Luistercijfers mrt/apr: Weinig verschuivingen

Luistercijfers radio maart/april 2008Het Radiolog Luisteronderzoek heeft donder-dagochtend de luistercijfers van de radio-stations over de periode maart-april 2008 bekend gemaakt. Ten opzichte van de cijfers over de vorige periode zijn er weinig opmerkelijke verschuivingen zichtbaar. Radio 538 is opnieuw marktleider, al levert het station wel 0,1% in. De effecten van de nieuwe ochtendshow van Ruud de Wild op Q-music lijken ook nog niet zichtbaar.

Q-music kwam in de periode maart-april uit op een luisteraandeel van 7,4% en dat is evenveel als in februari-maart. Vergeleken met een jaar geleden heeft Q wel een grote stap voorwaarts gezet, want inn maart-april 2007 had het feel good station nog een marktaandeel van 5,8 procent.

Hieronder volgen de tien grootste radiostations in Nederland gemeten naar marktaandeel. Tussen de haakjes staat de positie en markt-aandelen van de radiozenders in de resultaten over de vorige meetperiode (februari-maart 2008).

Top 10 radiostations

1. (1) Radio 538 / 11,2% (11,3%)
2. (2) Radio 2 / 10,4% (10,2%)
3. (3) Sky Radio / 9,0% (9,3%)
4. (4) Radio 3FM / 7,5% (7,5%)
5. (5) Q-music / 7,4% (7,4%)
6. (6) Radio 1 / 7,0% (7,3%)
7. (7) Radio Veronica / 6,2% (5,8%)
8. (10) Radio 10 Gold / 3,1% (2,7%)
9. (8) Arrow Classic Rock / 2,7% (2,7%)
10. (9) Radio 5 / 2,7% (2,7%)

Veronica en 10 Gold

Zoals ook aan de rangorde hierboven te zien is, zijn er geen grote verschuivingen zichtbaar. Radio Veronica wist wel 0,4% te winnen en kwam in maart-april uit op 6,2% marktaandeel. In de periode daarvoor (februari-maart) had het station met 80's en 90's hits nog een aandeel van 5,4%. Vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder zit Radio Veronica 0,3% boven dat marktaandeel.

Voor Veronica is het marktaandeel van 6,2% trouwens het hoogste ooit sinds de start van het huidige radiostation op 31 augustus 2003. De CEO van de Sky Radio Group is ongelofelijk blij dat Veronica de magische grens van 6% marktaandeel heeft doorbroken.

Radio 10 Gold wist in het overzicht van de meest recente luistercijfers een flinke stijging te laten zien. Het station behaalde 3,1% marktaandeel tegen 2,7% in de voorgaande meetperiode. Met de huidige 3,1 procent zit 10 Gold op het niveau van eerder dit jaar. In vergelijking met vorig jaar is de zender wel kleiner geworden, want over de periode maart-april 2007 zat 10 Gold nog op 4,5 procent.

100%NL

Ondanks of dankzij de vele wijzigingen aan het format van 100%NL is de zender de afgelopen periode gegroeid naar 1,5 procent luisteraandeel. Over het tijdsbestek februari-maart was dat nog 1,3 procent, terwijl 100%NL begin 2007 nog slechts 0,5 procent van de tijd van de luisteraars aan het station wist te binden.

Verwachtingen

Sinds begin maart maken Ruud de Wild en Jeroen Kijk in de Vegte de nieuwe ochtendshow op Q-music. De effecten daarvan zijn nog niet zichtbaar in een stijging (of misschien zelfs daling?) van het marktaandeel. Wellicht dat er in volgende rapportages meer duidelijkheid over ontstaat. Interessant is ook om te kijken wat de nieuwe ochtendshow 'Curry's Wake Up Call' voor invloed heeft op de luistercijfers van Arrow Classic Rock. 

Zie ook:

- Luistercijfers radio feb/mrt: Radio 538 weer nummer 1
- Luistercijfers radio jan/feb: Radio 2 nog steeds aan kop

Lees ook:Luistercijfers radio feb/mrt: Radio 538 weer nummer 1
Lees ook:Luistercijfers radio maart-april 2010: 3FM tegen de 10%
Lees ook:Luistercijfers radio mei-juni 2008: grote verschuivingen
Lees ook:Luistercijfers radio maart-april 2009: Arrow exit
Lees ook:Luistercijfers radio februari-maart 2010

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Luistercijfers mrt/apr: Weinig verschuivingen

  1. Peter

    Zoals ik vorige maand ook al riep, je moet eens in de doelgroepcijfers duiken. 20-49, 20-34, Man/Vrouw, etc. Daar gaat het om in radioland. Die 10plus cijfers zijn niet interessant. Bovendien zie je in doelgroepen wel degelijk verschillen.

      /   Reply  / 
  2. Jorn

    @Peter: Jouw tip van vorige maand was ik zeker nog niet vergeten hoor! Maar ik kom om in het werk, wil heel graag tijd vrijmaken om dat nader uit te zoeken. Belofte maakt schuld, dus ik zal er echt werk van gaan maken!

      /   Reply  / 
  3. MBC

    Meer info over doelgroepen:

    Radio 538 blijft het grootste landelijke radiostation op de commerciƫle doelgroep 20-49. Overall (Nederland 10+) blijft ORN groter, maar dit is met name te danken aan het hoge bereik in de doelgroep 65+.

    Verder is het interessant om te zien dat de zenderprofielen steeds minder vrouwelijk worden. Bij radiostations als Sky Radio, Radio 10 Gold, Radio 5 en ORN zijn de vrouwelijke luisteraars nog net in de meerderheid, maar het percentage vrouwen komt niet boven de 55% uit. Caz! is het meest vrouwelijke radiostation. Ruim 60% van de luisteraars van Caz! is vrouw.

    Q-music is de afgelopen maanden langzaam iets mannelijker geworden en kent inmiddels ook meer mannelijke dan vrouwelijke luisteraars. Radio Veronica en Arrow Classic Rock hebben het meest mannelijke profiel met beiden ongeveer 70% mannelijke luisteraars.

    100%NL wil zich na de koerswijziging richten op vrouwen in de leeftijd 20-49. In de luistercijfers zien we dit echter nog niet terug. Ruim 55% van de 100%NL luisteraars is mannelijk en ook in leeftijd wordt de bovenkant van de doelgroep (35-49) nog onder gemiddeld bereikt, kortom tijd voor marketing bij 100%NL

    BRON: http://www.zigt.nl/?ac=Radio%20nieuws&artikel_id=913&object_id=16

      /   Reply  / 
  4. MBC

    @Jorn: Ik had ook al het gevoel dat dit artikel over de luistercijfers met iets meer haast dan dat van vorige maand!

    Jammer voor ons, maar we begrijpen wel dat je nog andere dingen te doen hebt!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>