Radioconsultant pleit voor verbreding businessmodel

Nik Frey)'Radio moet zichzelf opnieuw uitvinden'. Dat is de premisse van Danny Moerkerke in zijn essay Radio Renaissance, een titel die mede geïnspireerd is door een uitspraak van auteur Douglass Rushkoff over de huidige revolutie in media en technologie. Massamedia zoals wij die kennen, staan op het punt van uitsterven – net als radio in zijn huidige vorm, is de strekking van Moerkerke's verhaal. Radioactive Blog bespreekt de highlights.

Autisme

Eén van de stellingen is, dat bij radio een collectieve bedrijfsblindheid is ontstaan, iets dat Moerkerke aanduidt met de term 'radio-autisme'. Radiomakers hebben altijd onderling competitie gevoerd om 'wie de meeste hits draait, wie de vetste jingles heeft en wie het hardste geluid heeft'. Ze hadden dus nooit te maken met concurrentie van buitenaf (behalve van tv, hoewel dat ook een oud medium is).

Alles gaat volgens de auteur veranderen door de komst van 'een miljoen nieuwe concurrenten'. Hij verwacht veel van audio- en videodistributie via mobiele telefoon en internet. Digitale FM-alternatieven als DAB ziet hij als achterhaald, aangezien het een kwestie van tijd (genoeg bandbreedte) is voordat we ook in de auto naar internetradio kunnen luisteren.

Unieke content

'Radiostations moeten zichzelf meer zien als producenten van unieke content dan als doorgeefluik van muziek waarover zij de rechten niet bezitten', is één van de aanbevelingen van Moerkerke aan de radiowereld. Programma's of interessante delen hiervan zouden via alle mogelijke kanalen verspreid moeten worden (de bekende long tail, waarbij content lange-termijnrendement oplevert doordat hij ook ná de uitzending opvraagbaar blijft).

De radiobranche beseft volgens hem niet genoeg in welke business ze eigenlijk zit: 'Het aanbieden van draadloze multimediale entertainment en informatie', is de definitie die de auteur eraan verbindt. Hij noemt het belangrijk dat radiozenders dit mission statement (ook) op nieuwe manieren gaan invullen. Dat wil zeggen, via andere distributievormen naast de analoge FM en kabel.

Redactioneel commentaar van Radioactive Blog

Mijn verwachting is dat radio zoals wij die kennen nog lang blijft bestaan. Alleen je eigen favorieten op je mp3-speler horen is saai, je wilt als luisteraar (ook) verrast en vermaakt worden. Ook aan radiozenders die nieuws en vooral duiding brengen van maatschappelijke gebeurtenissen door achtergronden, discussie en talkradio – iets waaraan het essay een beetje voorbij gaat – bestaat mogelijk behoefte. Juist in een tijd van 'iedereen kan programma's maken' zijn betrouwbare gidsen nodig.

Natuurlijk zal de distributie veranderen en kan de radio vooruitstrevender zijn door inderdaad vérder te kijken dan het traditionele businessmodel. Ze zouden nieuwe media moeten zien als kans. Gevestigde namen hebben – zoals Moerkerke terecht aangeeft – nu al een flinke voorsprong op nieuwkomers in het medialandschap. Ze zouden hun merk daarom snel moeten uitbouwen met nieuwe diensten en distributiemogelijkheden om klaar te zijn voor de toekomst.

Download
Radio Renaissance, een miljoen nieuwe concurrenten ( PDF )
(gepubliceerd met toestemming van Danny Moerkerke van RadioConsultancy, die zijn essay beschikbaar stelde aan Radioactive Blog) ________________________________________________________________

Lees ook:[Audio] Van anonieme radiostem tot karakter
Lees ook:Even voorstellen
Lees ook:Radioactive nu ook via mobiel
Lees ook:Poll: Hoe moet de regionale commerciƫle radio op de schop?
Lees ook:Straks weer updates!

6 Reacties // Reageer

6 thoughts on “Radioconsultant pleit voor verbreding businessmodel

  1. Jurjen Koopmans

    Quote: “DAB ziet hij als achterhaald, aangezien het een kwestie van tijd (genoeg bandbreedte) is voordat we ook in de auto naar internetradio kunnen luisteren.”

    Hoelang duurt dit nog? (en dan bedoel ik niet het moment waarop de innovators digitale radio oppakken, maar ik bedoel een marktpenetratie van meer dan 50%)

    Wordt er dan gedacht aan gratis uitzendingen of ontstaat er ook een Europese markt voor encryptie?

      /   Reply  / 
  2. ruud

    Er zal ooit wel een nieuwe techniek komen waarbij de schaartse is oopgeheven en iedereen kan zenden, 100-en, ja zelfs millioenen stations te ontvangen.

    Het zal slechts leiden tot meer armoede radio. Zo gebeurde het ook op Aruba en Curacao, daar 30 zenders per ca 100.000 inwoners. (Hele FM band is daar beschikbaar)

    Om de concurrentie aan te gaan meer van hetzelfde, goedkope non/stop radio. Misschien meer keuze in muzieksoorten, maar dat is het dan ook wel.
    Nu al kunnen de stations geen winst maken.

    Ook de concurrentie met andere media zal toenemen, dus nog meer druk op advertentie/inkomsten.

    Daarbij komt dat de meeste mensen tevreden zijn met maar een paar zenders, mdeer dan 50% luistert naar een handvol zenders )538, Sky, Regio, R2, is al 45%)

    Liever minder zenders die beter zijn in content dan die enorme stortvloed.
    ruud

      /   Reply  / 
  3. Stef

    Danny kan d’r wat van hoor!

      /   Reply  / 
  4. Danny Moerkerke

    Ruud, vergeet niet dat wanneer mobiel internet gemeengoed wordt de radiostations niet alleen maar met elkaar concurreren maar met ELKE aanbieder van audio-entertainment. De definitie van radio wordt dan daadwerkelijk “draadloze audio-entertainment en -informatie” en zal dan zeker niet beperkt blijven tot muziek maar ook b.v. podcasts die nauwelijks muziek bevatten. Als b.v. Heineken dan interessante audio aanbiedt wordt ook dat een concurrent. De “scope” van radio wordt dan echt enorm veel breder.

      /   Reply  / 
  5. Jasper

    Ik denk zelf dat de grens tussen radio en podcast erg dun gaat worden zodra internet echt draadloos wordt. Radio zal alleen belangrijk bijven voor echte live-content. Voor de rest zal de luisteraar gewoon zijn eigen maken uit aangeboden podcasts.

    Hoe gaat dat dan? Nou, stel je vind Stand.nl een erg leuk programma, maar ja, tijdens de ‘live’ uitzending zit je altijd in vergadering. Nou, dan zorg je toch dat je dat als podcast in de auto op weg terug naar huis kunt luisteren?

    Via de RDS (die natuurlijk aan je tomtom hangt) krijg je dan keurig de laatste relevante (!) verkeersinfo en weer, terwijl de mp3-speler ff op pauze springt zodat je niks mist van je podcast.

    Stand.nl kan natuurlijk ook ingewisseld worden voor het eerste en laatste uur Evers, de nabespreking van de foebel/dart/schaatswedstrijd van gister, de top 40 die je miste vanwege de vrijmibo, de 3fm freaknacht, MIDNR of weet ik veel welke programma je gemist hebt.

    Sommige mensen zullen zeggen dat ‘het publiek’ te lui is om die podcasts te downloaden, maar dat is onzin. De lol van podcasts is nu net dat ze automatisch downloaden.

    Mensen programmeren ook hun radio voor, en rijden zich halfdood terwijl ze een favoriete CD uit het zonneklep van hun auto peuteren, of een bandje onder hun stoel vandaan vissen.

    En aangezien de boel draadloos is, loopt uiteraard alles via je telefoon(/mobiele mediacentrum). Zodra je die dichtbij een stel boxen brengt kun je afspelen wat jij leuk vindt, liefs aangestuurd door je stem.

    “Euh shit, verloren, volgende (podcast)!”

    Denk alleen aan de extra verkeersveiligheid die daarvan komt!

      /   Reply  / 
  6. Jasper

    Oh ja, en dan ben ik het geografische acpect nog vergeten. Evers krijgt via internet natuurlijk concurrentie van Howard Stern. Stel je bent een weekje op vakantie in Frankrijk maar je wilt je favoriete koffieprogramma van Omroep Brabant niet missen.

    Kan allemaal!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>