‘Omroepen krijgen 8,6% minder reclame-inkomsten’

Dat de wereldwijde economische crisis ook in het medialandschap haar sporen nalaat, dat mag geen nieuws meer heten. Maar hoe groot de terugval in inkomsten is, dat heeft accountants- en adviesorganisatie PriceWaterhouseCoopers (PwC) voor de publieke omroepen becijferd. Volgens de organisatie krijgen de omroepen dit jaar 8,6% minder aan reclame-inkomsten. Naast lagere inkomsten uit de verkoop van reclamezendtijd krijgen de omroepen ook minder geld van de overheid en dus moet men bezuinigen en op zoek naar andere verdienmodellen.


De radiomarkt voelt de recessie harder dan de televisiemarkt; die eerste krimpt namelijk met 4,8% naar een omvang van 452 miljoen euro. De onderzoekers van PwC verwachten dat het herstel van de advertentiemarkt pas vanaf 2011 zal plaatsvinden.

Als gevolg van de financiĆ«le crisis zal de Nederlandse overheid de bijdragen aan publieke zenders vanaf 2012 korten. De conclusie van onderzoeker John Middelweerd is dan ook dat ‘omroepen gedwongen zijn kosten te reduceren en nieuwe verdienmodellen te bedenken’. Verder adviseert de onderzoeker dat enkele zendgemachtigden samenwerking zullen moeten gaan zoeken.

Lees ook:15 Miljoen extra voor regionale omroepen?
Lees ook:VVD wil langere reclameblokken op publieke omroepen
Lees ook:Arrow vraagt hulp van luisteraars
Lees ook:Minister deelt zorgen om financiering 6FM
Lees ook:Topman Telegraaf Media Groep wil einde STER

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>