De vaste luisteraars van Q-music moet het wel opgevallen zijn dat de reclames op andere tijden zijn ingepland dan vorig jaar. Sinds 1 januari 2010 hanteert Q-music een nieuwe klok wat betreft de commercials. Na het nieuws op het hele uur volgt geen productinformatie, maar direct muziek. Het reclameblok van na het nieuws volgt nu om kwart over het hele uur. Ook de spotjes na de verkeersinformatie op het halve uur hebben een ander uitzendtijdstip.
Na de verkeersinformatie starten de dj’s van Q-music weer direct een plaat in om vervolgens twee nummers later weer een commercial break in te lassen.
Het reclameblok voor het hele uur is in de nieuwe opzet wel op dezelfde tijd blijven staan.
De nieuwe klok van Q-music ziet er nu -bij benadering- zo uit:
0.00 Nieuws en verkeer
0.15 Reclame
0.30 Nieuws en verkeer
0.40 Reclame
0.55 Reclame
Lees ook:Nieuwe tv-commercial Q-music
Lees ook:Update | Meest irritante radiocommercial bekend
Lees ook:Coen en Sander op zoek naar meest irritante radiocommercial
Lees ook:Orangina krijgt Houten Reclameblok voor meest irritante reclame
Lees ook:Houten Reclameblok voor meest irritante radiocommercial 2009
Ik hoor de het, ik vraag me alleen wel af of het handig is.. misschien wel op het halve uur maar op het hele uur? De meeste luisteraars luisteren toch 20minuten ‘s ochtends.. Als er om kwart over dan reclame is in plaats van om het hele uur gaan ze weg.
In het buitenland hebben ze dit ook. Maar weet niet waarom, maar vind het erg irritant.. Nieuws is geen reclame maar toch ook een onderbreking. Als je dan normaal het nieuws gehad hebt, heb je weer een tijd muziek. En nu dan maar 2/3 platen en weer reclame… Voor mij niet echt handig.
Volgens mij is het wel handig om geen reclame uit te zenden als *alle andere* stations *wel* uitzenden. Volgens mij kun je op die manier veel luisteraars oppikken van andere stations. De vraag is hoeveel je er weer kwijtraakt als je 10 minuten later de reclame erin mikt. Misschien is Q op zoek naar Top 2000 luisteraars, die traditioneel in januari en februari langzaam op drift raken.
Ik snap niet waarom *muziekstations* het heel normaal vinden om twee keer per uur gewoon keihard een minuut of 6-7 geen muziek te draaien en de luisteraar weg te jagen met gelul en reclame.
Ik ben er nog niet uit of het lekkerder luistert.
Voor Q is het een slimme commerciele zet. Mensen die alleen het nieuws luisteren blijven nu bij muziek misschien hangen!
ja, dat klopt ook wel maar ze hebben nu om 10 over half reclame en om 5 voor weer.. dat is een beetje snel achter elkaar. Ze hadden het beter na het nieuws kunnen doen, dan blijven ook meer mensen hangen..
ze hebben een extra zap moment gecreƫerd, geen idee op dat opweegt tegen het skippen van het blok na het nieuws. de luistercijfers zullen het uitwijzen.
heeft sky een jaar of 5 geleden ook geprobeerd, snel mee gestopt…
Slam!FM heeft dit ook een hele tijd gedaan, in de tijd dat Frank Dane de ochtendshow nog deed. Die zijn er op een gegeven ogenblik vanafgestapt. We zullen zien of het aanslaat. Aan de andere kant, veel mensen zullen zich op het hele uur laten wekken. Horen dan het nieuws en daarna direct muziek. Dat is lekkerder wakker worden dan eerst tien minuten reclame . En als mensen inderdaad maar twintig minuten luisteren, zijn ze voor het eerste reclameblok weg .
@Iwan: Ik denk dat je het goed hebt samengevat. Zeker de nadelen die je noemt. Zelf vind ik het b-blok niet hinderlijk, te meer omdat-ie vaak ook niet zo heel lang is. De onderbreking op 0.40 vind ik wel hinderlijk omdat er kort daarvoor ook een onderbreking is geweest en idd… er blijft zo een spreek minder over voor een dj (als je werkt volgens 2x plaatje – praatje).
@Marten: Klopt! Slam heeft dat ook een tijdje anders dan de rest gedaan. Zij gingen zelfs zo ver dat de verkeersinformatie om .15 en .45 kwam.
Overigens heeft Arrow Classic Rock ook een afwijkende reclameklok gehad, met 7 over heel het eerste blok.
Interessante discussie zeg!
Ben zeker benieuwd hoe het uit gaat pakken, luistercijfers gaan het uitwijzen de komende tijd.
Je moet natuurlijk ook bedenken dat nu, in januari, minder reclame op de radio is en de reclameblokken korter duren. Het lijkt nu misschien relaxter dat het kortere reclameblokken zijn, maar de duur van de reclameblokken zal dus de komende tijd nog wel langer worden.
Hoe past deze verdeling in het meten van de luistercijfers, dat is toch per 15 minuten? Heeft deze verdeling nog gevolgen voor Q-music?
Ik heb nu een paar dagen geluisterd, en ik moet zeggen dat ik het wel lekker vind klinken. Iwam heeft gelijk dat DJs minder te zeggen hebben, en da’s helemaal niet slecht. Inkel krijgt zijn dingen er nog wel uit, en voor de rest gaat Q een beetje terug naar het format waarmee ze begonnen: Maximum Music.
Iedereen zeurt altijd over de publieke zenders als het over gelul gaat, maar 538 kan er tegenwoordig ook wat van.
Van Someren doet het overigens ook ongeveer zo. Bij Veronica zitten de blokken nog wel om heel en half, maar tussen items zitten minstens twee platen. Van Someren moet overigens wel, wegens de kavelvoorwaarden.