Maar ook Radio Veronica doet het goed in deze meting.

Radio 10 Gold lijkt ook licht te profiteren van de daling bij Radio 2. De populairste publieke radiozender is echter nog altijd met afstand marktleider. Q-music pakt eveneens een flinke winst en mag in deze meting 0,4 procent marktaandeel erbij schrijven – dat mag ook wel met een marketingbudget dat ongeveer gelijk is aan dat van Radio 538. Die laatste wint een tiende en staat daarmee nog bijna een half procent boven Sky Radio.

Verdomhoekje

Bij de publieken wordt het lichte verlies van 3FM gecompenseerd door de stijging van Radio 5, een zender die jaren in het verdomhoekje zat, maar nu voor veel vijftigplussers al dé zender is. Hoewel je niet kunt stellen dat Radio 5 en de regionale zenders communicerende vaten zijn, is het wel een feit dat de regionalen evenveel dalen als de vijfde publieke zender stijgt.

Jongerenzender SLAM!FM maakt een sprong van twee tienden die in het persbericht meteen maar gebombareerd wordt tot 'historisch hoogtepunt'. Minder feestelijk is het bij de Arrow-zenders, want zowel het jazz- als rockformat boeide in februari/maart wat minder mensen dan in de meting daarvoor.

Relletje

100%NL bleef stabiel op een half procent, maar de programmamakers doen (bedoeld of onbedoeld) genoeg om de mond-tot-mond reclame te stimuleren met een 'relletje' hier en daar. Tot slot boekte Caz! één tiende winst bij 10+. Ik kan mij voorstellen dat de omvang van de groei inderdaad niet overeenkomt met de ambitie die Gerard Timmer met het SBS-radiostation had.


De marktaandelen van de afgelopen metingen
(Bron: Intomart GfK)

Zie ook:
Test met elektronische kijk- en luistermeting
Flinke verschuivingen in marktaandelen radio

Lees ook:Luistercijfers radio februari-maart 2010
Lees ook:Lichte verschuivingen in Top 20
Lees ook:Luistercijferwinst voor 538, Veronica, 3FM en Caz!
Lees ook:Achtergrond | Luistercijfers Q-music weinig stabiel
Lees ook:Regionalen stijgen flink, Veronica levert winst weer in

9 Reacties // Reageer

9 thoughts on “Sky Radio Group boekt winst, Radio 2 krijgt klap

  1. Peter

    Wat een promotieverhaal. De tekst lijkt rechtstreeks uit Naarden te komen.

    Enkele maanden geleden stond Sky op 10,5. Toen lachten we nog om Sky’s 10,5% Adformatie-advertentie!

    Daarna ging het maanden bergafwaards. Je hoorde niks meer uit Naarden.

    Inmiddels zijn ze weer een beetje terug op 10,2 en we lullen over spectaculaire stijgingen, en over eindejaarsbonussen?

    Belachelijk.

      /   Reply  / 
  2. Thomas

    Peter: je interpreteert de tekst erg serieus, je moet toch wel zien dat bepaalde zaken met een knipoog zijn geschreven. En kanttekeningen heb ik genoeg geplaatst, toch?

    Oké, ik ben er één vergeten: het persbericht van Sky waarin enthousiast wordt geroepen dat het marktaandeel van TMF Radio is verdubbeld! Van 0,1 naar 0,2 procent.

      /   Reply  / 
  3. fmradio

    Bergafwaarts met een d schrijven..? Dat is pas belachelijk.

      /   Reply  / 
  4. Simone

    Hoe hoog is dan dat ‘marketingbudget’ van 538? Ben wel benieuwd eigenlijk.. waarom vertel je dat niet?

      /   Reply  / 
  5. Mr. Y

    Het afgelopen jaar 8,4 miljoen euro in print en een hele rits ‘gesloten beurzenwerk’ via barters met televisiestations en joint promotion.

      /   Reply  / 
  6. Thomas

    Mr. Y, je bent me voor en weet het kennelijk nog exacter. Ene mr. Z vertelde mij dat het rond de 8 miljoen euro is, dus dat klopt dan vrij aardig.

    Trouwens, Q-music schijnt per jaar (ongeveer) hetzelfde uit te geven aan tv-commercials en vooral outdoor reclame. Dat is dus nog los van de peperdure licentiekosten, de erfenis van John de Mol..

      /   Reply  / 
  7. Peter

    Geplaatst door fmradio: Antwoord
    19/04/2007, 23:05

    Bergafwaarts met een d schrijven..? Dat is pas belachelijk.

    Ach, gossie. M’n schoolmeester uit Groep 8 zit hier ook!?

      /   Reply  / 
  8. Jasper

    Ja, Sky kam wel roepen dat het allemaal zo goed gaat, maar met de kerst zaten ze nog op 10.5%. Dat was het hoogste punt sinds de kerst van 2004. Dus ach. Verder is er eigenlijk weinig veranderd, behalve de verwachte daling van Radio 2, en de marginale stijging van SLAM die wel iets betekent omdat het al 2 maanden achter elkaar is.

    Voor de rest is het allemaal gerommel in de marge met een of twee tiende erbij of eraf. Da’s gewoon de ruis op de meting, dus daar hoeven we weinig aandacht aan te besteden.

      /   Reply  / 
  9. ruud

    Ik zou Radio 5 niet de zender voor 50+ noemen maar eerder 65+.
    Net als de Regionale Omroepen, dus dat sluit het communicerende vaten effect inderdaad niet uit.

    Zelfs Radio 1 kampt met een zeer oud publiek van 65+

    Voor de groep 40-65, de oude Veronica luisteraars, is er gewoon helemaal niks,
    er is geen 60-70 zender in de lucht, Radio 2 is een beetje ratjetoe met veel gesproken woord en NL pop waar veel mensen maar naar luisteren bij gebrek een beter.
    ruud

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>