’3FM absolute nummer 1 in jongerendoelgroep’

De luistercijfers die vandaag gepubliceerd zijn laten zien dat Radio 538 en Radio 3FM wat betreft overall marktaandeel op gelijke hoogte zitten. Beide radiozenders wisten over de periode december 2009-januari 2010 9,2% van de luistertijd van de Nederlandse consument naar zich toe te trekken. De doelgroepcijfers zijn natuurlijk -zeker voor adverteerders- een stuk interessanter. Die cijfers laten zien dat 3FM de ‘absolute nummer één’ is.

Dat schrijft de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) in een persbericht naar aanleiding van de meest recente luistercijfers.

3FM scoort met 9,2% een winst van 1,3% ten opzichte van vorig jaar en is in de jongerendoelgroep van 15 tot 35 jaar de absolute nummer één met 20,3%.

Groei NPO

De landelijke publieke radiostations hebben in de periode december-januari een totaal luistertijdaandeel behaald van 33,3 %. Dat is een groei van 1,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Publieke radio behaalde in zeven jaar tijd niet zo’n sterke beluistering, aldus de NPO.

ZIE OOK:
- Publieke radiozenders winnen 1,3% in 2009
- Luistercijfers radio dec-jan: 538 en 3FM gelijk

Lees ook:Reacties op luistercijfers: Radio 2 blij, 3FM blij, Sky Radio blij
Lees ook:Luistercijfers februari – maart: Q-music grootste winnaar
Lees ook:Luistercijfers radio dec/jan: Radio 2 flikt het tóch
Lees ook:Luistercijfers radio december-januari: Radio 2 blijft 1
Lees ook:Luistercijfers maart – april: 538 opnieuw op één

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “’3FM absolute nummer 1 in jongerendoelgroep’

  1. Dirk

    Dus de Publieke Omroep geeft aan dat het interessant is voor adverteerders?

      /   Reply  / 
    1. Jorn Agterberg Auteur

      Nee, dat is mijn eigen toevoeging. Bij commerciële stations is dat uiteraard het belangrijkste, maar ook bij de STER zijn die cijfers van belang.

        /   Reply  / 
  2. Roy

    en leusink laat er weer een analyse op los (van daveleusinknl)

    Winst 3FM: Begrijpt Radio 538 de tijdsgeest nog?
    “De luistercijfers zullen in het normaal gesproken rustieke gedeelte van Hilversum als een bommetje zijn ingeslagen.” Nou, nee hoor. Degenen die over de maand- en doelgroepcijfers beschikten zagen al lang aankomen dat dit moment eens aan zou breken.

    Nog niet zo heel lang geleden was Radio 538 de trendsettende autoriteit, maar toen ik laatst de 538-Hummer voorbij zag razen bedacht ik me dat ze niet helemaal meer de tijdsgeest aanvoelen. In de tijd dat alles draait om milieu en bewust ondernemen, is zo’n Hummer niet meer echt relevant. Natuurlijk ligt de daling van luistercijfers helemaal niet aan een Hummer, maar na 2008 is er wel iets drastisch veranderd met het wereldbeeld van veel Nederlanders – en dus ook luisteraars van Radio 538. De Hummer, symboliek van de 538-problematiek: niet op alle fronten je act together hebben.

    Programmatisch op het gebied van muziek en programmering ligt natuurlijk de grootste uitdaging, of probleem zo u wilt. Neem Frank Dane. Een uitstekende jock, maar hij is/klinkt wel heel cynisch. Als ik beginnende DJ’s opleid is les 1: praat en vertel zoals je het je beste vriend(in) eerlijk zou vertellen. Vraag aan jou: Zou je in tijden van meer stress graag een cynisch iemand als vriend hebben of juist een eerlijk, open persoon zonder dubbelzinnige opmerkingen? Nu begrijp je mijn voorbeeld Dane waarschijnlijk beter.

    Dat doet 3FM de laatste tijd ook stukken beter. Vroeger was 3FM die zure, nare zender en Giel Beelen belde maar wat vaak mensen om deze op een nare manier in de maling te nemen. Nu 3FM weer goed gaat is het natuurlijk ook voor mij interessanter ze te monitoren, en verdomd, het eerste gesprekje wat ik van Beelen oppik, is een leuk, gezellig belletje met een correspondent in Vancouver.

    Bij 538 wordt ook de in mijn optiek belangrijke regel ‘ radio is consistentie’ overtreden. En dat terwijl Radio 538 jarenlang een voorbeeld was als het ging om consistentie. Ik moest zojuist een uur uit de logger trekken om te horen wie de middag personaliy was en of die Lindo (volgens mij ook niet de personality die 538 nodig heeft) weer op z’n plek zat. Dennis Ruyer was overigens de middag-jock vanmiddag.

    En zo kan ik makkelijk nog een hoop zaken bedenken die wellicht anders/beter hadden gekund, maar het is aan Bruggenwirth en Hoogland de taak nu de juiste radiozetten te gaan doen. De Hummer kan alvast op Marktplaats.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>