Analyse | Luistercijfers radio april-mei 2008

Luistercijfers radio april/mei 2008Het Radiolog Luisteronderzoek heeft donder-dag de meest recente radioluistercijfers bekend gemaakt. De rapportage beslaat de periode april-mei 2008. Ten opzichte van de vorige periode (maart-april) zijn er weinig verschuivingen; Radio 538 blijft marktleider en ziet haar luisteraandeel met 0,6% stijgen naar 11,8%. De nummer twee, Radio 2, zakt tot net onder de tien procent. Tijd voor een wat diepere analyse van de luistercijfers.

Voor de volledigheid volgen hieronder de tien grootste radiostations in Nederland gemeten naar marktaandeel. Tussen de haakjes staat de positie en marktaandelen van de radiozenders in de resultaten over de vorige meetperiode (maart-april 2008).

1. (1) Radio 538 / 11,8% (11,2%)
2. (2) Radio 2 / 9,9% (10,4%)
3. (3) Sky Radio / 9,1% (9,0%)
4. (4) Radio 3FM / 7,6% (7,5%)
5. (5) Q-music / 7,6% (7,4%)
6. (6) Radio 1 / 6,8% (7,0%)
7. (7) Radio Veronica / 6,1% (6,2%)
8. (8) Radio 10 Gold / 3,2% (3,1%)
9. (9) Arrow Classic Rock / 2,6% (2,7%)
10. (10) Radio 5 / 2,4% (2,7%)

Analyse

Radio wordt vaak aangeduid als 'slow business', waarmee bedoeld wordt dat effecten van veranderingen pas na lange tijd zichtbaar zijn. Om een beter inzicht te krijgen in de luistercijfers die donderdag gepresenteerd zijn, vergelijken we de recente cijfers met die over dezelfde periode een jaar geleden. De vergelijkingen hieronder hebben dus telkens betrekking op april-mei 2008 ten opzichte van april-mei 2007. Wanneer er gesproken wordt over de marktaandelen gaat het om iedereen van 10 jaar en ouder, tenzij anders aangegeven.

Een en twee

De nummers een en twee van de landelijke radiostations in Nederland zijn Radio 538 en Radio 2. Het marktaandeel van Radio 2 is met 9,9% een stuk lager dan vorig jaar (11,2%). 538 stijgt daarentegen en daarmee is de afstand tussen de twee zenders groter geworden.

Radio 1

De reorganisatie bij Radio 1 lijkt niet onterecht; de nieuws- en sportzender daalt van 7,4% naar 6,8% marktaandeel. Het verlies lijkt het meest te zitten in de leeftijdscategorie 50-64 en 65+. In april-mei 2007 had Radio 1 nog 17,3% marktaandeel bij de 65-plussers en dat is in de meest recente cijfers nog 14,9%.

Ruud good voor Q

Zoals gezegd is radio 'slow business' en dus is het wellicht wat vroeg om wat te zeggen over de invloed van de komst van Ruud de Wild naar Q-music begin maart. De rapportage van de luistercijfers bevat echter wel de eerste twee volledige maanden waarin De Wild op Q-music te horen is. Ten opzichte van april-mei 2007 scoort Q-music nu met 7,6% flink hoger dan de 5,9% van vorig jaar. De komst van Ruud de Wild naar de zender heeft (nog) niet geleid tot een mannelijker publiek, sterker nog, procentueel gezien luisteren vrouwen langer naar Q-music dan mannen, nog meer vrouwen dan vorig jaar.

Scoorde Q-music vorig jaar nog het hoogst in de groep 10-19 jaar (11,4%), nu is de groep 20-34 (14,7%) de belangrijkste aanhang van Q-music. De jonge luisteraars bleven trouwens ook langer naar Q luisteren (12,0% in 10-19 jaar).

Sky Radio Group

Dan de vier zenders van de Sky Radio Group, te beginnen bij de grootste: Sky Radio. Het non-stop station daalt van 10,2% in 2007 naar 9,1% in de afgelopen periode. Het grootste verlies is zichtbaar in de groep 35-49 jaar. Sky Radio heeft een heel vrouwelijk publiek: 11,6%. Daarmee bereikt het de meeste vrouwen van alle nationaal uitzendende radiostations.

De mannelijke tegenhanger binnen de mediagroep is Radio Veronica. De zender met muziek uit de jaren tachtig en negentig pakt een half procent marktaandeel meer dan in april-mei 2007 (5,6%). De belangrijkste groep luisteraars voor Veronica zit in de groep 35 tot 49 jaar. De groei van het radiostation wordt naast die hoofdgroep ook behaald bij 10-19 jaar (van 3,8% naar 5,4%) en bij de vijftigplussers (tot 65): van 2,4% naar 4,2%.

Het jongerenstation TMF Radio scoort nog steeds 0,2%, al is er wel een lichte groei zichtbaar in de doelgroep: van 1,6% in april-mei 2007 naar 1,9% nu. Het klassieke muziekstation Classic FM laat groei zien en dan met name bij de 65-plussers. Met een marktaandeel van 6,2% in die groep laat het de publieke tegenhanger Radio 4 (5,7%) achter zich.

3FM

Radio 3FM blijft met 7,6% marktaandeel op het niveau van vorig jaar toen het station 7,8% pakte. 3FM laat een groei zien in de groepen 20-34 jaar en 35-49 jaar, aan de andere kant verliest het luisteraars in de groep 10-19 jaar (8,2% nu tegen 9,2% een jaar geleden).

Slam!FM en Caz!

Het jongerenstation Slam!FM pakt overall 2,1% marktaandeel tegen 1,8% een jaar eerder. De grootste sprong maakt Slam in (een deel van) de doelgroep van 10-19 jaar. Daarin pakt de zender 10,3% tegen 7,7% in april-mei 2007. In de groep 20 tot 24 jaar is het marktaandeel gelijk gebleven op 3,9 procent.

De groei van Slam!FM zit dus bij de jongeren, daar waar Caz! vorig jaar nog 8,5% scoorde. Van die score is na de leegloop bij Caz! en het verlies van de etherfrequentie nog maar 1,7% over. Buiten de groep 10-19 jaar scoort Caz! niet hoog, wel heeft het station een vrouwelijk profiel; vrouwen luisteren twee keer zoveel/zolang naar Caz! dan mannen.

Arrow

De overname van de etherfrequentie van Caz! door Arrow Classic Rock heeft het station een flinke groei opgeleverd: van 1,4% naar 2,6%. De grootste groep luisteraars valt in de leeftijdscategorie 35-49 jaar: 4,2%. Maar ook in de jongere groepen laat Arrow groei zien; in de categorie 10-19 jaar en 20-34 jaar weet Arrow Classic Rock zelfs ruim twee keer zo hoog te scoren als vorig jaar.

100%NL

Ondanks alle wijzigingen bij radiostation 100%NL, weet de zender wel te groeien. In april-mei 2008 had 100%NL een marktaandeel van 1,9% tegen 0,6% in dezelfde periode vorig jaar. Opvallend is wel dat het station dat zich wil richten op vrouwen, meer mannelijke luisteraars heeft: in de groep mannen scoort 100%NL 2,1 procent marktaandeel, tegen 1,8 procent onder vrouwen.

Nieuw BNR

In september 2007 wijzigde BNR Nieuwsradio haar format grondig en die nieuwe koers werpt nu vruchten af. Het radiostation groeide in een jaar tijd van 0,5% naar 0,8% marktaandeel. Ook is er een verschuiving zichtbaar in de leeftijd van de luisteraars; vorig jaar was de grootste groep nog tussen de 50 en 65 jaar oud. In april-mei 2008 viel de grootste groep luisteraars in de categorie 35-49 jaar. Het markt-aandeel in die groep is nu zelfs 2,5 maal zo hoog als een jaar geleden.

10 Gold en de regionalen

Het oldies-station Radio 10 Gold daalt in een jaar tijd van 4,5% naar 3,2% marktaandeel. De meeste luisteraars zijn net zo oud als de hits van het station, want in de groep 50-64 scoort 10 Gold het hoogst. Aan kop in die leeftijdscategorie gaan trouwens de regionale omroepen, zij scoren 18,1% in de groep 50-64 jaar, gevolgd door Radio 2 (17,0%). Bij de 65-plussers bezitten de regionalen de absolute koppositie: 34,6%. Al is dat wel iets lager dan de 36,3% een jaar geleden.

Verwachtingen

De volgende luistercijfers worden op donderdag 17 juli 2008 gepubliceerd. De verwachting is dat jongerenzenders als 538 en Slam!FM licht lager zullen scoren tijdens de zomermaanden, aangezien de doelgroep van die zenders dan massaal op de Spaanse en Griekse stranden liggen. Of in het café natuurlijk.

Zie ook:
- Luistercijfers mrt/apr: Weinig verschuivingen
- Luistercijfers radio feb/mrt: Radio 538 weer nummer 1
- 7,2 Miljoen luisteraars voor Sky Radio

De analyse van de luistercijfers is gebaseerd op de cijfers van CLO Luisteronderzoek Intomart GfK die via deze site beschikbaar zijn.

Lees ook:Luistercijfers radio april-mei 2009: 100%NL stijgt door
Lees ook:Analyse | Luistercijfers radio mei-juni 2008
Lees ook:Luistercijfers radio mei-juni 2008: grote verschuivingen
Lees ook:Luistercijfers radio maart-april 2010: 3FM tegen de 10%
Lees ook:’3FM absolute nummer 1 in jongerendoelgroep’

6 Reacties // Reageer

6 thoughts on “Analyse | Luistercijfers radio april-mei 2008

  1. Peter

    Chapeau! Zo hoort het. Eindelijk eens een goeie gedegen analyse van de luistercijfers. Alles goed in perspectief gezet, inclusief doelgroepen. En niet ‘gekleurd’ zoals de analyse (mogen we het zo noemen?) van radiokenner Erwin… ;-) die dan weer gaat roepen dat het slecht gaat met Slam omdat ie alleen naar 10+ kijkt… en dat bij 3FM gebak wordt gegeten omdat ze een tiende zijn gestegen in 10+, haha. O nee, een tiende na de komma… zo noemt hij het altijd… het wachten is op het station dat nog eens een tiende VOOR de komma gaat stijgen ;-)

      /   Reply  / 
  2. Jorn

    Belofte maakt schuld hè! Dus nu eindelijk maar eens echt in de cijfers gedoken. Zal proberen om de cijfers voortaan altijd wat dieper te analyseren!

      /   Reply  / 
  3. MBC

    Indrukwekkend, Jorn! Proficiat! Heel goed gedaan.

      /   Reply  / 
  4. Jasper

    @ Peter: Ben toch blij dat vriend EArwin toch blijkbaar de standaard is als het gaat om de analyse van luistercijfers.

    Dat zegt toch wel iets over het rukkersniveau van de radiorukkers.

    @Jorn: Als je echt een wat diepere analyse wilt doen van de luistercijfers kun je dat beter eens per kwartaal doen. Per maand zijn er niet genoeg veranderingen om veel zinnigs te kunnen zeggen. En om nu iedere maand met een jaar geleden te vergelijken, daar wordt je ook wat moe van.

    Het zou zou bij deze analyses niet om de tiendes voor, achter of op de komma moeten gaan, maar om de trends. En die kun je alleen op langere termijn bekijken. Verder moet je de propagandaberichten die de stations die een ruisje gestegen zijn ook volstrekt negeren, want die staan ook meestal vol met mooie gefilterde cijfers (dwz dat getal dat het beste is, of het nu het luisteraandeel, 10+, 20-35 of welke deelgroep dan ook).

      /   Reply  / 
  5. Jorn

    @Jasper: Mee eens! Ik wilde dit één keer voor alle stations doen en later alleen de belangrijkste verschuivingen over langere periodes. Enne… zie jij hier propaganda over de gestegen marktaandelen? Ik heb alle persberichten genegeerd hoor :)

    Maar bedankt voor de tips, zal het meenemen!

      /   Reply  / 
  6. SJANS

    HELE GOEIE ANALYSE. DE BESTE OP HET NET.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>